Cabina inteligentă pentru utilajele de construcții de mâine
Related Articles
Anul acesta la Bauma, Bosch a prezentat o cabină de conducere special dezvoltată pentru utilaje de construcţii. În această cabină a viitorului, datele de funcționare ale vehiculului pot fi analizate imediat pe un ecran de tabletă. Și asta nu este tot: senzori cu ultrasunete și video monitorizează împrejurimile vehiculului mai în profunzime decât orice oglindă retrovizoare, ceea ce previne timpii morți cauzaţi de accidente. Acești senzori sunt un pas important în procesul de a oferi vehiculelor pentru construcții mai multe informații, făcându-le mai sigure.
„Bosch transformă utilajele pentru construcţii în exponate de înaltă tehnologie”, a spus Johannes-Jörg Rüger, preşedinte al unităţii nou înființate Commercial Vehicle & Off-Road de la Bosch. „Tendinţele tot mai accentuate de automatizare, electrificare și conectivitate nu se opresc la porțile șantierelor de construcții sau miniere.” În viitor, utilajele pentru construcții vor efectua automat anumite sarcini, operatorii programând sarcini prin intermediul interfeței conectate la ei în cabină.
Bosch a prezentat sistemele de soluţii pentru construcţii pentru prima dată la Bauma 2016. La începutul anului, furnizorul de tehnologie și servicii a înființat o unitate special pentru acest domeniu. „Ca furnizor de sisteme, dorim să oferim tuturor soluţia de care au nevoie”, a afirmat Rüger. Portofoliul unității cuprinde toate produsele Bosch și serviciile relevante pentru utilajele de construcţii: „Sistemele moderne de senzori, camerele video și tehnologiile de afișare îmbunătățesc locul de muncă al conducătorului auto și cresc siguranța și productivitatea”, a explicat Andrew Allen, șeful unității Construction business.
Bosch a avut câţiva parteneri pentru a integra produsele sale în cabina viitorului. Nou înființatul proiect Cab Concept Cluster a reunit o rețea de furnizori de renume – Universitatea Tehnică din Dressda și VDBUM, asociația germană pentru construcții, mediu și tehnologia utilajelor. Scopul proiectului a fost acela de a demonstra producătorilor de mașini pentru construcții, utilaje agricole şi stivuitoare industriale ce potențial mare există pentru integrarea eficientă a sistemului. Acest concept a înregistrat deja primul succes: cabina Genius CAB a câștigat „premiul pentru inovare Bauma” la categoria Design.
Computerul de bord este elementul central în conceptul electronic. Acesta reduce numărul de conexiuni electrice, relee și siguranțe. Astfel, se economisește material, iar circuitele sunt mai puțin complexe, reducându-se în mod semnificativ ratele de eroare. Programarea computerului de bord poate fi personalizată pentru a se potrivi cu solicitările fiecărui client. În cabina Genius CAB, computerul de bord efectuează controlul central al sistemelor de senzori și de acționare prin intermediul CAN (J1939), LIN sau direct.
Motorul de acționare a ștergătorului Bosch se reglează fără efort în funcţie de condițiile meteo predominante – zăpadă, averse sau ploi puternice. Mai mult, unitatea de ștergere poate fi reglată pentru a se potrivi diferitelor tipuri de cabină.
Display-urile Bosch de înlocuire a oglinzilor retrovizoare laterale oferă șoferilor vedere în spate în format digital. Integrarea acestor display-uri în interiorul vehiculului înseamnă că nu mai este nevoie de oglinzi laterale. În special pe şantierele de construcţii, acestea reduc unghiurile moarte, crescând semnificativ siguranța la locul de muncă.
Un sistem de senzori cu ultrasunete poate monitoriza mediul atunci când vederea umană nu este suficientă – când vizibilitatea este slabă sau chiar în timpul nopții. Acești senzori oferă șoferilor vizibilitate de jur împrejur, ceea ce sporește siguranța de funcționare. Display-ul afişează operatorului orice obstacol, astfel încât acestea să poată reacționa în mod corespunzător. Intervalele de măsurare pot fi definite individual pentru fiecare senzor.
Interfața centrală în cabina Genius CAB este display-ul și terminalul DI4, care poate fi acționat fie folosind butoane, fie prin intermediul touchscreen-ului. Având un ecran de 7 inch, DI4 este un sistem de control universal aplicabil, care este liber programabil folosind mediul de dezvoltare Codesys V3.5.
O altă interfață este joystick-ul 4THE5. La excavatoare, acesta controlează funcții precum mișcările cupei. În același timp, joystick-ul este o interfață importantă a terminalului DI4, din moment ce butoanele de acţionare pot fi folosite pentru a activa funcții pentru ștergătoarele de parbriz, sistemul de înlocuire a oglinzilor laterale și iluminarea cabinei.