Randament mare la săpare sau versatilitate: excavator pe șenile sau pe pneuri?
Related Articles
Atunci când vine vorba de operaţiuni de săpare de mare producție, nimic nu poate rivaliza cu un excavator pe şenile. Dar dacă în locul puternicului tren de rulare şenilat agaugi roți, vei obține un utilaj puţin diferit, pentru că excavatoarele pe roţi nu pot săpa la fel de agresiv precum cele pe șenile. Totuşi, echipate cu o cupla rapidă și atașamente potrivite, ele pot efectua o varietate surprinzătoare de lucrări și manevre în locuri imposibile pentru alte tipuri de echipamente grele. | Marius IANCU
Interesant e că excavatoarele pe roţi sunt mult mai utilizate în Europa decât pe pieţele nord-americane, însă unul dintre motive are legătură cu faptul că europenii lucrează mai mult în zone urbane. Ba chiar, mulți contractori americani consideră excavatoarele pe roți ca aparținând unui segment de nișă.
Versatilie vs stabilie
În primul rând, un excavator pe şenile este destinat lucrărior de săpare, dar la fel de bine poate fi echipat cu ciocan hidraulic, cupă concasoare sau foarfece demolatoare și să lucreze în cariere și demolări. Dar şi excavatorul pe roți poate face toate aceste lucruri la fel de bine; diferenţa este că poate lucra pe suprafețe pe care un utilaj pe şenile le-ar distruge altfel. Această calitate oferă excavatoarelor pe roți acces în medii urbane, pe drumuri asfaltate, pavate etc. Folosite cu diferite atașamente în funcţie de aplicaţie, excavatoarele pe roţi nu numai că pot săpa și demola, dar pot şi deplasa obiecte masive, curăța șanțuri sau canale, cosi, tăia asfalt ori chiar toaleta vegetaţia de pe marginea drumurilor. De regulă, în aplicaţii de construcții medii, în zone urbane, antreprenorii de peste Ocean îşi îndreaptă atenţia către un utilaj multifuncţional precum buldoexcavatorul, care însă, comparativ cu un excavator pe roți, are o amprentă mai îngustă, o rază mai mică a braţului, putere mai mică și capacitate de săpare/ridicare mai redusă.
Modelele pe şenile dispun de braţ de tip „mono boom”, în timp ce (în Europa) excavatoarele pe roți pot avea braţ articulat şi balansier (sau triple-articulated boom – TAB), sistem ce-i permite operatorului să reducă lungimea de ansamblu a mașinii. De altfel, această trăsătură face posibilă conducerea lor pe drumurile publice, pe majoritatea piețelor europene. Cine a condus pe drum un excavator cu roți înțelege de ce conceptul TAB este important. Aduce cupa mai aproape de maşină și astfel se conduce mai ușor pe străzi înguste, în oraș, datorită dimensiunilor compacte. Totodată, designul „triple-articulated boom” îmbunătățește vizibilitatea pe partea dreaptă a utilajului, care de obicei este un „blind spot” pentru utilizatori.
Excavatoarele pe șenile cu renúrile lor antiderapante au o amprentă la sol mai mare decât suprafața de contact a anvelopelor unui excavator pe pneuri, iar masa considerabilă a unei șenile stabilizează mai bine mașina. De asemenea, centrul de greutate este mai jos, deoarece anvelopele înalţă un pic utilajul. De cealaltă parte, excavatoarele cu roţi pot fi la fel de stabile atunci când folosesc în teren lama de buldozer (care crește amprenta mașinii) şi stabilizatorii laterali față/spate, îmbunătăţindu-şi totodată şi performanţa de ridicare.
Deplasare și costuri/ciclu de viață
Excavatoarele pe șenile au viteze de deplasare mici, între 5 şi 10 km/h, iar pentru a le transporta de la un şantier la altul e nevoie de o remorcă și de un camion mare. În schimb, modelele pe roţi, cu masă similară, pot merge cu până la 35 km/h pe drumuri şi se pot deplasa uşor între două şantiere. Această mobilitate se dovedeşte utilă și poate îmbunătăți foarte mult productivitatea, atunci când trebuie îndeplinite mai multe task-uri într-un șantier mare.
Trenurile de rulare pe șenile sunt scumpe şi, odată uzate, înlocuirea sau renovarea lor este o sarcină costisitoare și consumatoare de timp. Producătorii recomandă ca plăcile şenilelor, elementele de legătură, rolele etc să fie schimbate după un anumit număr de ore de funcţionare sau după expunerea la anumite tipuri de suprafeţe. În cealaltă tabără, roțile și frânele au o durată mare de folosinţă, costă mai puţin şi sunt destul de ușor de înlocuit, oferind excavatoarelor pe pneuri un cost de exploatare redus.
În concluzie, pentru săpaturi grele, un excavator pe şenile este exact ceea ce trebuie, însă pentru lucrări în zone urbane, cu suprafeţe asfaltate, sau pentru versatilitatea unui „tool carrier”, cu putere și capacitate mai mari decât un buldoexcavator, alegerea potrivită este un excavator pe pneuri.