De la Lift Adjuster la Triple-Boom – inovaţii în tehnologia ridicării
Related Articles
Pentru atingerea de noi limite în materie de inovare există o lungă istorie a concurenței între producătorii de macarale germani. Asta pentru că în multe sectoare ale industriei, de la vehicule până la utilaje de diferite tipuri, ingineria germană s-a aflat mereu în avangarda tehnologiei. | M. Equipment
Pentru mulți ani, Demag (din 2002 în proprietatea Terex) s-a luptat cu Liebherr pentru supremaţie în segmentul macaralelor industriale. Prin anii ’80, Demag a dezvoltat sistemul de ancorare SuperLift pentru a oferi sprijin pentru brațele lungi, iar apoi, în 2001, a prezentat sistemul Sideways Superlift, ce oferea suport lateral pentru braţ în poziție aproape verticală. La rândul său, Liebherr a răspuns cu propriul design, pe care l-a numit Y-Guy. Şi deşi Demag i-a acţionat în judecată pentru încălcarea brevetului, cei doi rivali au ajuns în cele din urmă la o înțelegere reciproc acceptabilă în afara instanței.
Şi pentru că ideile bune circula repede, la expoziția Intermat din 2003, producătorul american Grove (Manitowoc) prezenta un sistem lateral pentru consolidarea braţului, numit Mega Wing-Lift, similar cu al celor de la Terex-Demag, pe o macara tot-teren de 450 t capacitate (GMK 7450). Pe-atunci, Terex a spus că poate deschide o acţiune şi împotriva Grove, care să indice în mod clar că sistemul Mega Wing-Lift încalcă patentul sistemului de braţ Demag.
Întorcându-ne la rivalitatea Demag/Liebherr, disputele pe marginea tehnologiei braţului aveau să urmeze. În 2000, Liebherr a forțat Demag să-şi reproiecteze mecanismul de prindere a braţului, după ce a demonstrat că brevetele sale au fost încălcate. Liebherr este pionier al unui sistem ce foloseşte un singur pin pentru a reduce greutatea brațului și, prin urmare, a permite brațe mai lungi.
De atunci lucrurile au continuat să evolueze. În 1990, japonezii de la Tadano Ltd. achiziţionau Faun GmbH, iar în 2012 piaţa germană, şi nu numai, făcea cunoştinţă cu un nou nume – Tadano Faun GmbH. Numai că pentru a sta la aceeaşi masă cu greii din industrie, era clar că trebuia să vină cu ceva inovativ. Aşa a apărut în 2015 noul lor concept de braţ – Triple-Boom.
Inovaţie antibalans
Dar să revenim la trecut. Tadano a atras atenţia atunci când a introdus sistemul antibalans Lift Adjuster. De ce? Pentru că balansul sarcinii reprezintă una dintre provocările cu care se confruntă operatorii de macarale; cei buni se mândresc cu abilitatea de „a prinde” o sarcină, făcând uz de o întreagă combinație de mișcări – rularea/derularea cablului, rotirea, telescoparea, ridicarea sau coborârea brațului. Toate astea pentru a păstra balansul sub control.
De regulă, macaralele mobile ridică sarcinile dintr-un singur punct. Şi chiar şi atunci când folosesc sisteme „spreader”, în punctul unde se întâlnesc toate cablurile de ancorare tot un singur scripete este, concentrând toate forţele într-un singur loc. La ridicarea unei sarcini de la sol, tendința acesteia este să se deplaseze în raport cu macaraua. Braţele macaralelor telescopice moderne sunt realizate din oțel relativ subțire de înaltă rezistență, ceea ce le face ușoare, lungi şi puternice. Şi deşi acest lucru este bun, dezavantajul este dat de faptul că se curbează. Cu cât sarcina este mai grea, iar braţul mai extins, cu atât încovoierea e mai mare. Astfel, o încovoiere mare a braţului înseamnă o tendinţă mai mare a sarcinii de a se balansa în momentul ridicării ei.
Atât doar că în 2004, japonezii de la Tadano au venit cu o soluție la problema balansului sarcinii: sistemul Lift Adjuster. Acum, deformarea brațului este monitorizată și cilindrul de ridicare se reglează automat pentru a compensa schimbarea în rază, cauzată de deformare. Lift Adjuster se asigură că sarcina urmează o traiectorie verticală când e ridicată de la sol, fără ca deformarea braţului să inducă abatere. Sistemul se oprește automat atunci când este atins cuplul de sarcină sigur.
Răspunsul Liebherr
Soluţia proprie oferită de Liebherr s-a numit Vertical Line Finder. Această caracteristică de control se asigură că sarcina urmează o cale verticală. Funcţia e activată prin apăsarea unui buton de pe joystick, iar operatorul poate urmări pe monitor dacă ridicarea se face în poziție verticală sau nu. Dacă nu, brațul, vinciurile de ridicare și motorul lucrează împreună pentru a face acest lucru. Funcția încetează când operatorul eliberează butonul sau când se atinge capacitatea maximă de ridicare a macaralei. Totuşi, funcţia este disponibilă doar pe macaraua pe şenile cu braţ zăbrelit LR 1300, iar pe viitor se va regăsi şi pe modele mai mici, însă nu şi pe macarale mari sau cu braţ telescopic.
Totuşi, undeva Liebherr a mers mai departe decât Tadano, prin adăugarea unei funcţii de control a căii de deplasare orizontale a sarcinii. Şi aceasta este activată tot prin apăsarea unui buton de pe joystick. Adică sarcina este mişcată orizontal, la o înălțime constantă, prin coordonarea brațului și vinciurilor. Caracteristica este utilă mai degrabă atunci când operatorul nu are o vedere constantă a sarcinii.
Inovativul sistem Triple-Boom
În ultimii 20-30 de ani, Germania a fost un adevărat „hub” pentru cele mai multe dintre inovaţiile inginereşti în tehnologia brațelor de macarale. Ultima găselniţă a diviziei de macarale tot-teren de la Tadano Faun este un concept ce reinventează geometria braţelor macaralelor telescopice. Noua automacara cu opt axe şi 600 t capacitate, ATF 600G-8, are un braţ format nu doar dintr-un singur tub de metal, ci din trei. Paralel cu brațul principal mai sunt încă două, așa-numite „power tubes”, care oferă rigiditate la încovoiere și torsiune. Inovativul sistem se numeşte Triple-Boom. Astfel, masa încărcăturii nu mai este distribuită într-un singur braț principal, ci se împarte cu alte două tuburi telescopice, conectate prin “partiții”. Cele două tuburi sunt depărtate față de centrul secțiunii transversale al sistemului telescopic, ceea ce face sistemul în ansamblu mult mai stabil decât unul convențional cu un singur braț.
La prima vedere, eşti tentat să spui că trei brațe în loc de unul înseamnă greutate în plus, însă cei de la Tadano afirmă că întregul sistem nu cântăreşte mai mult decât unul cu braţ convențional. Pur și simplu, aceeași cantitate de oțel este distribuită în trei tuburi, nu într-unul singur. Producătorul mai afirmă că braţul triplu are avantajul de a fi mai rezistent la torsiune decât un braț unic. De asemenea, nu necesită transportul unui sistem de suspendare a brațului pentru asamblarea sau demontarea lui, iar toate echipamentele pot fi livrate doar pe șase trailere. Odată ajunsă pe şantier, extinzi braţul și te apuci de ridicat, ca şi cum ar fi o macara obişnuită de 50 t.
Deși geometria este nouă, tehnologia din interiorul brațului nu este. Acesta utilizează același sistem cu un singur cilindru telescopic, iar prinderea brațului este ca la alte macarale. Suprastructura are un design cu rază compactă de doar 6,95 m, aproape la jumate din cea a altor macarale cu 8 axe, astfel încât poate lucra în spaţii inaccesibile altor macarale de aceeaşi capacitate. Însă toate aceste avantaje vin şi cu un compromis, iar acesta se referă la lungimea braţului. La doar 56 m complet extins, braţul principal e departe de a fi printre cele mai lungi din clasa sa. Prin comparaţie, un model Liebherr de 500 t atinge chiar 84 m. Totuşi, prin adăugarea unui braţ auxiliar (care poate varia ca dimensiune între 24 şi 90 m), macaraua poate atinge o înălţime maximă la vârf de 146 m şi o rază maximă de ridicare de 104 m. Automacaraua de 96 t cu 8 axe (12 t/axă) este dotată cu două motoare Euromot IV de ultimă generație de la Mercedes-Benz, conforme cu norma de emisii Tier 4F – unul de 460 kW (mașina purtătoare) și unul de 260 kW (suprastructura).
Credit: tci.com