Forest Tract Skid XXL – un tractor forestier articulat durabil și productiv
Related Articles
Procesarea lemnului este o activitate laborioasă și necesită o productivitate ridicată, care însă trebuie să meargă mână în mână cu sustenabilitatea, pentru a proteja planeta de impactul negativ al carbonului și al gazelor cu efect de seră, precum și habitatul a circa 80% din biodiversitatea lumii. | M. Equipment
În 2014, atunci când au proiectat tractorul articulat forestier (skiderul) Skid XXL, fondatorii brandului Forest Tract, Faouzi Doghmi și Didier Guibourt, au prioritizat productivitatea și sustenabilitatea. Ei s-au folosit de expertiza dobândită până atunci în dezvoltarea de utilaje personalizate pentru aplicații severe și, la începutul proiectului, au încheiat un parteneriat cu Poclain Hydraulics pentru a folosi pe noul utilaj o transmisie revoluționară. Sistemul lor complet hidraulic, patentat, integrează două unități de control electronic (ECU) SmartDrive CT care controlează patru pompe P90 și alimentează două motoare MS50 în față și două motoare MS83 în spate.
Având tracțiune integrală (four-wheel drive), utilajul a fost dezvoltat pentru a elimina patinarea roților. Cele două unități ECU controlează unghiul discului pendular al fiecărei pompe și reglează continuu viteza motorului roții în funcție de unghiul de direcție. Atunci când mașina virează, roțile exterioare se rotesc mai rapid decât cele interioare. De asemenea, unitățile ECU monitorizează continuu aderența la sol a roților și reduc debitul de ulei către acele motoare ale căror roți care tind să-și piardă aderența. Astfel, skidderul XXL are un impact (amprentă) redus asupra solului forestier.
Cu un șasiu articulat (articulație de +/- 45 grade și unghi de oscilație de +/- 15 grade), skidderul poate lucra în terenuri dificile, pe drumuri forestiere șerpuite și în pante de până la 40 de grade, oferind acces în locuri greu accesibile. Construit special pentru aplicații forestiere și proiectat in-house, brațul hidraulic (macaraua) Forest GZ 10.25 cu o deschidere de 10 m are o capacitate de ridicare de 250 kNm (cu alte cuvinte, poate ridica o sarcină maximă de 25 t sau de 2,5 t la deschiderea maximă de 10 m). Capacitatea de ridicare superioară și raza extinsă îi permit operatorului să recurgă mai puțin la legarea manuală a buștenilor folosind cablul și troliul, pentru tragerea unui trunchi inaccesibil.
În echiparea cu graifer Forest Tract, cu o deschidere de 3 m, acesta poate ridica bușteanul de la sol fără a deteriora mediul înconjurător. De asemenea, poate încărca, sorta și manipula bușteni de diferite dimensiuni (mai scurți sau lungi), dar și crengi (ca lemn pentru tocare sau ardere).
Manevrarea este ușoară și precisă, eficiența ridicată a motoarelor împreună cu unitățile ECU asigurând un cuplu de pornire ridicat și o capacitate bună de reacție chiar și atunci când macaraua este în lucru. Opțiunile de motorizare a utilajului includ unități de putere MTU sau John Deere, cu versiuni de 4 sau 6 cilindri, transmisie FHS (full hydraulic system) și frână de serviciu hidrostatică. Circuitul hidraulic are senzor de sarcină.
În ceea ce privește viteza, când terenul o permite, utilajul poate atinge o viteză maximă de 18 km/h, iar pe drumuri poate circula cu până la 32 km/h, cu motoarele roților de pe puntea spate decuplate. De altfel, Skid XXL este certificat pentru deplasarea pe drumuri publice. Nu în ultimul rând, siguranța operatorului este garantată de o cabină proiectată de către ForestTract, care respectă certificările ROPS, FOPS și OPS.
Macaraua ce echipează tractorul este de concepție proprie Forest Tract Z, cu motoare hidraulice și un unghi de rotire de 240 grade, dar există și opțiunea folosirii unei macarale Mesera. Graiferul din vârful macaralei poate fi unul de mari dimensiuni (cu o deschidere între 300-350 cm, fabricat in-house) sau cu o deschidere mai mică (între 180-230 cm), model SuperGrip, fabricat de producătorul suedez Hultdins.
„Am făcut mai multe teste comparative pe teren, alături de skiddere cu transmisii mecanice sau semi-mecanice, și estimăm că rentabilitatea este mai mare cu 20 până la 30% în favoarea lui Skid XXL”, a afrimat Faouzi Doghmi, CEO Forest-Tract. ”Câștigurile de rentabilitate pot fi atribuite în principal transmisiei hidraulice Poclain. Eficiența volumetrică a motoarelor cu acțiune directă este mai mare decât pe cea cu ax mecanic, astfel încât consumul de combustibil este redus. În plus, de vreme ce viteza fiecărei roți este reglată constant, anvelopele nu derapează și au o durată de exploatare mai lungă. În plus, pentru că transmisia este diferită de cea tradițională, timpii de inactivitate alocați pentru reparații și service sunt mai reduși. Nu în cele din urmă, robustețea mașinii, construită dintr-un oțel cu granulație fină, crește disponibilitatea și durata de viață totală.”
Odată cu modelul Skid XXL, producătorul francez își îndreaptă atenția către piața europeană, în special Germania, acolo unde skidder-ele sunt utilizate pe scară largă. În ultimii ani, utilajul a fost expus la mai multe târguri și saloane cu profil forestier, în țări precum Franța, Belgia și Germania.