CX01 este conceptul de compactor de asfalt mono-tambur de la Volvo CE
Related Articles
Ca parte a cercetării continue în domeniul utilajelor inovatoare, Volvo CE a prezentat la finele lui septembrie, cu ocazia expoziției „The Utility Expo 2021”, conceptul său de compactor de asfalt mono-tambur CX01.
Conceptul CX01 (acronim pentru Compaction Experimental unit number 1) utilizează un tambur compactor vibrator – alcătuit din două jumătăți independente (numit tambur divizat) –, tambur menținut în poziție verticală de un sistem de control auto-echilibrat. Capabil de a fi operat fie prin telecomandă, fie autonom în totalitate, utilajul este echipat atât cu un motor diesel, cât și cu un sistem de stocare a energiei, ceea ce-l face o soluție hibrid-electrică flexibilă. Poate fi operat exclusiv în modul diesel, hibrid sau complet electric.
Acest concept este cel mai recent din familia Volvo CE Concept Lab de utilaje prototip ce împing mai departe limita utilajelor de construcții convenționale.
„În timp ce CX01 este un produs conceptual, cercetarea și dezvoltarea care au stat la baza lui vor aduce beneficii clienților în alte moduri”, a declarat Justin Zupanc, șeful echipei de dezvoltare Asphalt Compaction de la Volvo CE. „Este incitant pentru inginerii noștri să se autodepășească în dezvoltarea de idei inovatoare, iar în fazele de proiectare, construcție și testare ale acestui concept am folosit personal deopotrivă din SUA și Europa.”
Conceptul CX01 propune o abordare regândita a procesului de pavare, pentru a răspunde nevoilor clienților, îmbunătățind condițiile pentru operator și sporind productivitatea. Prin reproiectarea compactoarelor de asfalt în sine, operatorul nu se mai regăsește în centrul utilajului – reducând astfel expunerea sa la vibrații, zgomot, praf și alte condiții de mediu asociate. În felul acesta se deschide calea pentru controlul autonom al unei flote de unități CX care pot lucra împreună la compactarea suprafețelor de asfalt.
O flotă alcătuită din mai multe astfel de unități, desfășurate pe șantiere mai mari, ar putea lucra împreună și comunica nu doar între ele, ci și cu alte utilaje. Acestea ar putea furniza măsurători de pe șantier, ar raporta condițiile stratului de asfalt așternut – precum densitatea, temperatura și trecerile – și ar stabili când și unde se impune compactarea.
Ciclurile de compactare pot fi simplificate, costurile reduse, iar modelele de lucru pot fi configurate mai rapid, datorită designului compact al utilajului și manevrabilității precise. Modelul de rulare, greutatea și numărul de cilindri pot fi ajustate cu ușurință pentru a se potrivi cu lățimea, grosimea și viteza operațiunii de pavare – oferind o soluție completă, de la lucrări de infrastructură ușoară la construcția de autostrăzi.
CX01 poate fi asociat cu sistemul Co-Pilot existent de la Volvo, astfel încât toate operațiunile să poată fi facute de la distanță prin intermediul unei interfețe cu ecran tactil. În plus, folosește poziționarea prin GPS pentru a monitoriza performanța lucrării și pentru a ajuta clienții să își atingă mai bine obiectivele de productivitate.