Actualizări în segmentul camioanelor articulate

MEq
By MEq aprilie 22, 2019 22:18

Actualizări în segmentul camioanelor articulate

În ultimii ani, am observat o îmbunătățire a ofertei de camioane articulate. Unii producători și-au diversificat gama, alții și-au reînnoit-o, mergând pe aceleași dimensiuni de model. Această primenire poate fi un indice al creșterii globale a pieței pentru astfel de mașini, însă și o aliniere la standardele actuale, atât în ceea ce privește motoarele și tehnologia, cât și siguranța. | Marius IANCU

Cumva am așteptat să se încheie evenimentul anului (Bauma München) pentru a scrie acest articol, întrucât am anticipat noile lansări. În Europa, camioanele articulate (ADT) depășesc ca vânzări masivele autobasculante rigide (raportul ar fi de 5:1), și pare justificat. Exploatările miniere europene nu pot rivaliza cu cele de pe celelalte continente.

În plus, capacitatea ADT-urilor de a se deplasa în terenuri dure, fără a avea neapărata nevoie de drumuri de transport, le face foarte populare în industria extractivă, dar și în lucrările mari de construcții. În contrapartidă, utilizarea camioanelor rigide se limitează la segmentul de exploatare minieră și de carieră (despre ele voi scrie ulterior). Avantajul rigidelor vine din posibilitatea transportării unor sarcini mult mai mari, ceea ce înseamnă un cost per tonă mai bun, însă dimensiunile masive și designul șasiului le reduc aria de aplicabilitate. Dar să ne limităm la articulate, deocamdată.

Producătorul sud-african Bell Equipment și-a concentrat eforturile pe segmentul camioanelor articulate, unde și-a propus să aibă cea mai largă ofertă de modele. Așa se face că în prezent, Bell acoperă intervalul 20 – 60 t cu nu mai puțin de 12 modele. Mai mult, în urmă cu câțiva ani, Bell a testat piața cu un model de ADT 4×4 (cu două axe în loc de 3) și se pare că i-a mers, ulterior extinzându-și gama cu noi modele.

Anul acesta la Bauma, Bell a prezentat în premieră mondială noul B45E 4×4. Similar lui B60E de 60 t și lui B30E 4×4, noul camion este configurat pentru a oferi o soluție de transport extrem de eficientă și rentabilă pentru aplicații de nișă în industria minieră și de construcții. Conceptul benei se înscrie în linia unei bene de autobasculantă rigidă, cu cilindri telescopici de basculare montați în partea de jos.

Datorită geometriei sale late și podelei plate, camionul de 41 t se potrivește bine utilajelor tipice de încărcare din cariere și oferă caracteristici de umplere mai bune decât benele mai lungi ale camioanelor articulate 6×6 de același volum – spune producătorul. În plus, Bell Equipment a constatat că benele camioanelor în configurația 4×4 – care nu au ”coada” tipică ADT-urilor – sunt mult mai bune în ceea ce privește minimizarea retenției de material la basculare decât omoloagele lor 6×6.

Până de curând, piața globală a camioanelor articulate de 20 tone oferea clienților o alegere limitată. Niciunul dintre concurenții mai mari ai Bell din industria minieră nu oferă soluții cu sarcini utile sub 20 de tone, lăsând acest segment câtorva specialiști de mașini mai mici. Astfel, după câteva generații de modele B18 și B20, Bell a lansat la Bauma 2019 camionul 6×6 B20 LGP (Low Ground Pressure). Bell Equipment este singurul producător de camioane articulate cu fabrică în Germania (dacă exclud Liebherr, de la care nu am mai văzut de mulă vreme un ADT actualizat).

Anul trecut, Caterpillar și-a prezentat noile camioane articulate, punând un mare accent pe performanțele dovedite, integrarea de noi sisteme și eficiența consumului. Complet reproiectate, noile 730, 730 EJ (Ejector) și 735 au caracteristici și performanțe îmbunatățite față de modelele anterioare din Seria C: comenzi inovatoare, caracteristici de protecție a transmisiei, un nou sistem de asistare la basculare, un sistem avansat de control al tracțiunii, noul sistem de asistență la stabilitate și un mod de operare ECO pentru economisirea consumului de combustibil.

Designul lui 730 (expus și la Bauma) și al lui 730 EJ este îmbunătățit. Totodată, 735 încorporează un nou motor Cat C13 ACERT, o transmisie Cat CX31 (regăsită și pe modelele 730 și 730 EJ), precum și modificări structurale și dimensionale care reduc cu 22% masa mașinii neîncărcate. Toate aceste caracteristici la un loc duc la o creștere cu până la 18% a eficienței consumului de combustibil.

Odată cu noul 740 GC, Caterpillar readuce clasa de 37 tone în gama sa de camioane articulate. Pe langă cel mai nou sistem automat de control al retarderului, ce nu necesită intervenția operatorului, 740 GC dispune și de „frână de așteptare” (wait-brake), care aplică temporar frânele de serviciu în timpul pauzelor ciclului de lucru. Sistemul de pornire în rampă menține automat camionul pe poziție, permițându-i operatorului să mute piciorul de pe frână pe accelerație fără ca mașina să ruleze înapoi în pantă. Noul 740 GC este echipat cu un motor Cat C15 ACERT, disponibil în configurații ce respectă standardele de emisii atât pentru țările strict reglementate (HRC), cât și pentru cele mai puțin reglementate (LRC), iar transmisia este de tipul Cat CX38B.

Doosan a adus la Bauma 2019 noile camioane articulate cu motoare Stage V, respectiv DA30 (cu o sarcină de 28 t) și DA45 (de 41 t), care înlocuiesc modelele anterioare DA30-5 și DA 40-5. Noile motoare diesel Scania DC09 (9 litri și 276 kW) și DC13 (13 litri și 368 kW) au fost testate intens în diferite medii de construcții și de carieră și se remarcă prin sistemul de post-tratare îmbunătățit.

În 2018, DA30 a primit o serie de îmbunătățiri, printre care o nouă cabină, o nouă suspensie frontală cu autonivelare și un nou sistem de boghiu tandem pentru puntea spate. Ulterior, același tratament l-a primit și modelul mai mare. Însă au fost aduse îmbunătățiri și la nivel estetic, pentru a reflecta performanțele ridicate, puterea și robustetea camioanelor articulate Doosan și a se alinia noii game de utilaje pentru construcții.

Continuând în nota specifică a camioanelor Doosan (moștenire Moxy), noile modele dispun de o articulație rotativă poziționată în spatele inelului de pivotare, pentru o distribuție uniformă a masei pe puntea față în timpul articulării mașinii la viraj maxim. Aceasta, împreună cu boghiul tandem spate, asigură o repartizare egală a masei pe fiecare roată și garantează un contact permanent al celor 6 roți cu solul, conducând la o distribuție egală a puterii și o performanță excelentă, în special în terenuri dificile.

După recenta lansare a versiunii modernizate a modelului TA300, care are îmbunătățiri în ceea ce privește eficiența consumului de combustibil, performanța, productivitatea și confortul operatorului, Terex Trucks a găsit la München contextul potrivit pentru prezentarea mașinii către publicul larg. Cele două modele produse de Terex Trucks – TA300 și TA400 – oferă un cost total redus de proprietate și o productivitate ridicată pe șantier, în proiectele de construcții de mari dimensiuni, în dezvoltări de infrastructură și cariere.

Începând din august 2018, TA300 încorporează noua transmisie EP320, care vine cu două trepte de viteză suplimentare (opt în total) și patru trepte pentru mersul înapoi. În plus, TA300 aduce acum o îmbunătățire cu 5% a eficienței consumului de combustibil, precum și performanțe mai bune. De asemenea, folosește un ulei de transmisie cu o durată mai lungă de viață, ceea ce a dus la creșterea intervalelor schimbului de ulei de la 1.000 la 4.000 de ore, iar viteza maximă a camionului a fost crescută de la 50 la 55 km/h.

Anul acesta, Volvo CE și-a actualizat Seria G de camioane articulate. Noile funcții includ controlul vitezei de croazieră, controlul vitezei la coborâre în pantă și tehnologia OptiShift. Seria G este dotată cu funcții care îi ajută pe operatori să profite la maximum de mașini, așa cum sunt sistemul de asistență în pantă, frâna la încărcare și basculare și sistemul dinamic Volvo Engine Brake.

Odată cu ultimele actualizări, acestor funcții li se alătură acum noul sistem cruise control și downhill speed control. Operatorii pot seta și ajusta sistemul de control al vitezei pentru a menține o viteză constantă de deplasare. Totodată, atunci când camionul este în coborâre, noul sistem de control al vitezei la coborâre permite menținerea controlului și vitezei. Rezultatul ambelor inovații este creșterea siguranței, confortului și productivității în toate condițiile.

Funcțiile automate, precum noua OptiShift ce îmbunătățește eficiența consumului și productivitatea prin timpi de ciclu mai rapizi și prin creșterea confortului operatorului, oferă o mai mare ușurință la condus. În cadrul standului interior de la Bauma, Volvo CE, inventatorul camionului articulat, a expus cel mai mare model al său, A60H, cu o capacitate de 55 tone.

Cu o sarcină maximă de 28 tone și o capacitate a benei de 17 m3, Komatsu a prezentat la Bauma (în stantul indoor) camionul articulat HM300-5. În această categorie de mașini, Komatsu merge pe o pereche de modele (HM 300-5 și HM 400-5) cu capacități de 28, respectiv 40 tone, similar cu Doosan și Terex Trucks. Producătorul japonez a implementat deja motoare Stage V cu emisii ultra-reduse. Sistemul de post-tratare combină un filtru de particule și un sistem SCR, prin care emisiile de NOx sunt reduse cu 80% față de un motor Stage IIIB.

Pentru camioanele sale, Komatsu a dezvoltat diverse sisteme de control al derapării roților care au fost rafinate și combinate cu tehnologii noi pentru a obține sistemul de control avansat al tracțiunii ce echipează toate mașinile HM300-5. KTCS (Komatsu Traction Control System) asigură o tracțiune optimă în orice condiții de teren. Cabina SpaceCab cu comenzi user-friendly asigură un mediu de operare confortabil și sigur. Întregul grup motopropulsor este produs de Komatsu, astfel că motorul, transmisia și axele lucrează perfect împreună, asigurând productivitate și durabilitate.

Un ”new entry” pe piața europană, odată cu ultima ediție a târgului Bauma, este brand-ul John Deere. La standul Wirtgen, într-o zonă dedicată utilajelor John Deere, producătorul american a expus, printre altele, și camionul articulat 460E. Cu o sarcină nominală de 42 tone și un motor de 359 kW, 460E ADT este cel mai mare din gama sa de 5 camioane articulate (care mai cuprinde modelele 260E, 310E, 370E și 410E) . Mai puțin întâlnite pe continentul nostru, rămâne de văzut în ce măsură mașinile JD se vor impune pe piață în fața producătorilor consacrați de aici. Concurența e acerbă, iar piața vest-europeană are o configurație diferită de cea nord-americană.

Cam aici se oprește incursiunea mea în lumea camioanelor articulate de ultimă generație. Bauma 2019 a fost contextul potrivit pentru prezentarea sau lansarea celor mai noi dintre ele. Sunt curios dacă pe fondul atâtor noi lansări in acest segment vom mai vedea și alte apariții. Probabil va urma o perioadă de stagnare în piață. Nu pot să nu mă gândesc însă și la viitor și să anticipez ceva noutăți pentru ediția Intermat din 2021 (poate din partea Komatsu, că vor sărbători 100 de ani!). Numai bine!

MEq
By MEq aprilie 22, 2019 22:18