La înălțime, în industrie, construcții sau agricultură
Related Articles
În Europa, piața construcțiilor a fost dificilă şi în 2015, însă în ciuda acestor condiții, producătorii de utilaje continuă să dezvolte și să-şi adapteze produsele la nivel mondial, în conformitate cu lumea modernă. | Marius IANCU
Pe segmentul încărcătoarelor telescopice, cred că se poate spune că piaţa construcţiilor nu a mers atât de grozav ca pe cel agricol. La fel ca multe segmente ale industriei construcţiilor, încărcătoarele telescopice s-au aflat într-un impas în ultimii câțiva ani, din cauza situației globale financiare, cu vânzări în scădere cam în toată Europa. Câţiva dintre principalii producători europeni de încărcătoare telescopice sunt din Italia, o piață destul de tare afecatată de criza economică globală, care încă nu se dă dusă pe deplin. Într-o poziţie mai bună s-au aflat pieţele din Germania şi din ţările limitrofe (ţările nordice şi chiar UK). De altfel, per ansamblu, piaţa construcţiilor pare a fi împărţită oarecum: partea de nord şi de vest, ce dă semne clare de revenire şi creştere, şi partea de sud şi de est, unde revenirea de pe urma anilor de criză este încă lentă.
Polivalent şi modular
Tendințe actuale pentru încărcătoarele telescopice sunt oarecum concentrate pe atingerea normelor de emisii de noxe cerute de Europa anilor viitori, pe felul în care motoarele pot afecta designul maşinilor, precum şi pe noile caracteristici ale acestor utilaje.
Încărcătoarele cu braţ telescopic sunt foarte des utilizate în agricultură, acesta fiind şi motivul menţinerii unui anume nivel de vânzări în acest segment de utilaje. Producătorul italian MERLO spune că noile tehnologii de pe telehandlerele sale se regăsesc atât pe modelele pentru construcţii, cât şi pe cele agricole, inclusiv noua tehnologie hibrid şi EPD (Eco Power Drive). Oficialii companiei spun că au dezvoltat o nouă gamă de produse care este modulară, ceea ce înseamnă că aceste noi tehnologii se vor regăsi de-a lungul întregii game (de la mic la mare) şi în toate sectoarele – agricultură, construcţii, industrie sau minieră. Producătorii afirmă că funcţia EPD va fi în dotarea standard a gamei de telehandlere, ce va duce şi la o reducere a consumului de combustibil de 18%. În urmă cu circa un an, oficialii Merlo spuneau că sunt singurul producător care are încărcătoare telescopice dotate cu cabină cu suspensie – un sistem hidropneumatic care este atât de precis şi eficient încât cabina pare că pluteşte atunci când operatorul comută la configuraţia pe suspensie. Toate vibraţiile din şasiu sunt absorbite de acest sistem. Pentru 2015, Merlo şi-a caracterizat gama de încărcătoare telescopice în trei cuvinte: +Siguranţă, +Confort, –Consum. Adică: Siguranţă (cu sistemul Dynamic Load Control), Confort (cu soluţia unică, patentată, de cabină cu suspensie), Consum (cu sistemul EPD). O altă tehnologie Merlo este MCSS (Merlin Continuous Slew Safety). Sistemul continuu de control al stabilităţii monitorizează forţele ce acţionează asupra celor patru stabilizatori, atunci când încărcătorul telescopic Roto este în uz.
În noiembrie 2015, la târgul Agritechnica de la Hanovra, Merlo a expus o gamă înnoită de produse destinate sectorului agricol şi celui forestier: Turbofarmer Medium Duty, Turbofarmer Compact Duty, vârful de lance al producătorului, Turbofarmer II, Turbofarmer Heavy Duty, Multifarmer Heavy Duty, precum şi gama înnoită TreEmme (tractoare de tipul tool carrier pentru uz în sectoarele forestier şi întreţiere de drumuri), MM350X şi MM135MC.
Cercetare şi modele noi
Un alt producător de încărcătoare cu braţ telescopic, cu modele atât pentru construcții, cât și pentru agricultură este DIECI. Anii de criză economică şi-au pus amprenta asupra domeniului construcţiilor, motiv pentru care producătorul italian şi-a concentrat mai mult eforturile de cercetare pe telehandlerele destinate sectorului agricol. Dacă în construcţii Dieci are manipulatoare telescopice cu transmisie hidrostatică, în agricultură oferă alte două tipuri de transmisie: power shift şi vario (care este o nouă tehnologie a transmisiei hidrostatice).
O altă diferenţă între cele două tipuri de maşini ţine de înălţimile de operare. Telehandlerele agricole nu depăşesc înălţimi ale braţului de 10 m şi au nevoie de mai multă putere în spate (pentru că pot fi folosite şi cu remorcă), în vreme ce în construcţii sunt preferate modelele cu braţ de 12, 14, 17 m sau chiar mai mult. În gama Agri Pivot de încărcătoare articulate cu braţ telescopic, Dieci are momentan 4 modele, dar lucrează pentru dezvoltarea şi adăugarea a încă 3 modele. Nici sectorul construcţiilor nu e ignorat, deşi cererea este mai mare pe segmentul agri. Oficialii Dieci spun că vor continua să dezvolte acest tip de utilaje, făcând progrese în ceea ce priveşte modelele rotative. Succesul acestor utilaje este dat de veratilitatea lor – prin schimbarea ataşamentelor, le poţi folosi pentru mai multe lucrări, astfel ca potenţialii clienţi trebuie să le înţeleagă capacităţile.
Unul dintre cei mai noi producători de pe piaţa de telehandlere rotative este MAGNI. Constructorul italian a intrat în acest business acum 4 ani şi în tot acest timp a crescut continuu atât pe piaţa locală, cât şi peste hotare, în Germania şi UK, unde şi-a deschis filiale. În urmă cu câteva luni, Magni a introdus pe piaţă încărcătorul cu braţ telescopic RTH 5.35 cu o înălţime maximă de ridicare de 35 m, iar în prezent lucrează la trei noi modele, dintre care două se adaugă acestei game, iar cel de-al treilea va fi complet nou pe piață. Compania se pregăteşte pentru a doua participare a sa la Bauma (după cea din 2013), unde va veni cu noutăţi. Există o piaţă specifică pentru aceste telehandlere rotative, unde Magni are până acum 9 modele, iar până la finele lui 2016 numărul lor va creşte la 11. Unul dintre partenerii cu care Magni a lucrat îndeaproape este compania olandeză Riwal, cu care va continua colaborarea şi pe viitor.
T4F
Schimbând peisajul şi trecând în sfera anglo-saxonă, întâlnim una dintre cele mai renumite mărci din domeniu: JCB. În acest segment de utilaje, JCB este pionier al conceptului încă din 1977. De atunci încoace, încărcătoarele producătorului britanic au devenit sinonime cu performanţa şi productivitatea. Ultimele noutăţi din gama JCB sunt modelele 516-40 şi 525-60 Hi Viz. Compactul 516-40 este cel mai mic model Loadall şi dispune de un design al şasiului dintr-o singură bucată (single-spine), ce-i asigură maşinii o înălţime redusă, fără a compromite confortul operatorului. Cei de la JCB spun că, astfel, maşina are dimensiunile şi agilitatea unui miniîncărcător, însă o capacitate de ridicare mai mare şi o rază pe măsură. Maşina are o unitate hidrostatică îmbunătăţită şi componente hidraulice de ridicare modernizate. 516-40 este propulsat de un motor de 2.2 litri JCB Diesel by Kohler, de 35 kW şi are o capacitate de ridicare de 1,6 t, precum şi o înălţime max. de ridicare de 4 m. În gama construcţii Hi Viz, JCB a adăugat şi modelul compact 525-60 Loadall, foarte potrivit pentru încărcarea şi descărcarea camioanelor cu materiale pentru construcţii. Acelaşi tip de şasiu sudat dintr-o singură bucată maximizează puterea maşinii şi reduce totodată greutatea. Maşina este echipată cu un motor JCB Diesel by Kohler Tier 4F şi nu necesită filtru de particule diesel sau post-tratare cu AdBlue. Are o capacitate max. de ridicare de 2,5 t şi o înălţime de ridicare de 6 m. Încărcătorul este foarte compact, având 1.8 m lăţime şi 1.9 înălţime.
Pe piaţa europeană, portofoliul CATERPILLAR cuprinde 10 modele de încărcătoare telescopice, cel mai recent (şi totodată cel mai mic dintre toate) fiind TH255C, cu o capacitate de încărcare nominală de 2.5 t şi o înălţime maximă de ridicare de 5,6 m. Subliniind versatilitatea acestui utilaj, producătorul l-a descris ca având un design compact, maşina fiind compatibilă cu o gamă largă de ataşamente de lucru pentru numeroase aplicații.
Cat TH255C are un motor nou, compatibil atât cu normele Tier 4F/ Stage IIIB, cât și cu versiunile Tier 3/ Stage IIIA pentru regiunile/pieţele mai puțin reglementate. Transmisia hidrostatică este mai puternică pentru o tracțiune mai bună în terenuri dificile. Datorită gărzii mari la sol, tracţiunii 4×4 şi diferenţialului cu alunecare limitată (LSD), încărcătorul cu braţ telescopic se poate deplasa în condiţii grele. Producătorul american mai susţine că, per ansamblu, costul de proprietate este unul redus, graţie uşurinţei efectuării verificărilor zilnice, care se pot face de la nivelul solului şi din poziţii uşor accesibile. Sistemul hidraulic cu senzor de sarcină reduce consumul de combustibil. Împreună cu divizorul de debit, acest sistem permite folosirea simultană a tuturor funcţiilor braţului, uşor şi cu precizie. Motorul TD 2.9L L4 are o putere de 55 kW.