Încrederea nu se acordă, se câștigă
Story Highlights
- Rezistenţa şi durabilitatea sunt caracteristici distinctive ale camioanelor articulate Volvo din Seria G, maşinile având şasiuri robuste faţă şi spate, proiectate pentru operarea în condiții severe de rulare şi pentru o durată de funcţionare îndelungată
Related Articles
A fost prezentat în urmă cu mai bine de un an, la ConExpo 2014, şi este o maşină robustă, rezistentă şi fiabilă. Camionul articulat Volvo A40G este cel mai mare din Seria G, care include 6 modele de la 26,5 t (A25G) la 43 t (A40G), şi are acum motor Tier 4F.
Marius IANCU
În 1966, piaţa utilajelor şi maşinilor pentru construcţii primea primul camion articulat din lume, inventat de compania Volvo Construction Equipment. De atunci, rezistenţa şi durabilitatea sunt caracteristici distinctive ale acestor modele, maşinile având şasiuri robuste faţă şi spate, proiectate pentru operarea în condiții severe de rulare şi pentru o durată de funcţionare îndelungată. Sistemul hidromecanic cu autocompensare asigură o direcţie precisă şi o rază mică de viraj, maşina având un control de excepţie şi fiind extrem de productivă. La rândul ei, articulaţia etanşă foloseşte rulmenţi conici lubrifiați permanent, ceea ce permite mişcări independente ale tractorului faţă de remorcă, fără torsiunea structurii. Conexiunea dintre tractor şi remorcă are o gardă la sol înaltă şi articulaţie rotativă ce nu necesită întreținere.
Poziţionare mai intuitivă
Grila frontală rabatabilă în jos, cu trepte antiderapante, permite accesul uşor la filtrele pentru uleiul de motor, dispuse grupat. Capota se deschide la 90 de grade, astfel încât accesul către punctele de service, pentru schimbarea filtrelor şi curăţarea radiatoarelor de răcire, se face mai ușor şi necesită mai puţin timp. De altfel, Volvo a rearanjat anumite componente, precum rezervorul hidraulic, sistemul de post-tratare, toba de eşapament, rezervorul de combustibil şi conducta de realimentare, obţinând o poziţionare mai intuitivă a acestora. Totodată, frânele cu discuri umede, sigilate, dispun de un sistem de răcire extern ce absoarbe căldura. Atât rezervorul diesel, cât şi cel pentru DEF (lichid de evacuare diesel) au gurile de umplere amplasate sub capota frontală, de o parte şi de alta a motorului (cea pentru combustibil e pe dreapta, iar cea cu capac albastru, pe stânga). La fiecare alimentare cu motorină, alimentezi şi rezervorul DEF, care e dimensionat proporţional în raport cu cel de combustibil.
Motorul
Motorul diesel cu turbină de supraalimentare cu geometrie variabilă (VGT) are 6 cilindri în linie, 4 supape pe cilindru, arbore cu came acţionat de sus şi injectoare controlate electronic. Are sistem de recirculare a gazelor de eşapament (EGR) cu răcire şi sistem de tratare a gazelor de evacuare (EAT-Muffler), inclusiv catalizator de oxidare diesel (DOC), filtru de particule diesel (DPF) şi tehnologie de reducere catalitică selectivă (SCR) cu sistem de dozare a ureei (UDS) controlat electronic.
Motorul este dotat standard cu un timer de oprire. Această caracteristică îi permite să funcţioneze în regim de relanti timp de trei minute înainte de a se opri, pentru a da timp turbocompresorului să se răcească. Pe piaţa nord-americană, Volvo oferă o garanție de eficiență a consumului de combustibil pentru A40G: dacă eficiența consumului mașinii nu corespunde nivelurilor evaluate de producător (care pentru A40G sunt de 34 litri/oră sau mai puțin), compania va rambursa o parte din cheltuielile suplimentare. Însă, atenţie, garanția este disponibilă numai pentru utilizatorii care activează sistemul telematic standard CareTrack, de la Volvo, oferit gratis timp de șase ani cumpărătorilor de mașini noi.
Transmisie Volvo PowerTronic
Pentru Seria G este de reținut sistemul automat de control al tracţiunii (ATC), care comută între modurile 6×6 și 6×4, pentru a asigura atât tracțiune maximă, cât și consum redus de combustibil. Compania oferă opțiuni complete de suspensie hidraulică. Transmisia planetară Volvo PowerTronic e complet automată, cu nouă trepte de viteză de mers înainte şi trei înapoi, având capacitatea de a sări peste anumite trepte de viteză, pentru o selectare rapidă şi corectă a vitezelor. Iar pentru condiţii dificile, axele sunt special concepute, cu arbori planetari complet flotanţi, reducţii planetare şi diferenţiale tip „ambreiaj cu gheare”, cu capacitate de blocare 100%.
Frânele cu discuri multiple umede închise, cu răcire forţată în ulei, pe fiecare roată, regăsite pe modelele Seriei F au gost extinse acum la întreaga Serie G. Ele au două circuite independente: unul pentru axa faţă şi unul pentru axele spate, iar frâna secundară are două circuite de frânare cu acumulatori reîncărcabili.
Sistem de cântărire la bord
Tot în dotarea standard se găseşte şi un sistem de cântărire la bord a sarcinii (OBW), cu indicatoare luminoase vizibile din interiorul și din afara cabinei: când se aprinde lumina galbenă, ești 75-95% încărcat, iar când ajungi la 95-110%, lumina devine verde. Atunci când încărcătura depăşeşte 115%, lumina semnalizatoare este roşie. În medie, în limita unei încărcări de 110% se înregistrează o sarcină utilă de 46 tone. Astfel, deşi se întâmplă ca operatorii să supraîncarce maşinile, acum este mai uşor de văzut şi evitat acest lucru.
Un mic truc al Seriei G: pentru creşterea sgurantei, în special în aplicaţii de carieră, balustradele exterioare pentru platforme şi trepte nu mai sunt gri, ci au o culoare mai stridenta: portocaliu (care probabil va deveni standard în viitor).