Volvo CE începe testarea primului prototip de camion articulat pe hidrogen din lume
Story Highlights
- Volvo CE
- Volvo Construction Equipment
- pile de combustie cu hidrogen (hydrogen fuel cell technology)
- prototip de camion articulat pe hidrogen
- Volvo HX04
- hydrogen fuel cell articulated hauler prototype
- net-zero future
- emission-free
Related Articles
Volvo Construction Equipment (Volvo CE) continuă să facă pași pe drumul către un viitor cu emisii zero. După finalizarea unui proiect de cercetare ce vizează noi perspective în tehnologia hidrogenului, compania a început testarea primului prototip din lume de camion articulat cu pile de combustie, Volvo HX04. Rezultatele proiectului vor oferi perspective importante asupra posibilităților oferite de hidrogen și de pilele de combustie (fuel cells), pe măsură ce Volvo CE continuă cercetările pentru viitoarele sale programe de dezvoltare a produselor.
Pe lângă soluțiile electrice cu baterii, în care Volvo CE oferă deja cea mai mare gamă de produse comerciale, eforturile companiei includ și explorarea potențialului electrificării prin tehnologia pilelor de combustie cu hidrogen (hydrogen fuel cell technology). Iar acum este atinsă o nouă bornă, odată cu testarea unui prototip de camion articulat cu pile de combustie cu hidrogen – Volvo HX04.
„Fiind inventatorii primului camion articulat din lume, în urmă cu mai bine de 55 de ani, suntem fericiți și mândri să inițiem din nou schimbarea odată cu acest concept de camion cu pile de combustie. Deși este un prototip timpuriu, această inovație va oferi informații valoroase asupra oportunităților hidrogenului în transformarea energiei, alături de soluții electrice cu baterii. Credem că explorând mai multe tehnologii și lucrând în parteneriat putem crea cea mai bună cale spre decarbonizarea industriei construcțiilor”, a spus Carolina Diez Ferrer, șefa Programelor de Inginerie Avansată la Volvo CE.
Proiect în desfășurare
Volvo HX04 este rezultatul unui proiect de cercetare desfășurat între 2018 și 2022, cu finanțare de la FFI – o colaborare națională între agenția suedeză de inovare VINNOVA, agenția suedeză pentru energie și administrația suedeză pentru transport, pentru a sprijini cercetarea, inovarea și dezvoltarea strategică a vehiculelor durabile. Printre parteneri se numără Volvo CE, RISE Research Institutes din Suedia, care a oferit competențe de specialitate în dezvoltarea și siguranța transmisiei și PowerCell Sweden, un dezvoltator de soluții de energie electrică pe bază de hidrogen.
Dezvoltarea și construirea prototipului a fost realizată în mare parte la fabrica Volvo CE din Braås, Suedia – aceeași locație în care Gravel Charlie, primul camion articulat din lume, s-a născut în 1966 –, noul Volvo HX04 primind porecla „ Electric Charlie”. Inginerii de la Centrul de Tehnologie din Eskilstuna, Suedia, au contribuit la dezvoltarea software-ului și la colectarea de date de laborator în urma testării pilelor de combustie.
Infrastructura pentru hidrogen este încă în dezvoltare, ceea ce înseamnă că alimentarea lui Volvo HX04 este un aspect important de rezolvat în acest proiect. Shell a instalat o stație de realimentare cu hidrogen de ultimă generație pe circuitul de testare Volvo CE din Braås. Atât Shell, cât și Volvo Group sunt membri fondatori ai H2Accelerate – o colaborare în care companiile încearcă promovarea și lansarea în masă a camioanelor cu hidrogen pe piața din Europa.
Cum funcționează
Procesul de alimentare cu combustibil pentru vehiculele cu hidrogen este rapid – Volvo HX04 este încărcat cu 12 kg de hidrogen în aproximativ 7,5 minute, ceea ce îi permite să lucreze aproximativ patru ore. Pilele de combustie funcționează prin combinarea hidrogenului cu oxigenul, iar reacția chimică rezultată produce energie electrică, ce propulsează camionul. În acest proces, pilele de combustie produc, de asemenea, căldură, care poate fi utilizată pentru încălzirea cabinei. Pilele de combustie emit un singur lucru – vapori de apă.
În principiu, o pilă de combustie lucrează la fel ca o baterie, cu excepția faptului că își generează propria electricitate din hidrogenul de la bord după cum este necesar, mai degrabă decât să fie încărcată dintr-o sursă externă. Vehiculele cu grupuri motopropulsoare electrice cu pile de combustie au un timp de funcționare, o autonomie și un timp de realimentare similare cu cele ale vehiculelor cu motoare cu combustie.
În timp ce vehiculele electrice cu baterii și cu biocombustibili sunt deja disponibile pe piață – ca alternative sustenabile la cele cu motoare diesel – comercializarea mașinilor/utilajelor alimentate cu hidrogen este de așteptată pentru a doua jumătate a acestui deceniu.