Camioanele rigide Terex Trucks cresc productivitatea la exploatarea de cupru Roșia Poieni
Related Articles
Job Report
România este o ţară bogată în resurse naturale, în subsol regăsindu-se de la minereu de fier, uraniu, nichel sau cupru până la metale preţioase sau zăcăminte de sare, gaze naturale şi petrol. Departe de lumea agitată, în Apuseni, se află mina de cupru Roşia Poieni, cu o rezervă de minereu estimată la 1,5 mld. tone, fiind a doua exploatare deschisă de cupru ca mărime din Europa.
Descoperită în anii ʹ60 şi aflată în proprietatea CupruMin, exploatarea Roşia Poieni produce annual peste 10.000 t de cupru. Iar pentru a menţine ritmul de producţie, societatea Cupru Min SA Abrud a achiziţionat recent două noi camioane cu șasiu ridig Terex Trucks TR100. Camioanele de 91 t capacitate au fost achiziționate de CupruMin în cadrul unei licitații deschise în care unitățile Terex Trucks au fost selectate în dauna altor două mărci de top la nivel mondial. Producătorul scoţian a fost declarat câştigător oficial în ianuarie, după un proces intens, în care a triumfat în cele din urmă datorită unei oferte atractive şi unui acord pentru piese de schimb. În cadrul acestei licitaţii, Terex Trucks a fost susținută de către furnizorul român de echipamente RET Utilaje.
„Acest contract nu a fost deloc o vânzare obișnuită, deoarece a fost alcătuit din atât de multe elemente. Pe lângă faptul că ne-am confruntat cu alte mărci, RET Utilaje și Terex Trucks au trebuit să colaboreze pentru a veni cu o ofertă competitivă, iar, în final, am câștigat datorită avantajelor tehnice ale camioanelor TR100, deoarece s-au dovedit mai eficiente în comparație cu mașinile concurenței. Cupru Min a cerut eficiență, deoarece consumul de combustibil are un impact mare asupra prețului cuprului – nu este un material ușor de vândut, iar concurența este acerbă. Așadar, consumul de combustibil a fost în capul listei, iar camioanele TR100 au demonstrat că erau mai ușoare comparativ cu mașinile mărcilor concurente și că necesită mai puțină energie pentru a se deplasa cu sau fără material, ceea ce înseamnă, în cele din urmă, un consum mai redus de combustibil”, a declarat Răzvan Popandron, manager de vânzări pentru zona de vest a României la RET Utilaje.
Cuprul a fost folosit pentru prima oară în urmă cu 9000 de ani pentru realizarea de unelte și, uneori, pentru a crearea de bijuterii și ornamente, datorită culorii sale ce iese în evidenţă. În prezent, este utilizat în principal pentru cablaje electrice, generatoare și motoare electrice, datorită bunei conductibilităţi electrice. De asemenea, materialul reţine bine căldura și este utilizat în mod curent pentru conductele de apă. Recent, într-un raport al Asociației Internaționale a Cuprului, s-a menţionat faptul că cererea anuală de cupru ar putea crește până la patru milioane de tone până în 2030, datorită cererii tot mai mari de sisteme eficiente de construcție și echipamente electrice, vehicule electrice și generării de energie rezultată din procese naturale regenerabile. Iar Cupru Min doreşte să poată satisface cererea de cupru.
Fondată în 1977 și având sediul în Abrud, România, Cupru Min este specializată în extragerea de minereu de cupru și producţia cupru. Cu circa 600 de angajați, compania desfășoară una dintre cele mai ample activităţi din România prin intermediul exploatării de la Roșia Poieni și produce aproximativ 60% din cuprul folosit la nivel naţional. Cupru Min a achiziționat camioanele TR100 pentru a-și moderniza flota de maşini, acestea fiind folosite pentru transportul materiei prime către staţia de concasare.
Potrivite pentru mina Roșia Poieni – cu un diametru ce poate cuprinde opt terenuri de fotbal și cu o adâncime de peste 300 de metri –, configurația robustă a trenului de rulare și a punții spate a camioanelor TR100 asigură o forţă de tracţiune ridicată pentru ca maşinile să poată face faţă în condiţii de pante abrupte și teren accidentat. Camioanele robuste dispun de o cabină spațioasă și ergonomică pentru un confort maxim al operatorului.
Pentru a lucra în ture de minimum 12 ore, șase zile pe săptămână, camioanele rigide TR100 sunt echipate cu motoare Cummins V12 de 37.8 litri, ce dezvoltă o putere de 783 kW (1050 hp) și un cuplu maxim de 4.631 Nm. Frânele față hidraulice pe disc și frânele spate, cu discuri multiple şi sistem de răcire, asigură operatorului un control mai bun, în timp ce sistemul retarder scade uzura frânelor, reducând costurile de proprietate și sporind disponibilitatea mașinilor.
„Camioanele rigide TR100 lucrează în condiții foarte dure, deoarece este o carieră grea, dar producția merge într-un ritm foarte bun. De asemenea, am primit feedback pozitiv din partea operatorilor (…), care se bucură de simplitatea operării unităților Terex Trucks”, a adăugat Răzvan Popandron.