Istoria camioanelor Euclid

MEq
By MEq octombrie 15, 2025 22:48

Istoria camioanelor Euclid

Story Highlights

  • Euclid
  • General Motors
  • Terex
  • seria History
  • camioane Euclid
  • primul camion off-road cu benă basculabilă din lume
  • White Motor Corp.
  • VME - acronim pentru Volvo Michigan Euclid
  • Hitachi Construction Truck Manufacturing Ltd.
  • Volvo CE

Related Articles

Întreaga istorie a mărcii Euclid e împletită cu evoluția industriei de utilaje. Cu un impact semnificativ în sectoarele de construcții și minerit, mașinile sale au transformat lumea. Însă produsul care a fost un adevărat game-changer pentru Euclid a fost primul autocamion rigid off-road din lume. De la achiziția companiei de către General Motors până la recunoașterea atinsă sub brandul Terex, istoria Euclid nu a fost deloc liniară, iar succesul a avut un cost: însuși numele Euclid.| M. Equipment

În buna tradiție a mequipment.ro, continuăm seria „History” cu un nume de legendă: Euclid. Dar nu renumitul matematician grec din Alexandria Egiptului, considerat părintele geometriei, ci mașinile care au stat la baza camioanelor rigide de mai târziu, fără de care sectorul minier ar fi făcut, probabil, mai târziu pasul către exploatarea la scară mare.

Anii de început
Compania, care ulterior a devenit Euclid, a fost fondată în 1907, în Wickliffe, Ohio, de către George A. Armington. Sub numele inițial Armington Electric Hoist, producea electropalane pentru diverse industrii. Odată cu creșterea renumelui produselor sale și pe fondul dezvoltării industriale din America acelor vremuri, compania a fost redenumită Euclid Crane & Hoist, incluzând în portofoliul său și macarale.

Istoria camioanelor EuclidÎn anii `20, Euclid intra în industria utilajelor pentru construcții. Deși perioada era una marcată de provocări economice majore, compania a reușit să lanseze un tractor pe șenile și mai multe modele pe roți, iar în 1924 venea cu o inovație: un screper rotativ automat, urmat de un autoscreper pe roți. Erau utilaje inovatoare ce sporeau mobilitatea și productivitatea. De altfel, screperul pe roți avea să consolideze reputația Euclid în aplicații de construcții și în exploatări de carieră.

La scurt timp, în 1926, compania și-a schimbat iar numele, în Euclid Armington Corp. Beneficiind de succesul pe care l-au avut screperele în industrie, Euclid și-a continuat parcursul în sectorul utilajelor terasiere. În 1931, conducerea companiei a fost preluată de către fiul lui George, Arthur, care, prin achiziția unui business din domeniul producției de mașini, a început să fabrice camioane off-highway. Noua entitate a fost înregistrată ca Euclid Road Machinery Company, o filială a Euclid Armington Corp., și producea camioane de 15 tone pentru sectoarele de construcții și minerit.

Anul 1934 marchează un moment istoric pentru companie: lansarea primului camion off-road cu benă basculabilă din lume – Euclid Model 1Z (sau Rear-Dump 1Z Trac-Truk). 1Z era special modificat pentru transportul de pământ/rocă în condiții off-road, având un motor puternic și o benă de mare capacitate, ceea ce l-au transformat instant într-un real succes pe piață.

Istoria camioanelor EuclidAnii `40 – `50
Perioada Războiului mondial a însemnat pentru Euclid adaptarea producției la cerințele militare, pentru susținerea eforturilor de război. Camioanele de talie mare Euclid, supranumite „Overloaders”, devin vehicule esențiale pentru transportul materialelor voluminoase, al armamentului și muniției, contribuind din plin la construcția liniilor de aprovizionare pe fronturile grele din Europa și nu numai. Dar, odată cu încheierea Războiului și pe fondul reconstrucției, camioanele Euclid devin sinonime cu fiabilitatea, compania axându-se pe sectoarele de „mining & construction”, unde își consolidează poziția în piața utilajelor off-highway – în special prin propriile camioane. În 1951, Euclid începea producția de camioane și screpere în Motherwell, Scoția.

Avântul companiei nu a trecut neobservat. General Motors vede potențialul imens al companiei din Ohio și în 1953 decide să cumpere Euclid, pentru 20 mil. $. GM dezvoltă „Divizia Euclid”, extinzând businessul ce includea peste jumătate din vânzările totale de autobasculante off-road din SUA. La vremea respectivă, Euclid domina piața camioanelor off-highway, în special în segmentul heavy-duty.

De altfel, prin această achiziție, GM urmărea să își diversifice oferta, dincolo de sectorul de automobile. Sub umbrela GM, Euclid și-a extins linia de produse, lansând camioane mai mari și mai complexe, nișate pe nevoile în continuă dezvoltare ale piețelor din SUA și globale.

La mijlocul anilor 1950, GM construia o nouă fabrică pentru Euclid în Hudson, Ohio. În 1954, linia de produse Euclid era extinsă pentru a include tractoare pe șenile, iar în 1959, încărcătoare frontale.

Istoria camioanelor EuclidAproape un deceniu în justiție
Dominația Euclid sub conducerea GM atrage însă atenția autorităților federale din US. Departamentul de Justiție intentează o acțiune antitrust (anticoncurențială) împotriva General Motors prin care susținea că GM amenința să dețină monopolul pieței camioanelor off-road, riscând astfel sa sufoce competiția în sectorul earthmoving. Au urmat 8 ani de procese în justiție, cu un impact major asupra viitorului companiei.

În 1968, guvernul american câștigă procesul cu GM. Negocierile dintre General Motors si White Motor Corp. (un producător din Cleveland) privind vânzarea anumitor părți ale diviziei Euclid începuseră încă din 1967, iar pe 15 februarie 1968, White a achiziționat operațiunile americane ale diviziei, precum și numele Euclid.

Deși vânzarea a fost o lovitură grea, GM a păstrat fostele linii Euclid de tractoare pe șenile, autoscrepere și încărcătoare frontale, din divizia Earthmoving Equipment. De asemenea, GM și-a păstrat dreptul de a construi și comercializa camioane la fabricile din Canada și din Scoția, dar pentru o perioadă i s-a interzis să reintre pe piața camioanelor din SUA.

Perioada de dezvoltare a Euclid sub tutela GM, în anii `50 și `60, a fost crucială pentru viitorul companiei, utilajele Euclid (screpere și camioane deopotrivă) fiind repere în industria acelor vremuri.

De la White la Clark… apoi la VME
Sub „noua stăpânire”, White Motor Corp., Euclid își duce mai departe moștenirea în sectorul mașinilor grele. Compania se axează pe extinderea liniilor de produse și a piețelor de desfacere. Experiența White în sectorul utilajelor terasiere împinge Euclid un pas înainte.

Anii `70 coincid cu extinderea operațiunilor Euclid la nivel global în termeni de unități de producție și distribuție în Europa, Asia și America Latină, accesând astfel noi piețe. Apoi, anii `80 au adus pentru Euclid schimbări majore cauzate, printre altele, de perioade de recesiune, amenințări ale competiției și schimbări ale dinamicii piețelor. La acea vreme, concurența o reprezentau Caterpillar și Navistar International, companii ce promovau tehnologii noi și soluții cost-effective.

Până în august 1977, White Motor Corp. a administrat Euclid ca filială sub denumirea Euclid Inc., apoi a vândut-o către Daimler-Benz AG. Dar nici aici nu a stat mult, întrucât în 1984, Daimler-Benz a vândut-o mai departe către Clark Michigan Company – filiala de utilaje de construcții a Clark Equipment.

Presată de condițiile economice, în 1985 Clark a format un joint venture (50/50) cu Volvo AB. Noua entitatea s-a numit VME, un acronim pentru Volvo Michigan Euclid, și a operat în unități separate: sub numele Volvo BM, în Europa, și ca VME Americas, peste ocean.

Istoria camioanelor EuclidSepararea continuă
După 4 ani (în 1989), divizia europeană a devenit pur și simplu VME, iar în 1991, divizia VME Americas a fost împărțită în VME Industries North America (pentru produsele Euclid) și VME Sales North America (pentru vânzarea de încărcătoare frontale și camioane articulate Volvo).

În 1993, VME Industries North America formează un joint venture cu Hitachi Construction Machinery Company Ltd. din Japonia. Pentru început, Hitachi achiziționa o participație de 19,5% din operațiunile Euclid din SUA, iar societatea era denumită Euclid-Hitachi Heavy Equipment Ltd., dar până în 1996, Hitachi își mărește participația din Euclid la 40%. La 1 ianuarie 2004, Hitachi își redenumea divizia de business în Hitachi Construction Truck Manufacturing Ltd., desființând numele Euclid. Între timp, numele VME dispăruse (în mai 1995) odată cu achiziția de către Volvo a participației Clark din societatea VME; astfel fosta VME era redenumită Volvo Construction Equipment.

General Motors și brandul Terex
Pentru a înțelege legătura cu Terex și impactul numelui Euclid în industria utilajelor, suntem în punctul în care trebuie să ne întoarcem puțin în timp. Așadar, în 1970, General Motors înființează brandul Terex (o combinație între cuvintele latine „terra” și „rex”) pentru fostele sale produse Euclid (cele care i-au mai rămas în urma procesului cu statul american). Filiala britanică păstrase numele Euclid (Marea Britanie) Ltd. până în decembrie 1968, când a fost redenumită General Motors Scotland Ltd. Iar la 1 iulie 1970, Divizia Earthmoving Equipment era redenumită oficial Terex.

Istoria camioanelor EuclidÎnsă, acțiunea anticoncurențială a guvernului american nu a afectat nici uzina Motherwell, nici vânzările de camioane din afara pieței din SUA, iar GM a continuat să producă, în Scoția, basculante similare cu modelele Euclid. Când restricțiile antitrust au expirat, în 1972, GM a reintrat pe piața americană cu camionul Terex Seria 33 și camionul de transport cărbune Terex Seria 34.

În 1981, GM vindea Divizia Terex către IBH Holding AG. Aceasta a devenit Terex Corp., o filială a IBH, însă GM își păstrase o participație în IBH, rămânând proprietarul absolut al fabricii din Motherwell (Scoția). Ulterior, IBH a achiziționat separat operațiunile scoțiene. IBH a continuat numele Terex, încorporând produsele Hanomag și Zettelmeyer Baumaschinen GmbH în linia sa de produse.

Dar să nu trecem prea repede de această perioadă. În același timp, Terex a produs și o linie de camioane miniere diesel-electrice la fabrica de locomotive General Motors of Canada Ltd. din London, Ontario. Această linie nu a fost inclusă în vânzarea către IBH. Astfel, divizia Diesel a continuat să le producă sub denumirea comercială TITAN, iar linia a fost vândută în 1985 către Marathon LeTourneau. În 1995, scăderea vânzărilor a determinat compania LeTourneau să întrerupă producția liniei de autobasculante de ultra-clasă TITAN. În 2011, LeTourneau a fost achiziționată de Joy Global, iar în 2016, Komatsu a achiziționat Joy Global (care includea și linia P&H de excavatoare electrice pentru minerit).

În 1983, Terex a dezvoltat o linie de camioane articulate la fabrica din Motherwell, acestea devenind unul dintre cele mai de succes produse Terex. Euclid a comercializat, de asemenea, un model de camion articulat începând cu 1983, dar cu mult mai puțin succes. Camionul Euclid era dezvoltat de Haulmasters și a fost adăugat în linia Euclid atunci când Daimler-Benz, compania-mamă a Euclid la acea vreme, a achiziționat Haulmasters.

Istoria camioanelor EuclidÎn 1984, în urma falimentului companiei germane IBH, Terex reintră în posesia GM, ca filială – Terex Equipment Ltd. fiind numele sub care își va desfășura operațiunile de la fabrica din Scoția.

În 1998, Terex a achiziționat linia de autobasculante off-road cu tracțiune integrală Payhauler, dezvoltată inițial de International Harvester (în 1964). Linia fusese cesionată foștilor angajați ai I-H, care au lansat Payhauler în 1982 pentru a o continua. La începutul anilor 2000, linia originală de autobasculante Terex produse în Motherwell făcea parte din Divizia de Construcții Terex sub denumirea Terex Equipment Ltd. Scotland, iar fostele linii Unit Rig și Payhauler se aflau în subordinea Terex Mining Division.

De altfel, prima parte a anilor 2000 coincide cu perioada când Terex începe să renunțe la diverse linii de produse, iar în februarie 2010, Bucyrus International, o companie descendentă din Bucyrus-Erie, achiziționa liniile de utilaje miniere ale Terex Corp., incluzând aici Unit Rig & Equipment. Liniile au fost redenumite Bucyrus. La rândul său, Bucyrus a fost achiziționată de către Caterpillar Inc. în iulie 2011, iar ulterior toate produsele și operațiunile anterioare Bucyrus au fost redenumite Caterpillar. Linia Payhauler a fost retrasă la începutul anilor 2000.

În 2014, Volvo Construction Equipment încheia procesul de achiziție a diviziei de camioane grele Terex Trucks din Marea Britanie, pentru suma de 160 de mil. $. Achiziția includea unitatea de producție din Motherwell, Scoția, gama de camioane articulate, precum și modelele de camioane cu șasiu rigid de 32 și 91 de tone. Gama de camioane articulate Terex Trucks a fost păstrată și redenumită Rokbak, în schimb camioanele rigide au intrat în portofoliul producătorului suedez, fiind comercializate sub marca Volvo.

De-a lungul istoriei sale sinuoase, Euclid și-a păstrat renumele de producător de utilaje performante. Clienții Euclid au avut încredere în durabilitatea și eficienta acestor mașini. Și deși a înfruntat o competiție puternică din partea unor nume precum Caterpillar, Komatsu, John Deere sau Navistar International, Euclid a acceptat provocările. Perioadele fluctuante economic sau evoluțiile piețelor au determinat compania să se adapteze prin diversificarea produselor, extinderea pe piețe emergente sau investirea în noi tehnologii. Moștenirea Euclid se întinde pe mai bine de un secol de inovație și reziliență.

MEq
By MEq octombrie 15, 2025 22:48

Follow & like us

ADVERTISING