Yanmar sărbătorește 50 de ani de construcție a dumperelor pe șenile
Related Articles
Anul acesta, Yanmar celebrează cea de-a 50-a aniversare a dumperului pe șenile YFW500D, primul astfel de utilaj din lume echipat cu motor diesel Yanmar.
Primul dumper folosea trenul de rulare al unei combine de recoltat pe șenile din cauciuc Yanmar și adăuga o benă de marfă care să-i permită transportul materialelor în condiții de teren moale. Creat în 1971, modelul YFW500D a fost primul dumper pe șenile din lume. Acesta a fost primul dintr-o lungă linie de produse Yanmar de calitate, dezvoltate pentru a satisface nevoile vremurilor.
Ca pionier în sectorul utilajelor compacte pentru construcții, Yanmar va marca cei 50 de ani prin reînnoirea angajamentului de a dezvolta produse și soluții de înaltă performanță care să ofere fiabilitate și valoare premium clienților.
Câteva referințe:
■ 1971. Prin adăugarea unei bene de marfă la trenul de rulare al unei combine de recoltat, Yanmar a creat modelul YFW500D, primul dumper pe șenile din lume. YFW500D era propulsat de un motor diesel Yanmar și putea transporta materiale pe teren moale, acolo unde camioanele și basculantele nu puteau intra.
■ 1973. YFW26D avea o capacitate de încărcare de 3 tone și era echipat cu un motor diesel vertical Yanmar, cu trei cilindri, răcit cu apă, de 17 hp, care îi permitea să funcționeze rapid în pante. Crawler-ul din oțel a devenit un favorit al șantierelor.
■ 1984. La sfârșitul anilor ’70, piața dumperelor de roți era în creștere, iar Yanmar lansa dumperul articulat e roți YFW35WA. Echipate cu anvelope speciale, super flat, pentru o presiune redusă în conditii de teren moale, anvelopele de 27 inch (700 mm) lățime si 38 inch (945 mm) diametru reprezentau la acea vreme o dezvoltare fără precedent în rândul dumperelor convenționale.
■ 1985. În ’85, Yanmar a dezvoltat un dumper pe șenile din cauciuc care atingea o viteză de deplasare de 11 km/h, aproape dublu fata de viteza crawler-elor convenționale. Rapidul dumper YFW25R a fost un produs de succes și propunea o premiera în industria vremii: avea scaun reversibil. YFW25R a fost prototipul modelului C30R.
■ 1985. Echipat cu un motor diesel Yanmar de 64 hp, vertical, cu patru cilindri, răcit cu apă, YFW40R impresiona nu numai prin viteza și puterea de funcționare, ci și prin confort și prin șenila mare din cauciuc ce reduceau oboseala operatorului, gratie unei transmisii hidrostatice (HST) extrem de manevrabile. Acest model a fost prototipul lui C50R, care este comercializat și astăzi.
■ 1988. Era anul în care Yanmar lansa modelul YFW8R, un carrier compact cu o lățime de numai 950 mm, robust, pentru a lucra din greu pe șantierele de construcții. Până la YFW8R, dumperele pe șenile aveau scaunele operatorului montate pe o parte sau pe alta. Odată cu YFW8R, în premiera în industrie, scaunul a fost poziționat central, facilitând urcarea și coborârea pe ambele părți ale utilajului și oferind o vizibilitate mai bună. Acest model a fost prototipul lui C12R, care încă se comercializează în prezent.
■ 1990. C6R a fost un mini-dumper pe senile cu o lățime de 790 mm, special conceput pentru construcții civile și potrivit pentru lucrări urbane în cartiere rezidențiale dens populate și pe alei înguste. Prin puterea sa și designul robust, a fost utilizat pentru o gamă largă de sarcini, de la lucrări de inginerie civilă până la amenajare teritorială și lucrări de drumuri forestiere, în zone înguste în care pick-up-urile mici nu puteau ajunge.
■ 1996. C120R, cel mai mare dumper pe șenile din istoria Yanmar, este un utilaj 11 tone și 240 hp, care combină puterea și viteza pentru a se ridica la nivelul așteptărilor profesioniștilor. C120R pune accent pe rezistența, durabilitate și operabilitate, totul de la structura sa de bază până la fiecare detaliu al trenului de rulare.
■ Anii 2000. Sunt anii în care Yanmar a lansat o serie de produse echipate cu motoare mai prietenoase cu mediul, care respectă reglementările stricte privind emisiile din Europa, SUA și Japonia. Dintre acestea, C30R-3 a adoptat un sistem hidraulic cu două motoare, cu două pompe, care permitea deplasarea și rotirea mult mai lină decât înainte. De asemenea, încorpora cea mai recentă tehnologie a vremii, cum ar fi un sistem GPS de monitorizare la distanță.
■ 2020. Ultima noutate Yanmar în acest segment de utilaje este C50R-5A, ce combină dimensiunile compacte, puterea impresionantă și durabilitatea remarcabilă cu un tren de rulare unic, care excelează chiar și în cele mai dificile condiții de lucru. Robustul carrier este disponibil în două configurații diferite: un model standard cu bascularea benei pe trei părți (C50R-5A) și unul cu benă rotativă (C50R-5ATV). C50R-5A poate transporta o sarcină de până la 3.800 kg (standard) și de 3.500 kg (benă rotativă).
O interfață digitală LCD îi asigură operatorului informații esențiale despre utilaj (status, erori, avertizări și alerte de întreținere a filtrului de particule). Un alt element de notat este consola reversibilă a scaunului cu suspensie. Astfel, operatorul e întotdeauna cu fața spre direcția de deplasare a utilajului. Spațiul în cabină e amplu și toate comutatoarele sunt amplasate în vecinătatea monitorului LCD pentru a îmbunătăți vizibilitatea și ușurința operării.