Cele mai mari camioane miniere de ultra-clasă din lume

MEq
By MEq April 7, 2023 11:05

Cele mai mari camioane miniere de ultra-clasă din lume

Story Highlights

  • World-Class Machinery
  • Camioane miniere de ultra clasa
  • mining hauling trucks
  • exploatari miniere de suprafata
  • RDT (rigid dump truck)
  • ultra-class trucks

Related Articles

Cele mai mari camioane miniere din lume cu șasiu rigid sunt construite să fie exploatate în unele dintre cele mai grele medii de lucru și încorporează standarde înalte de siguranță, tehnologie și productivitate. Sunt recunoscute în industrie pentru robustețe și fiabilitate, iar prin designul lor și tehnologia folosită trebuie să asigure maximum de profit, cu timpi de inactivitate cât mai reduși. Sunt cele mai mari camioane din lume, de ultra-clasă, cu sarcini nominale de peste 300 tone. | M. Equipment

Acești titani ai minelor de suprafață sunt vehicule off-highway, utilizate în principal pentru transportul materialelor excavate (rocă / minereu), dimensiunile lor datorându-se nevoii de capacități tot mai mari de sarcină utilă. Sunt capabile să transporte sute de tone la o singură deplasare și adesea lucrează în tandem cu excavatoare miniere pe măsura lor, care le pot umple din doar câteva cupe.

Odată cu acest articol, mi-am propus să deschid o serie dedicată utilajelor ieșite din comun ca dimensiuni și putere, serie pe care o voi intitulă “World-Class Machinery”. Titlul este destul de sugestiv pentru ceea ce veți citi aici. Să vedem, dar, care sunt cele mai impresionante camioane miniere fabricate în prezent.

Cele mai mari camioane miniere de ultra-clasă din lume1. BELAZ 75710
Încă nu există un camion minier care să detroneze colosul fabricat în Belarus și, cu siguranță, va continua să fie cel mai mare camion minier din lume. Lansat în 2013, BelAZ 75710 are o configurație cu două punți, dar cu roți duble față/spate, tracțiune integrală și direcție hidraulică pe cele patru perechi de roți, cu o rază de viraj de aproximativ 31 m. Cu o sarcină nominală de 450 tone, BelAZ 75710 măsoară 20,6 m lungime, 8,16 m înălțime și 9,87 m lățime. Bena este mai puțin adâncă decât la alte camioane. Transmisia Siemens MMT 600 lucrează împreună cu două motoare diesel MTU în 16 cilindri, fiecare cu o putere de 2.300 hp / 1.700 kW. Acestea sunt cuplate la două generatoare AC și patru motoare de tracțiune AC (două pe fiecare punte).

Cele mai mari camioane miniere de ultra-clasă din lume2. XCMG XDE440
Anul trecut, în martie, producătorul chinez XCMG (Xuzhou Construction Machinery Group) a lansat noul camion minier XDE440, cu o capacitate de 400 tone. Camionul folosește un motor ce dezvoltă o putere de circa 2720 kW / 3700 hp. Pentru a îndeplini cerințele de sarcină, XCMG spune că a dezvoltat în mod independent cel mai mare reductor de cuplu și cele mai puternice frâne cu discuri umede din lume. Camionul de 440 de tone, despre care producătorul spune că include peste 60 de brevete de invenție, este personalizat pentru piețele miniere high-end, precum cele din America de Sud, America de Nord și Australia.

Cele mai mari camioane miniere de ultra-clasă din lume3. Cat 798 AC
Camionul Cat 798 AC cu transmisie electrică a fost conceput pentru a transporta mai mult pe fiecare ciclu, având o sarcină utilă de 372 tone. A fost expus în premieră în cadrul târgului MINExpo 2018 și a intrat în producția de serie în 2019. Camionul este acționat de motorul diesel Cat C175-16, ce dezvoltă o putere de 2610 kW / 3500 hp. Sistemul de control al tracțiunii (Cat Traction Control System) contribuie la creșterea productivității. Transmisia Cat AC de pe Cat 798 AC este un sistem de înaltă tensiune (2600 volți) ce operează la un flux de curent mai mic decât cel al modelelor competitorilor. Bena de înaltă eficiență (High Efficiency – HE) este dimensionată și configurată pentru nevoile specifice sectorului minier, dictate de fragmentare, abraziune, coeziune și de excavatorul care realizează încărcarea.

Cele mai mari camioane miniere de ultra-clasă din lume4. Cat 797 F
Camionul minier Cat 797F este unul dintre modelele reprezentative de la Caterpillar. Sarcina utilă de 364 tone, frânarea superioara și șasiul robust oferă performanță și durată lungă de viață, indiferent de condițiile de operare. Motorul diesel Cat C175-20 în 20 de cilindri dezvoltă o putere de 2983 kW (adică nu mai puțin de 4000 hp). Componentele individuale, software-ul, sistemele și motorul de pe camionul Cat 797F deservesc diferite scopuri, dar au în comun un lucru: toate sunt produse de Caterpillar. Reductoarele finale Cat lucrează ca un sistem împreună cu transmisia cu angrenaje planetare power shift pentru a furniza puterea maximă la nivelul solului.

Cele mai mari camioane miniere de ultra-clasă din lume5. Komatsu 980E-5
Odată cu Komatsu 980E-5 intrăm în clasa camioanelor de 363 tone capacitate. Lansat în 2019, modelul 980E-4 este succesorul lui 980E-4. Motorul Komatsu SSDA18V170 de 2.610 kW / 3.500 hp, în 18 cilindri, lucrează în majoritatea aplicațiilor miniere de azi, fără a suferi vreo pierdere a puterii. Alternatorul de tracțiune GTA39 cuplat cu motoarele de roți GDY108C și sistemul de control AC Invertex II oferă performanță fiabilă și întreținere ușoară. Invertex II oferă controlul independent al motoarelor roților spate, care asigură o tracțiune remarcabilă în condiții de teren umed și alunecos. Capacitatea benei este de 250 m³, iar viteza max. e de 64 km/h.

Cele mai mari camioane miniere de ultra-clasă din lume6. Liebherr T284
Liebherr T 284 este cel mai mare camion minier din oferta producătorului german și totodată urmașul modelului de succes T 282 C. Aflat în aceeași clasă de capacitate de 363 tone, T 284 a fost la momentul introducerii lui pe piață (în 2012) cel mai mare camion din lume. Sistemul de transmisie Liebherr Litronic Plus AC îmbunătățește eficiența ciclului, oferind o viteză constantă în urcare, ce diferă de camioanele tradiționale cu transmisie mecanică. În dotarea standard, camionul are un motor MTU 20V4000 C22 de 2.720 kW / 3.648 hp. Opțional, poate fi echipat cu un motor Liebherr D9816 (de 3621 hp) sau MTU 20V4000 C23L (de 4023 hp). Dimensiunile benei sunt personalizate în funcție de cerințele clienților și aplicațiile specifice.

Cele mai mari camioane miniere de ultra-clasă din lume7. XCMG XDE400
Încheiem clasa de 363 tone cu camionul XDE400 al producătorului chinez XCMG. Masa totală a mașinii este de 623 t, iar greutatea proprie este de 260 t. XDE400 este propulsat de un motor Sinotruk, evaluat la 2.800 kW / 3750 hp, cu un cuplu maxim de 15.000 Nm, ce îi permite camionului să atingă o viteză maximă de 64 km/h. XDE400 poate aborda pante cu o înclinație maximă de 19%. Transmisia AC adoptată pe acest camion permite un control constant al puterii și o reglare continuă a vitezei, pentru tracțiune și productivitate. Capacitatea benei este 250 m³.

Cele mai mari camioane miniere de ultra-clasă din lume8. BELAZ 75604
BelAZ 75704 este ultimul model din clasa 7560 (care mai cuprinde încă 3 modele), având o sarcină utilă de 360 tone. Camionul a fost proiectat pentru a lucra în cariere deschise, în diferite condiții climatice. BelAZ 75604 are 15,4 m lungime, 7,47 m înălțime și 9,42 m lățime. Autobasculanta folosește o transmisie electromecanică AC Siemens cu un motor diesel Cummins QSK 7.8 ce dezvoltă 2800 kW / 3.750 hp. Viteza maximă a lui BelAZ 75604 este de 64 km/h. Modelele BelAZ 75603 și 75602 sunt camioane similare, cu aceeași capacitate de sarcină utilă (360 mt).

Cele mai mari camioane miniere de ultra-clasă din lume9. Cat 796 AC
Camionul cu o sarcină nominală de 327 tone a intrat pe piață în 2018 și, după așa cu indică numele de model, este echipat cu un sistem de transmisie electrică AC, proiectată de Caterpillar. Totuși, modelul 796 este disponibil și în versiunea cu transmisie mecanică. Integrarea perfectă a motorului Cat cu sistemul de transmisie AC (curent alternativ), cu sistemul hidraulic şi cu comenzile maşinii ajută camionul Cat 796 AC să livreze costuri de operare reduse. 796 AC este propulsat de motorul C175-16, ce livrează o putere 2610 kW / 3500 hp și respectă normele Tier 4 Final / Stage V. Atât Cat 798 AC, cât și Cat 796 AC fac parte (alături de Cat 794 AC) din triada Cat de camioane de ultra clasă cu transmisie electrică.

Cele mai mari camioane miniere de ultra-clasă din lume10. Komatsu 960E-2K
Camionul Komatsu 960E-2K este în aceeași clasă de sarcină nominală cu modelul concurent, Cat, șiș anume 326 tone. Modelul se produce din 2011. Motorul SSDA18V170 în 18 cilindri a fost proiectat și dezvoltat de Industrial Power Alliance (IPA) – la acea vreme, un joint venture între Komatsu și Cummins. Cu o putere de 2.610 kW / 3.500 hp, acesta funcționează în majoritatea aplicațiilor miniere de astăzi fără pierderi de putere. Camionul este trolley-ready – gata pentru utilizare cu pantograf – pentru a reduce costul per tona transportată. 960E-2K include transmisia electrică de la Komatsu ce încorporează un sistem invertor IGBT (Insulated Gate Bipolar Transistor) Siemens răcit cu lichid și algoritmi de control al tracțiunii.

Cele mai mari camioane miniere de ultra-clasă din lume11. Liebherr T274
În 2021, Liebherr a introdus noul T274, camion din clasa de 305 tone. În dotarea standard, folosește un motor MTU 20V4000 C22 în 20 cilindri, cu o putere de 2720 kW / 3648 hp. Proiectată, dezvoltată și construită de Liebherr, transmisia Litronic Plus AC cu tehnologie IGBT maximizează conversia puterii electrice în cuplu mecanic, crescând accelerația și minimizând consumul de energie. T274 împarte șasiul și majoritatea componentelor cu fratele mai mare, T284. De asemenea, T 274 este echipat cu suspensia dublă cu braț A, ce păstrează contactul optim al anvelopei cu solul pe toată cursa a suspensiei, reducând uzura suprafeței de rulare. Opțional poate fi echipat cu un motor Liebherr D9816 de 2700 kW / 3621 hp. Sistemul Liebherr Trolley Assist (pantograf pentru conectarea la rețeaua electrică) este disponibil ca opțiune.

Cele mai mari camioane miniere de ultra-clasă din lume12. Hitachi EH5000AC-3
Prezentat în 2012, la MINExpo, EH5000AC-3 este cel mai mare camion cu șasiu rigid de la Hitachi, cu o sarcină nominală de 296 tone. Acesta combină tehnologia dovedită a constructorului japonez cu sistemul de înaltă eficiență Advanced IGBT AC-Drive. De altfel, Hitachi este recunoscut pentru transmisiile sale electrice, regăsite și pe locomotive electrice. În echiparea standard, camionul este pus în mișcare de un motor Cummins QSKTTA60-CE de 2125 kW / 2850 hp și 16 cilindri sau, opțional, de un motor MTU 16V4000 C31 (de aceeași putere). Hitachi are o contribuție majoră în testarea și implementarea sistemului de pantograf în acest sector, ce permite trecerea ușoară de la o sursă de alimentare electrică on bord la una externă.

* * *

camion minier Terex Unit Rig MT6300ACTerex
Nu pot încheia acest clasament fără a menționa un brand emblematic, Terex, fără de care istoria modernă a camioanelor miniere nu ar fi curs așa cum o știm azi. De fapt, pentru Terex, istoria nu a fost deloc liniară, cuprinzând numeroase achiziții și cedări.
Pe scurt, numele Terex își are originea ca divizie a General Motors. Însă de aici până la celebrele camioane miniere s-au interpus câteva elemente. Concret, între 1956 și 1982, compania americană International Harvester a dezvoltat și vândut o gamă de basculante heavy-duty off-highway de 23 tone, cu basculare spate, sub numele Payhauler. În timp, producătorul a crescut capacitatea lor, ajungând la 43, respectiv 45 tone. Aici însă intră în ecuație Terex, care în 1998 achiziționează Payhauler, iar în 2008 lansează (la MINExpo International) camionul Terex Unit Rig MT6300AC.

Doi ani mai târziu, în februarie 2010, Terex anunță vânzarea diviziei sale de utilaje miniere către Bucyrus International Inc. Sub noua entitate, camionul lansat în 2008 este rebranduit ca Bucyrus MT6300AC. Cercul se închide complet în 2011, când Bucyrus devine o divizie a Caterpillar. Însă, calitatea fostelor camioane miniere Terex a trecut testul timpului, multe dintre ele fiind încă în exploatare în diferite cariere de pe glob.

MEq
By MEq April 7, 2023 11:05