Miniexcavatoarele – utilaje mici cu impact mare în industria construcțiilor (Partea I)

MEq
By MEq October 23, 2019 20:44

Miniexcavatoarele – utilaje mici cu impact mare în industria construcțiilor (Partea I)

Miniexcavatoarele au devenit utilaje tot mai căutate în industria construcțiilor, în ultimele decenii popularitatea lor crescând continuu. Segmentul utilajelor mini își datorează importanța în special nevoilor impuse de lucrările în zonele urbane, unde restricțiile de spațiu și siguranță impun trendul. Mai nou, un cuvânt greu de spus îl au restricțiile de mediu, acestea atrăgând după ele dezvoltarea de utilaje cu cât mai puține emisii fonice și de noxe, făcându-i pe numeroși producători să se îndrepte spre soluțiile hibride și electrice. | Marius IANCU

La nivel european, trendul vânzărilor de miniexcavatoare este în creștere, în special în piețele dezvoltate din Vest, acolo unde pe șantierele urbane sau de mici dimensiuni bătălia este de mult câștigată de eficiența mașinilor mini, în dauna unor utilaje precum buldoexcavatoarele, mult mai apreciate în piețele est-europene. Totuși, nevoia de utilaje mai specializate și mai adecvate lucrului în zone aglomerate sau în spații închise începe să impună tot mai mult utilajele mini și la noi.

Noile norme europene privind emisiile, intrate în vigoare la începutul acestui an, prevăd reduceri semnificative ale numărului de particule nocive, astfel că toți producătorii din industrie și-au aliniat deja gamele de utilaje mini acestor cerințe. Mai mult, din dorința atingerii pragului de emisii zero, unii s-au focusat pe soluții de acționare hibride sau complet electrice.

Anul acesta a fost unul important nu doar prin pasul făcut la standardul de emisii Stage V, ci și prin desfășurarea celei mai importante expoziții internaționale dedicate utilajelor de construcții. Bauma 2019 a adunat peste 620.000 de vizitatori din întreaga lume, făcând-o cea mai de succes ediție din cei 65 de ani ai săi de existență. Dar nu asupra cifrelor vreau să mă opresc, ci asupra noutăților pe care toți producătorii le-au prezentat (unele chiar în premieră) publicului și industriei avizate. Și pentru că subiectul acestui material îl fac miniexcavatoarele, haideți să facem un tur al celor mai recente modele de utilaje lansate în această clasă de dimensiuni.

Clientul, în centrul atenției
Cu o abordare centrată pe client, Caterpillar a dezvoltat o nouă gamă de miniexcavatoare, rezultatul fiind lansarea unor noi modele ce încorporează caracteristici standard în premieră în industrie, precum direcție prin joystick, cabină/pavilion înclinabile, dar și noi opțiuni, printre care aer condiționat și tren de rulare extensibil.

În 2016, compania anunța încheierea colaborării cu Wacker Neuson, astfel că noua clasă de mașini de 1 și 2 t avea să fie dezvoltată și fabricată de către Cat. Noua generație de miniexcavatoare Cat include modelele: 301.5 (1.5 t, rază de rotire standard, pavilion); 301.6 (1.5 t, rază de rotire standard, cabină); 301.7 CR (1.7 t, rază compactă, pavilion); 301.8 (1,8 t, rază de rotire standard, pavilion sau cabină); 302 CR (2,0 t, rază compactă, pavilion sau cabină).

Producătorul spune că toate noile modele folosesc motorul Cat C1.1, un diesel cu trei cilindri, cu o putere netă de 14,3 kW (19,2 hp), disponibil în configurații ce respectă standardele de emisii Stage V, precum și normele din țările mai puțin reglementate. Motorul C1.1 are o densitate mare de putere și oferă o performanță consistentă într-un interval mare de turații. Eficiența consumului este crescută cu ajutorul sistemelor ”engine idle control” și de oprire automată.

Noile miniexcavatoare Next Generation folosesc un sistem hidraulic de detectare a sarciniii, eficient, economic, cu o pompă cu piston cu cilindree variabilă, controlată electronic, cu un debit de până la 66 l/min. Debitul, împreună cu presiunile mari de siguranță, oferă noilor modele capacitatea hidraulică de a genera forțe mari de săpare și de ridicare, precum și de a manipula uneltele atașate.

Pentru și mai multă versatilitate, sistemul hidraulic auxiliar standard (cu linii de decuplare rapidă) asigură un debit one-way, two-way (bidirecțional) și continuu. Cuplele manuale, un pachet „thumb-ready” (cu falcă) și un sistem cu inel de ridicare certificat sunt disponibile pentru toate modelele. Operarea de tipul ”cupă frontală” (tip încărcător) – ce oferă o precizie suplimentară atunci când excavatorul sapă în jurul utilităților – poate fi realizată folosind cupe cu prindere prin bolț (pin-on), fie prin intermediul unei cuple rapide.

În dezvoltarea noii game mini, Cat s-a focusat pe câteva elemente cheie, precum reducerea costurilor de proprietate, performanțe îmbunătățite, versatilitate & siguranță și, nu în ultimul rând, caracteristici inovatoare. O funcție exclusivă pentru noile modele Next Generation este sistemul standard de direcție prin joystick, care îi permite operatorului să comute (prin apăsarea unui buton) de la comenzile obișnuite levier/pedală la comanda prin joystick-ul din stânga. Direcția prin joystick oferă avantajul unui efort mai mic, cu un control mai bun, iar transmisia automată în două trepte este standard.

Însă Cat nu s-a oprit aici, lansând alte 6 noi modele cu mase operaționale mai mari ce oferă multiple configurații de bază care le permit clienților să aleagă cel mai eficient utilaj pentru aplicațiile curent întâlnite. Această linie include modelele: 307.5 (rază de rotire standard și braț fix); 308 C (rază compactă și braț pivotant); 308 CR VAB – braț pivotant (din două segmente) cu unghi variabil; 309 CR (rază compactă, braț pivotant și sistem hidraulic auxiliar cu „debit ridicat”); 309 CR VAB (braț cu unghi variabil); 310 (braț fix, consolă standard și cilindri dubli pe lamă).

Agilitate
În clasa mini, Case CE pășește cu modelele CX17C și CX18C. Cele două ies în evidență prin dimensiunile lor compacte, care le permit să lucreze eficient, cu mare agilitate în cele mai strâmte locuri. Utilajele dispun de şenile retractabile hidraulic, iar furtunurile hidraulice sunt trase prin interiorul cadrului. Cu șenilele retrase, mașinile au mai puțin de un metru lățime. CX17C are un design Zero Tail Swing, pentru a nu lovi niciun obstacol cu partea din spate a mașinii, atunci când pivotează.

Despre ambele modele, producătorul spune că au un debit hidraulic crescut, ce asigură o eficiență la săpare cu 5% mai mare decât la modelele din seria anterioară (seria B), dar și cicluri rapide. Funcția auto shift-down de pe CX17C (ce optimizează tracțiunea și viteza) și circuitele hidraulice auxiliare controlate din joystick ajută operatorul să lucreze mai rapid. De asemenea, cabina este mai confortabilă, comenzile fiind ergonomic amplasate.

În clasa 2.6 – 3.7 tone, Case CE are modelele CX26C și CX37C, ce ies în evidenţă prin raza de lucru excelentă și adâncimea săpare, precum și prin unghiuri ample de rotire a braţului. Acestea sunt disponibile, la alegere, cu braț lung sau scurt, care oferă o adâncime maximă de săpare de 2.645 mm, respectiv 2,420 mm (pentru CX26C) și 3440 mm, respectiv 3,135 mm (pentru CX37C). Pe lângă alegerea lungimii brațului, acestea sunt disponibile şi cu contragreutăţi suplimentare și șenile din cauciuc. CX37C poate dispune şi de şenile din oțel.

Stabilitate și control
Doosan și-a îmbunătățit gama de miniexcavatoare, lansând la începutul acestui an noile modele zero tail swing (ZTS) DX27z de 2.7 tone și DX35z de 3,5 tone, cu motoare Stage V. Ca un adevărat utilaj zero tail swing, DX27z oferă o mare flexibilitate a mișcărilor atunci când lucrează în apropierea pereților, o bună stabilitate în orice poziție (360 de grade) și o masă redusă (pentru ușurința transportului).

DX27z combină caracteristicile de performanță cu cea mai mare cabină pentru această dimensiune de utilaj de pe piață. Cu braț opțional lung și cabină premium, producătorul coreean spune că DX27z oferă o putere de săpare și un confort pentru operator întâlnite la excavatoarele mai mari, făcându-l o alegere preferată pentru zonele urbane aglomerate.

DX35z este un model de generație nouă în populara clasă de 3,5 t, oferind avantajele suplimentare ale designului ZTS. Acest excavator oferă o bună combinație în termeni de dimensiuni compacte, o gamă largă operațională a ansamblului braț/cupă, o stabilitate foarte bună, precum și o cabină spațioasă și confortabilă. Este ideal pentru clienții care caută un model ZTS cu specificații de top, însă care preferă și un cost redus de proprietate.

Nu în ultimul rând, noile cabine au geamuri semnificativ mai mari și stâlpi mai înguști, pentru o vizibilitate de top, iar interiorul este bine antifonat la vibrații și zgomot, operatorul beneficiind și de noi joystick-uri de comandă.

Design user-friendly
Tot la expoziția de la München au intrat în scenă și ”mini”-urile Hitachi, începând cu modelele ZX17U-6 și ZX19U-6, despre care producătorul japonez spune că sunt ideale în lucrări utilitare, de fundații, amenajări peisagistice și demolări de interior sau proiecte mici de construcții – practic oriunde spațiul este limitat.

Datorită sistemului hidraulic eficient, acestea sunt capabile de un nivel ridicat de productivitate și eficiență a consumului și, asemenea modelelor Zaxis anterioare, au un timp de ciclu rapid și un volum crescut de lucru. Însă, versatilitatea noilor ZX17U-6 și ZX19U-6 este evidențiată și de șenilele extensibile, care pot fi retrase sau extinse, în funcție de cerințele șantierului – de la 980 mm până la 1,280 mm.

Levierele de comandă sunt utilizate pentru a realiza mișcarea de oscilație a brațului, deplasarea și mișcarea lamei. Nivelurile reduse de zgomot, chiar și în configurația cu pavilion, permit operatorilor să lucreze mai confortabil, iar vizibilitatea este îmbunătățită datorită designului cu trei piloni de susținere a pavilionului. Modelele ZX17U-6 și ZX19U-6 sunt echipate cu noi lămpi LED pe braț, ce au o durată mai lungă de viață decât luminile cu halogen.

Mai sus în gamă, Hitachi a expus modelele ZX26U-6 și ZX33U-6, cu mase operaționale între 2,5/2,7 și 3,3/3,7 tone și motoare Stage V. La fel ca modelele anterioare Zaxis, și acestea operează cu niveluri reduse de zgomot. Opțional, sunt echipate cu AFL (auxiliary function lever), manetă ce-și dovedește utilitatea pentru diverse atașamente, precum ciocanele hidraulice. Aceasta are un commutator analog pentru linii suplimentare și permite o operare fină și un control excellent în timpul manevrelor.

Smart micro
Hyundai CE a anunțat în premieră (la Bauma) intrarea pe piața excavatoarelor micro odată cu introducerea noului HX10A. Cu un design îngust, HX10A este ușor de transportat, încape prin spațiul unei uși de acces, putând lucra în zone foarte strâmte. Brațul mono este montat pe un suport de pivotare care îi permite lui HX10A să sape aproape de un perete sau de-a lungul întregii lățimi a utilajului. Acest lucru este util în special pe șantierele mici, acolo unde nu este ușoară repoziționarea excavatorului.

Cilindrul brațului este montat deasupra pentru a preveni potențialele avarii, iar service-ul motorului se face rapid și ușor datorită accesului convenabil. Trenul de rulare variabil crește stabilitatea utilajului atunci când este necesar, iar lama extensibilă permite nivelarea pe toată lățimea șenilelor.

Pe lângă actualul motor diesel Yanmar, excavatorul poate fi – opțional – operat electric și fără emisii, oferind aceleași caracteristici de performanță. Conceptul Hyundai Twin Drive este o soluție inovatoare pentru toate aplicațiile cu toleranță zero la zgomot și emisii de noxe, destinat lucrărilor la interior și în zone sensibile, precum lucrări de reconstrucție și demolare în spitale, case sau zone comerciale în care se desfășoară operațiuni, în interiorul unor clădiri sau în hale (inclusiv sere) care nu pot fi contaminate cu emisii nocive.

Standard ridicat
Bobcat a lansat o nouă gamă de miniexcavatoare în clasa de 2 – 4 tone. Astfel, seria R cuprinde cinci modele: E26, E27z, E27, E34 și E35z. Bobcat spune că noile modele oferă un mix optim între forțele mari de săpare, stabilitatea superbă și controlul fin al funcțiilor de lucru, acestea fiind completate o masă operațională mică, pentru ușurința transportului.

De asemenea, Bobcat afirmă că miniexcavatorul E26 este prima mașină de pe piață ce prezintă funcția unică și brevetată Cylinder-Inside-Boom (CIB), special concepută ca soluție pentru o problemă comună în industria de închiriere, oferind astfel protecție cilindrului brațului.

Printre avantajele noilor modele se numără noi joystick-uri și pedale optimizate. Noile joystick-uri vor oferi un control mai bun și finețe funcțiilor de lucru. De asemenea, operatorul beneficiază de până la cinci circuite hidraulice auxiliare independente și un nou sistem Selectable Auxiliary Control (SAC) pentru comenzi joystick personalizate.

Bobcat spune că noul model E27z îmbunătățește caracteristicile de performanță ale actualului E26. Ca un adevărat utilaj Zero House Swing (ZHS) – ceea ce înseamnă același lucru cu zero tail swing, doar spus altfel – chiar și în dotarea cu contragreutate mare opțională, E27z oferă o flexibilitate ridicată a mișcării atunci când lucrează aproape de pereți.

Electric
La Bauma 2019, Bobcat a lansat modelul electric E10e – primul miniexcavator zero tail swing (ZTS) complet electric din industrie gata de comercializare, în clasa de o tonă. Cu o lățime de doar 72 cm, noul E10e poate încăpea cu ușurință pe o ușă standard și într-un ascensor, ceea ce îl face ideal pentru aplicații indoor (demolări interioare și construcții de fundații/subsoluri).

E10e are același profil ZTS și dimensiuni exterioare identice cu modelul standard E10/E10z, având aceleași performanțe sau chiar mai bune. Are niveluri foarte reduse de zgomot pe șantier, de numai 64 dBA față de 80 dBA pentru modelul standard E10. În plus, toate sistemele și componentele de pe E10e au fost optimizate pentru a lucra în medii dure – sistemul de transmisie electrohidraulic patentat folosește la maximum capacitățile motorului electric, iar toate componentele electrice ale trenului de putere sunt complet etanșate. Folosind o unitate de super-încărcare (supercharger) externă, E10e poate funcționa (cu pauze de lucru normale) pe parcursul unei zile întregi de lucru (8 ore) și poate fi complet reîncărcat în decurs de 2,4 ore.

Miza: all-electric
În ianuarie, Volvo CE anunța că până la mijlocul lui 2020 va începe lansarea pe piață a unei game de utilaje (excavatoare și încărcătoare compacte) complet electrice, iar trei luni mai târziu, la Bauma, le-am și văzut în premieră. Miniexcavatorul ECR25 (pentru că el face subiectul acestui articol) este echipat cu acumulatori litiu-ion și un motor electric ce acționează sistemul hidraulic pentru a pune în mișcare utilajul și atașamentul.

Acumulatorii lui ECR25 stochează suficientă energie electrică pentru a alimenta utilajul timp de 8 ore în cadrul celor mai obișnuite aplicații (precum lucrările de utilități). ECR25 dispune de încărcător instalat la bord care permite încărcarea pe timpul nopții prin intermediul unei prize electrice de uz domestic. Este disponibilă și o opțiune de încărcare rapidă, care va necesita acces la o rețea electrică de putere mai mare.

”Electricul” ECR25 subliniază angajamentul Volvo CE pentru tehnologia viitorului. Întrucât e un utilaj electrice, nu poluează mediul cu particule fine, oxizi de azot sau dioxid de carbon și are un nivel de zgomot extrem de scăzut, producătorul îl recomandă pentru uzul în mediul urban și în zonele dens populate. Odată cu această lansare, Volvo CE face un pas concret, asumându-și poziția declarată de a oferi soluții durabile.

Ultimele noutăți din seria „zero emission” de la Wacker Neuson sunt miniexcavatoarele EZ26e și EZ17e, expuse tot la târgul de la München. Prezentat publicului în premieră, excavatorul zero tail EZ26e electric este omologul modelului convențional EZ26, însă este încă în faza de studiu tehnologic. Mai sigură este disponibilitatea celui de-al doilea miniexcavator, EZ17e, care va intra în producție în 2019 și va fi disponibil din toamnă.

Ambele excavatoare electrice îndeplinesc cerințele companiilor de închiriere, întrucât nu necesită instruire suplimentară pentru întreținerea lor. Acumulatorul litiu-ion poate fi încărcat simultan la o priză de uz casnic sau la o conexiune la rețea (proces de încărcare expres), ceea ce mărește timpul de funcționare al mașinii pentru întreaga zi de lucru. Totodată, ambele excavatoare zero tail își mențin clasa de greutate și pot fi transportate pe o remorcă auto.

În partea a doua voi continua lista noutăților interesante din sectorul miniexcavatoarelor și vom vedea că trendul hibridizării și al electrificării utilajelor capătă contururi tot mai pronunțate în industrie.
Va urma

MEq
By MEq October 23, 2019 20:44