Cele mai mari buldozere pe șenile din lume

MEq
By MEq April 17, 2024 15:22

Cele mai mari buldozere pe șenile din lume

Story Highlights

  • World-Class Machinery
  • Cele mai mari buldozere din lume
  • mining
  • Caterpillar
  • Komatsu
  • Liebherr
  • Dressta
  • Shantui

Related Articles

Munca grea este lăsată mereu în seama utilajelor heavy-duty, motiv pentru care construcția structurilor de dimensiuni impresionante sau lucrul în mine și cariere mari impun cerințe pe măsură în ceea ce privește dimensiunea, performanța și fiabilitatea utilajelor. Împing tot ce le stă în cale, au motoare super-puternice, șenile ce trec peste orice, rippere ce străpung aproape orice tip de sol și lame de mare capacitate. Bun venit la un nou episod din seria „World-Class Machinery”: cele mai mari buldozere pe șenile din lume! | M. Equipment

Pentru că avem în vedere acele buldozere gigant, e de la sine înțeles că sunt utilaje proiectate să facă față celor mai dure condiții de lucru. În cazul lor, zicala „bigger is better” se potrivește perfect. Sunt utilaje echipate perfect pentru condiții grele, unde își folosesc optim arsenalul din dotare: lama, ripper-ul și puterea motorului transferată la nivelul trenului de rulare. Dar să le luăm în ordine descrescătoare, în funcție de masa operațională.

Cele mai mari buldozere pe șenile din lume1. Komatsu D475A-8
Dacă e nevoie de un buldozer minier versatil ce poate merge de la ruperea rocii dure până la curățarea în jurul unei dragline, Komatsu D475A-8 este, la propriu, alegerea „cea mai grea”. Proiectat pentru a deplasa mai mult material la un cost per tonă mai mic decât modelele anterioare, buldozerul D475A-8 pune accent pe putere, stabilitate și performanță solidă. Lansat în 2020, D475A-8 are o masă operațională de 112 tone. Motorul Komatsu SAA12V140E-7, Stage V, dezvoltă 697 kW / 934 hp @ 2.000 rpm, la deplasarea înainte, și 777 kW / 1040 hp @ 2.000 rpm, în marșarier. Pentru eficiența deplasării materialului pe distanțe mai lungi, ambreiajul cu funcție de blocare a convertizorului de cuplu poate fi cuplat automat. Puterea motorului este distribuită direct către transmisie, crescând viteza la sol și eficiența utilajului. Scarificatorul mare este ideal pentru săpare. Funcția Auto Downshift, modul de încetinire la mersul în marșarier sau modul de control al derapării șenilei (Track shoe slip control mode) sunt ușor accesibile și pot fi anulate rapid. Sistemul trenului de rulare K-Bogie crește stabilitatea și tracțiunea utilajului.
Masa operațională: 112.600 kg | Putere: 697 kW | Capacități lamă: 27.2-34.4 m³

Cele mai mari buldozere pe șenile din lume2. Shantui SD90-C5
SD90-C5 este cel mai mare buldozer minier al producătorului chinez Shantui și ocupă locul 2 în clasamentul nostru. Modelul vârf de gamă cântărește 106 tone, iar motorul Cummins QST30 dezvoltă o putere de 708kW (950hp) @2100rpm. Cabina operatorului a fost proiectată cu accent pe ergonomie, vizibilitate și reducerea zgomotului la interior (80 dB). SD90-C5 poate fi echipat cu lamă Semi-U sau U. Transmisia Torqflow constă dintr-un convertizor de cuplu cu ambreiaj cu blocare și o transmisie planetară, cu ambreiaj cu mai multe discuri, care este acționată hidraulic și lubrifiată forțat pentru o disipare optimă a căldurii. Buldozerul folosește o lamă Semi-U, lată de 5265 mm, cu o capacitate de 39 m³. Adâncimea maximă a ripper-ului este de 1672 mm.
Masa operațională: 106.260 kg | Putere: 708 kW | Capacitate lamă: 39 m³

Cele mai mari buldozere pe șenile din lume3. Cat D11
Lansat în 2019, buldozerul Cat D11 dispune de un nou sistem hidraulic și o putere mare în marșarier, cărora li se adaugă cele mai noi tehnologii. Proiectat pentru a fi reconstruit de mai multe ori, D11 are un cadru principal reproiectat, pentru un CTO mai mic pe toată durata de exploatare. Noul sistem hidraulic cu senzor de detecție a sarcinii și noile componente ale sistemului de propulsie asigură câștiguri de eficiență a consumului de până la 8%. Noul convertizor de cuplu cu stator oferă o eficiență crescută a lanțului cinematic. D11 a îmbunătățit trenul de rulare cu pinion de antrenare înălțat, oferind un cadru cu role de șenile mai robust pentru a prelungi durata de viață a componentelor. Motorul Cat C32 dezvoltă o putere nominală de 634 kW (850 hp) înainte și 712 kW (955 hp) în marșarier. Caterpillar oferă o gamă de tehnologii standard și opționale, precum Automated Blade Assist, Enhanced Auto Shift, AutoCarry, Auto Ripper Control. În 2021, Caterpillar a adus la MinEXPO cel mai mare, mai puternic și mai eficient buldozer din lume cu transmisie electrică și tren de rulare cu pinion de antrenare înălțat – Cat D11 XE.
Masa operațională: 104.236 kg | Putere: 634 kW | Capacități lamă: 27.2-43.6 m³

Cele mai mari buldozere pe șenile din lume4. Shantui DH80-C6 RS
Al doilea model al producătorului chinez din clasamentul nostru este DH80-C6 RS. E un buldozer propulsat de un motor Weichai 8M33 controlat electronic și un sistem de acționare hidrostatic Linde, cu răspuns rapid, pentru o eficiență ridicată a transmisiei. Ceea ce atrage atenția este trenul de rulare cu pinion de acționare înălțat, după modelul buldozerelor Cat. Trebuie să recunosc că nu știu dacă Shantui are vreun acord cu Cat privind acest „feature”. Așadar, transmisia cu reductor în poziție înălțată, rolele duble ale șenilelor și suspensia în formă de K se adaptează diferitelor condiții de lucru. Rezervorul de combustibil 1168 litri îndeplinește cerințele de operare pentru cel puțin 14 ore. Lama standard Semi-U și ripper-ul cu un singur dinte sunt concepute pentru exploatări miniere.
Masa operațională: 75.000 kg | Putere: 570 kW | Capacitate lamă: 20 m³

Cele mai mari buldozere pe șenile din lume5. Komatsu D375A-8
Buldozerul de 72 tone D375A‐8 este acționat de un motor Komatsu SAA6D140E‐7, de 474 kW la 1.800 rpm pentru mersul înainte și 578 kW la 1.800 rpm în marșarier. Pentru o eficiență mai mare în timpul turelor lungi de operare, ambreiajul cu blocarea convertizorului de cuplu poate fi cuplat automat. În orice moment, modul de lucru poate fi setat fie pe „modul Power” pentru producție maximă, fie pe „modul E” pentru operare economică. Cadrul principal îmbunătățește rigiditatea utilajului cu 125% și îi crește semnificativ durabilitatea. Noua articulație mono-blade asigură un balans mai mic al lamei și extinde intervalele de întreținere ale articulațiilor lamei. Sistemul Palm Command Control (PCCS) este proiectat ergonomic pentru a oferi operatorului o postură relaxată și un control superb. Schimbarea vitezelor este simplificată cu ajutorul butoanelor. Joystick-ul pentru controlul echipamentului de lucru permite atât acționarea lamei, cât și a ripper-ului.
Masa operațională: 72.900 kg | Putere 474 kW | Capacitate lamă: 22 m3

Cele mai mari buldozere pe șenile din lume6. Liebherr PR 776 Litronic
La momentul lansării sale pe piață, PR 776 era primul buldozer cu transmisie hidrostatică în clasa de 70 t. Buldozerul este propulsat de un motor diesel Liebherr în 12 cilindri cu o putere de 565 kW. PR 776 are o greutate operațională de 74 t şi lucrează cu o lamă Semi-U de 18 m³ sau U, de 22 m³. O caracteristică nouă în această clasă de utilaje este unitatea de transmisie hidrostatică infinit variabilă, folosită pe toate buldozerele pe șenile Liebherr. Un alt avantaj al noului concept de antrenare este optimizarea fluxului de presiune. Presiunea hidraulică se bazează pe cerere în funcţie de sarcină. Sistemul inteligent Liebherr de management al motorului împreună cu sistemul Power Efficiency și transmisia hidrostatică permit manevrarea și optimizarea tuturor sistemelor și proceselor de echipamente, menţinând o turaţie constantă a motorului, reducând consumul de combustibil.
Masa operațională: 71.800-73.189 kg | Putere: 565 kW | Capacități lamă: 18.50-22 m³

Cele mai mari buldozere pe șenile din lume7. Dressta TD-60M
Singurul producător european din acest top al buldozerelor de talie mare este Dressta, cu modelul său de 70 tone TD-60M. Echipat cu un motor Cummins QSK19 de 19 litri, cu o putere de 455 kW (610 hp) @ 2000 rpm. Convertizorul de cuplu single-stage are un raport de blocare de 2,3:1. Transmisie modulară de tip powershift este controlată electro-hidraulic. Viteza de deplasare poate fi presetată, iar schimbarea a treptelor de viteză se face automat. Modulul exclusiv de direcție permite virarea treptată, menținând în același timp puterea maximă pe ambele șenile, plus performanța convențională a ambreiajului și a frânei pentru viraje strânse sau pivotante. Cabina oferă o vizibilitate optimă asupra șenilelor, colțurilor lamei și ripper-ului. Performanța lamei și a ripper-ului este asigurată de controlul supapelor electro-hidraulice Rexroth. Compatibil cu soluțiile de control Leica, Topcon și Trimble, buldozerul TD-60 “promite” mai puține treceri, economie de combustibil mai mare, oboseală mai redusă și o mai mare satisfacție pe șantier pentru operator.
Masa operațională: 70.800 kg | Putere: 455 kW (610 hp) | Capacități lamă: 18.6-39.8 m³

Cele mai mari buldozere pe șenile din lume8. Cat D10
Robustul buldozer Cat D10 folosește un convertizor de cuplu cu stator și un sistem hidraulic cu senzor de sarcină. Noua configurație este cu până la 6% mai eficientă comparativ cu modelul Cat D10T2. D10 este acționat de un motor Cat C27, care oferă soluții de post-tratare ce îndeplinesc standardele de emisii Tier 4 Final/ Stage V. Motorul C27 comută setările de putere în funcție de direcția de deplasare pentru a oferi cu până la 20% mai multă putere în marșarier, reducând timpii de ciclu. Pe lângă câștigurile de productivitate de până la 3%, noul buldozer D10 oferă un consum de combustibil redus cu până la 4% față de D10T2 și cu până la 10% față de modelul D10T. Echipat standard cu lamă cu dublă înclinare și sistem automat de asistență a lamei (ABA), buldozerul reduce sarcina de lucru a operatorului prin automatizarea mișcării lamei pentru a ajusta pozițiile de încărcare, deplasare și împrăștiere a materialului. În plus, este personalizabil cu mai multe tehnologii opționale, precum: funcția AutoCarry, Cat Grade Control 3D sau Automatic Ripper Control.
Masa operațională: 70.256 kg | Putere: 449 kW | Capacități lamă: 18.5-22 m³

Cele mai mari buldozere pe șenile din lume9. Liebherr PR 766 Litronic
PR 766 G8 face parte din cea mai nouă generație de utilaje Liebherr. Transmisia poziționează buldozerul într-o clasă superioară, cu convertizoare convenționale de cuplu. PR 766 G8 este propulsat de un motor diesel Liebherr cu 8 cilindri, cu o putere maximă de 360 kW (490 hp) și respectă standardele de emisii Stage V/Tier 4F. Transmisia hidrostatică infinit variabilă permite maximizarea utilizării și economisirea resurselor. Componentele transmisiei și sistemul inteligent de management al motorului Liebherr sunt perfect sincronizate, încât motorul diesel să se mențină la turație constantă, în limite optime (diferit de buldozerele similare la care turația motorului fluctuează în timpul utilizării). Pentru a se plia pe cerințele de operare grele din soluri stâncoase, designul cu pinion de antrenare înălțat de pe PR 776 a fost adaptat special pentru modelul PR 766 G8. Rolele de ghidare cu rulmenți pivotanți și rolele de șenile absorb șocurile și mențin o tracțiune foarte bună a șenilelor. Un avantaj major este poziția înaltă a reductorului final: High Drive reduce uzura pinioanelor și a bucșelor de rulment și protejează transmisia finală.
Masa operațională: 53.460-54.333 kg | Putere: 310 kW | Capacități lamă: 13.6-17 m³

Cele mai mari buldozere pe șenile din lume10. Cat D9
Lansat în 2020, buldozerul Cat D9 înlocuiește modelul D9T. Moștenind longevitatea și fiabilitatea buldozerelor Cat, noul D9 reduce cu până la 3% costurile totale per unitatea de material deplasat. Eficiența datorată convertizorului de cuplu cu stator duce la un consum de combustibil redus cu până la 5%, astfel că buldozerul scade costurile de întreținere și reparații cu până la 4%. Motorul Cat C18 include o serie de soluții de post-tratare a gazelor de evacuare, pentru a respectaa normele Stage V. D9 vine echipat cu direcție diferențială, pentru o rază de virare strânsă și capacitatea de a menține viteza la sol în timpul mișcărilor de întoarcere. Trenul de rulare cu pinion de antrenare înălțat asigură șenilei un contact mai bun cu solul, pentru un risc redus de derapare. Senzorii integrați oferă acces la tehnologia avansată de operare. Sistemul standard Product Link Elite și Vital Information Management System (VIMS) sunt instrumente puternice de gestionare a utilajului și oferă informații despre buldozer, cum ar fi localizarea, orele de funcționare, starea utilajului sau informații de productivitate.
Masa operațională: 49.988 kg | Putere 337 kW | Capacități lamă: 13.6-16.6 m³

* * *

Mențiune: Seria World-Class Machinery abordează cele mai grele utilaje aflate în producție la momentul scrierii materialelor. În trecut, industria utilajelor a cunoscut produse ce depășesc modelele actuale în dimensiuni și specificații. Unele au intrat în exploatare, dar și-au încheiat ciclul de viață, altele au rămas tentative de pionierat în industrie.

Cele mai mari buldozere pe șenile din lume

ACCO Superdozer
Super-buldozerul ACCO rămâne cel mai mare și mai puternic buldozer pe șenile construit vreodată. A fost construit în Portogruaro, în nordul Italiei, de către compania Umberto Acco. Super-buldozerul ACCO a fost construit în principal din piese Caterpillar; cu toate acestea, multe alte componente au fost special adaptate. Lama, de exemplu, este mai mare decât orice a făcut vreodată Caterpillar. Buldozerul are o masă brută de 183 de tone și este propulsat de două motoare Caterpillar de 675 hp (503 kW) plasate orizontal opuse, care asigură o putere combinată de 1.350 hp (1.010 kW). Super-buldozerul are o lamă de 7,0 m lățime și 2,7 m înălțime, în timp ce lungimea totală a utilajului este de peste 12 m, de la vârful lamei până la ripper. Doar ripper-ul are aproximativ 3,0 m înălțime. ACCO Super Bulldozer a fost construit inițial pentru a fi exportat în Libia, la începutul anilor 1980, însă nu a mai fost expediat.

MEq
By MEq April 17, 2024 15:22