6 excavatoare de generație nouă în categoria heavy-duty
Related Articles
Excavatoarele sunt în linia întâi în construcții și ”mușcă o felie mare” din totalul vânzărilor de utilaje de construcții la nivel mondial. Practic, e greu de imaginat că poți demara un proiect de construcții fără un astfel de utilaj. De dimensiuni mini, medii sau mari (full-size), cu design zero tail, aproape zero sau convențional, cu brațe one-piece, din două segmente, normale sau heavy-duty, excavatoarele pe șenile au un impact major în industrie. Întregul spectru cuprinde modele de la 1 până la 120 t (asta pentru că de la această clasă în sus intrăm în cu totul altă ligă). Cele dinspre coada ierarhiei noastre sunt denumite excavatoare grele și fac obiectul acestui articol. │Marius Iancu
Producătorii de utilaje de construcții folosesc diferite nomenclaturi și modalități de categorisire a propriilor modele, însă cu toții se încadrează în cele trei clase de bază: mini, midi și full-size. Totuși, există o a patra categorie, dedicată excavatoarelor grele (sau heavy-duty) pe șenile, cele din extremitatea superioară a spectrului sus-menționat, cu modele de +75/80 t. Este o clasă în care se vinde un număr limitat de unități. Acestora le-am mai putea adăuga o a cincea categorie, cea a excavatoarelor pe roți, însă ele nu fac subiectul acestui material.
Excavatoarele mini sau compacte sunt utilaje de mici dimensiuni, extrem de versatile, destinate lucrului în spații strâmte, în construcții, amenajări și lucrări utilitare etc. Se potrivesc acolo unde un excavator convențional nu are ce căuta și au mase operaționale între 1 și 6 t (plus/minus în funcție de producător). Modelele midi, de la 6 t până la 10 t (în unele cazuri, chiar până la 12-14 t), sunt, în general, excavatoare cu rază de rotire zero sau aproape zero. Mașinile din această clasă de dimensiuni oferă capacități de săpare și ridicare mai apropiate de modelele full-size, dar sunt încă destul de compacte și oferă avantaje de transport și acces pe șantiere.
Nu în ultimul rând, excavatoarele full-size reprezintă și cea mai răspândită clasă, și deși printre ele există și modele care, prin caracteristicile lor, se apropie de excavatoarele medii, cele mai multe utilaje din această categorie au dimensiuni mari. Cam cele mai mari volume vândute din această clasă sunt reprezentate de modelele de 19-24 t și de cele între 33 și 40 t. OK. Și de aici în sus?
Ei bine, în această categorie lucrurile se rarefiază, precum aerul în straturile superioare ale atmosferei. Pentru unii producători, această clasă este și cea mai mare treaptă pe care ajung. Alții însă, precum Cat, Komatsu, Liebherr sau Hitachi, se califică în liga despre care aminteam în deschiderea acestui material, a excavatoarelor miniere grele (dar despre ele, cu altă ocazie!).
Cum spuneam, în categoria grea, producătorii vin cu mai puține modele. De aici încolo vorbim de proiecte majore de construcții și infrastructură, dar și aplicații de carieră. Dar haideți să vedem care ar fi noutățile din ultimii ani din clasa heavy-duty, pentru că sunt câteva care mi-au atras atenția pe la expozițiile internaționale recente.
Cel mai recent dintre ele este noul excavator de 90 t de la Volvo CE, acum cu motor Stage V, lansat la începutul acestui an. EC905F se ridică la nivelul așteptărilor unui excavator de asemenea dimensiuni. Forța de săpare superioară se remarcă în special atunci când lucrează în materiale dure, datorită presiunii hidraulice constante. Sistemul hidraulic optimizat crește puterea pompei pentru o operare rapidă și lină, în timp ce sistemul electrohidraulic controlează debitul la cerere și reduce pierderile interne din circuitul hidraulic. În plus, EC950F vine cu o supapă prioritară pentru rotirea brațului.
Echipat cu un motor Volvo D16 de 450 kW, care are un cuplu ridicat la turații mici și respectă ultimele standarde de emisii, acest utilaj e proiectat pentru productivitate și eficiență. Modul ECO ajută excavatorul EC950F să obțină o eficiență ridicată a consumului de combustibil. Acesta optimizează sistemul hidraulic pentru a reduce pierderile de debit și presiune, în timp ce modul de lucru integrat permite operatorului să selecteze cel mai bun mod de operare în funcție de task: I (Idle), F (Fine), G (General), H (Heavy) și P (Power max).
Nu mai devreme de aprilie 2019 am avut oportunitatea de a vedea la München (cu ocazia târgului Bauma), 3 excavatoare heavy-duty în premieră mondială. Doosan a lansat pe piață cel mai mare model din gama sa de excavatoare (80 t): DX800LC-5B – proiectat pentru a răspunde nevoilor din aplicațiile miniere și de carieră, precum și în proiecte majore de construcții și infrastructură. Noul motor diesel de 358 kW (480 hp) împreună cu un sistem hidraulic avansat și inteligent (ecoPower) contribuie la obținerea unei productivități de vârf în această clasă de operare.
DX800LC-5B include o unitate de control electronic (Electronic Control Unit) care servește la optimizarea performanțelor motorului diesel pentru a obține eficiența maximă a consumului de combustibil. Tehnologia ecoPower are la bază această unitate de control, concentrându-se pe rolul sistemului hidraulic și demonstrând ambiția continuă a prăducătorului coreean de a atinge niveluri neașteptate de eficiență a consumului. Sistemul ecoPower utilizează senzori pentru a detecta cantitatea de ulei hidraulic necesară pentru a îndeplini o sarcină anume și pentru a măsura cu precizie cantitatea de ulei de care e nevoie, în loc să forțeze continuu o cantitate fixă de ulei prin sistem, îmbunătățind astfel eficiența. Sistemul hidraulic și puterea motorului sunt complet optimizate și sincronizate, reducând pierderile din sistem.
După numeroasele lansări europene din ultimii ani, Kobelco a prezentat pieței și cel mai mare excavator al său din seria Generation 10 (80-86 t): SK850LC-10E. Cu o experiență de peste 80 de ani în proiectarea și fabricarea de utilaje, excavatoarele japonezilor de la Kobelco sunt deosebit de apreciate pentru tehnologia avansată, iar SK850LC-10E nu face excepție.Propulsat de un motor puternic Hino, noul utilaj are o putere și o performanță ridicate grație unei specificații îmbunătățite (un cuplu de 2120 Nm și o putere de 380 kW). SK850LC-10E vine, de asemenea, cu cel mai recent sistem de răcire Kobelco – un sistem de răcire a motorului cu ventilator dublu acționat hidraulic, ce previne supra-răcirea prin utilizarea senzorilor integrați.
Modelul obișnuit SK850LC-10E, cu braț standard și patru versiuni de balansier, se potrivește perfect pentru lucrările generale de construcții și excavare. Totuși, dezvoltarea și testarea extinse au fost efectuate în condiții de carieră în China, India și în alte țări din Asia de Sud-Est, demonstrând calitățile și durabilitatea mașinii. O versiune „ME” a lui SK850LC-10E, cu braț scurt și balansier scurt, este disponibilă specific pentru cariere.
Tot o noutate este și modelul HX900-L de la Hyundai, special conceput pentru cerințele europene din industria de construcții și cariere, care va înlocui modelul R800LC-9. Acest utilaj de 90 t a fost dezvoltat utilizând tehnologia de vârf, pentru a oferi o productivitate excepțională. HX900 L este al doilea cel mai mare excavator din gama Hyundai, după impunătorul R1200-9 de 120 t.
Cu un motor Scania DC16 Tier 4 Final, producătorul coreean spune că față de Seria 9, excavatorul oferă acum o reducere cu 90% a emisiilor și o reducere de 9% a consumului de combustibil în timpul operațiunilor de încărcare. Adoptarea tehnologiei VPC (controlul variabil al puterii) / IPC (controlul inteligent al puterii) face posibil controlul optimi al puterii de ieșire și debitului pompei, îmbunătățind performanța de operare și economia de combustibil. Supuse unor teste riguroase, brațul și balansierul au o rigiditate ridicată, asigurând stabilitate operațională chiar și în lucrările cu sarcini mari. Cu o rigiditate torsională consolidată a bazei brațului și prin adăugarea unor elemente rezistente la uzură, durabilitatea a fost crescută mai mult.
La standul Caterpillar de la Bauma mi-a atras atenția impunătorul excavator Cat 390F L, cu o masă operațională de 88-92 t (în funcție de configurație). Având criterii pentru care utilajele Cat sunt unanim recunoscute (consum redus, costuri minime de operare, confort optim pentru operator, productivitate de top, mentenanță ușoară), excavatorul hidraulic prezintă două moduri de putere – standard și economy –, precum și un sistem de putere la cerere (on-demand), ce ajustează turația motorului pentru a se potrivi cu sarcina de operare.
Nouă pe modelele din seria F este valva sistemului de control adaptativ Cat (ACS), care gestionează electronic debitele și restricțiile pentru a se potrivi exact cu răspunsul hidraulic la mișcarea joystick-ului. Aceasta se deschide încet atunci când raza de acţiune a joystick-ului este redusă şi se deschide rapid când mişcarea este amplă. Ea va elibera debitul exact acolo unde e nevoie şi când e nevoie, pentru o manevrare mai lină, mai multă eficienţă şi un consum de combustibil mai redus.
Excavatorul este disponibil cu o serie de brațe și balansiere. Brațele heavy-duty și pentru aplicații generale sunt proiectate pentru excavare și încărcare, iar brațul mass-excavation oferă o productivitate ridicată în aplicații terasiere la scară mare și la excavarea în materiale grele. O gamă largă de balansiere face pereche perfectă cu aceste brațe, îndeplinind cerințele de adâncime de săpare, rază de acțiune și forțe de rupere. Inutil să mai amintim disponibilitatea tehnologiilor și sistemelor Cat Link, Cat Grade etc. ce cresc productivitatea, reduc costurile de proprietate și ușurează munca operatorilor.
Ultimul excavator asupra căruia ma opresc este tot în curtea unui producător american: CASE CE. Adus să înlocuiască modelele CX700B și CX800B, modelul CX750D este cel mai mare și mai puternic excavator Case și a fost lansat în 2017, la târgul SteinExpo. Cu o putere de operare de 512 hp, CX750D este disponibil în două configurații: standard, cu o forță de săpare de 335 kN (cu Power Boost), și pentru excavare în masă (mass-excavation), cu o forță de săpare de 366 kN (cu Power Boost), și este echipat cu braț și balansier mai scurte, care permit forțe mai mari de rupere și posibilitatea utilizării de cupe mai mari, pentru o capacitate suplimentară.
Sistemul hidraulic inteligent CASE (Intelligent Hydraulic System) și cele patru sisteme de control integrate obțin din partea utilajului maximum de putere hidraulică și impuls, rezultând o forță sporită și un consum eficient de combustibil. Excavatorul poate fi folosit într-unul dintre cele trei moduri de operare – Automatic, Heavy si Speed Priority –, asigurând utilizarea optimă și eficientă a puterii hidraulice și a motorului.