Cu fiecare generație, autogrederele devin tot mai bune
Story Highlights
- Autogredere
- nivelarea și formarea patului de drumuri
- nivelarea taluzelor din ramblee și deblee
- executarea de umpluturi și săpături
- nivelarea taluzurilor la canale și diguri
- nivelarea platformelor și taluzurilor teraselor pentru combaterea eroziunii solului
- profilarea și nivelarea coronamentului drumurilor de transport
- deszapezire
Related Articles
Unele utilaje impresionează prin aplicațiile în care lucrează sau prin varietatea de atașamente pe care le folosesc. Nu și autogrederele. Ca parte a grupei de utilaje tehnologice de săpat, nivelat și transportat pământ, ele se caracterizează printr-o mare manevrabilitate a lamei (a echipamentului de lucru). Cu toate acestea, producătorii au reușit de-a lungul timpului să crească entuziasmul față astfel de utilaje. Cum? Pur și simplu, făcându-le mai bune. | Marius IANCU
Mai puternice
Autogrederul este un utilaj esențial în proiectele majore de construcții (ex. road building), dar și în aplicațiile miniere de suprafață. Și asemenea altor tipuri de utilaje, autogrederele au văzut, în timp, o evoluție constantă a puterii – un aspect cheie pentru ele, întrucât pun mare preț pe tracțiune. În ultimele două decenii, această creștere a fost tot mai evidentă.
Cu performanțe superioare și eficiente în frontul de lucru, aceste mașini sunt folosite în lucrări precum: nivelarea și formarea patului de drumuri; nivelarea taluzelor din ramblee și deblee; executarea de umpluturi și săpături; nivelarea taluzurilor la canale și diguri; nivelarea platformelor și taluzurilor teraselor pentru combaterea eroziunii solului; profilarea și nivelarea coronamentului drumurilor de transport (ind. minieră, forestieră etc.).
Autogrederele de generație nouă se remarcă prin puterea mare a motorului și prin forța lamei. Cu viteze de deplasare de lucru mai mari, comparativ cu generațiile anterioare, autogrederele moderne au crescut eficiența nivelării, reducând în același timp cerințele de întreținere și costurile totale de proprietate. Iar în ciuda dimensiunilor crescute, a ampatamentului mare și unghiului de articulare, au o manevrabilitate tot mai bună și pot avea raze de întoarcere strânse.
Echipamentul de lucru este alcătuit din lamă, consolele de prindere a lamei, cercul de rotire și cadrul echipamentului de lucru. La rândul lui, acesta este prins la partea anterioară de cadrul principal printr-o articulație sferica, iar la partea posterioară este suspendat de cilindrii hidraulici de manevrare pe verticală/orizontală. Cele mai multe autogredere sunt dotate și cu echipamente auxiliare de scarificare și lamă de buldozer.
La autogrederele moderne, pe lângă creșterea puterii și a vitezelor de lucru, se mai observă unele tendințe, precum: îmbunătățirea parametrilor geometrici ai lamei, utilizarea transmisiilor automate, diminuarea efectului de „bouncing” (precum tehnologia Cat Stable Blade) la nivelul lamei, cauzat de neregularitățile terenului, sau implementarea tehnologiilor „cutting edge” pentru menținerea înclinării lamei, a reglării nivelului de tăiere și a nivelării fine.
Se consideră că autogrederele cu trei punți sunt mai stabile în timpul lucrului. Ele pot avea o singură punte de direcție și două punți motoare în configurația (1x2x3), o punte de direcție și toate trei motoare în configurația (1x3x3) sau toate punțile motoare și de direcție în configurația (3x3x3).
Modul în care este folosită puterea este la fel de important ca puterea în sine. Tracțiunea și pe față este o modalitate de a aplica puterea mai eficient. Dar puterea poate fi repartizată față-spate pentru a se potrivi condițiilor de teren. De pildă, pentru o nivelare fină, tracțiunea poate fi doar pe roțile din față și la viteze foarte mici.
De asemenea, tipul de transmisie afectează cerințele de putere ale motorului. Un convertizor de cuplu poate multiplica puterea motorului, crescând semnificativ puterea la sol. Pe autogrederele mari Cat regăsim o transmisie directă power shift ce utilizează sistemul Cat Advanced Electronic Control Strategy (APECS) pentru schimbarea ușoară a treptelor, o durată de viață extinsă a componentelor și un confort sporit al operatorului. Iar joystick-urile electro-hidraulice reduc mișcările mâinii și ale încheieturii cu până la 78% comparativ cu comenzile convenționale, îmbunătățind confortul și productivitatea operatorului.
Designul elementelor de uzură (GET) afectează puterea necesară. Scarificatorul cu dinți multipli și lamele frontale pot varia în ceea ce privește cerințele de putere.
Aplicații autogredere
• Pregătire de șantier
Această aplicație implică tăierea, deplasarea și amestecul de materiale necesare pentru pregătirea unui șantier rezidențial, comercial sau industrial. În această aplicație se întâlnesc o varietate de materiale. Sarcinile lamei variază în funcție de activitatea desfășurată. Vitezele obișnuite de operare pentru pregătirea șantierului variază în funcție de tipul de activități: săpare sau finisare.
• Întreținere drumuri
Implică remodelarea drumurilor de pământ sau pietriș pentru profilarea și nivelarea coronamentului drumurilor sau pentru refacerea suprafeței în sine. Aceasta implică, în general, drumuri secundare, întreținute de regii, primării, municipalități etc. Materialele săpate și transportate în această aplicație variază de la baze extrem de dure de pământ la pietriș. Sarcina tipică a lamei se situează între cea a lamei de finisare și a lamei grele. Intervalul general de viteză pentru această aplicație este de 5-16 km/h. Ca și în cazul finisării, precizia suprafeței nivelate este preocuparea principală.
• Finisare
„Finish blading” este aplicația care necesită cel mai înalt grad de precizie. Se realizează în primul rând la viteze mici de operare – de obicei sub 5 km/h. Pentru a asigura o suprafață netedă, uniformă, se menține, de obicei, o treaptă de viteză pentru o anumită trecere. Cele mai multe lucrări de finisare sunt efectuate de antreprenorii din industriile de construcții civile și industriale.
• Săpare în regim greu
Implică tăierea, deplasarea și amestecarea materialului, de obicei în etapele inițiale ale pregătirii suprafeței. Astfel, se sapă într-o varietate de tipuri de materiale, iar poziția vârfului lamei variază în consecință. În „heavy blading” lama lucrează la sarcină completă, întrucât scopul principal este săparea. Viteza mașinii depinde de sarcină; vitezele obișnuite de operare sunt de la 0 la 10 km/h. Activitatea de „heavy blading” e specifică pentru construcții grele, construcții industriale și sectorul forestier.
• Întreținere drumuri de transport
Această aplicație a autogrederului implică remodelarea drumurilor de transport pe șantierele miniere, de construcții sau forestiere, de obicei în scopul menținerii suprafețelor netede de deplasare pentru utilaje. Drumurile pe care se deplasează utilaje mari de transport (camioane rigide sau articulate) sunt supuse la sarcini mari. Gama generală de viteze pentru întreținerea acestor drumuri de transport depinde în mare măsură de materialul săpat. Multe exploatări miniere se află în zone muntoase, necesitând drumuri de transport cu pante abrupte. De aceea se urmăresc cote și pante foarte precise, dar mai puțin finisate. Majoritatea activităților de întreținere a drumurilor de transport sunt în industria minieră, construcții grele și forestieră.
• Lucrări de taluzare
Această aplicație implică pregătirea pantelor (nivelarea taluzelor din ramblee și deblee). Adesea, autogrederul este operat pe o suprafață plană adiacentă pantei, iar lama este deplasată pe lateral. În această aplicație se întâlnesc soluri fine, iar sarcinile lamei sunt de obicei mai mici. Intervalul obișnuit de viteză este de 0-6 km/h, dar viteza nominală depinde în mare și de panta suprafeței. Cea mai mare parte a lucrărilor de nivelare a taluzelor din ramblee și deblee sunt efectuate de industria construcțiilor grele (de regulă, road building).
• Săpături/întreținere canale/șanțuri
Aplicație ce implică tăierea șanțurilor în „V” și cu fund plat, în scopuri de drenaj, și reconstruirea lor atunci când este necesar. Din cauza ploilor puternice și/sau a materialului necompactat, șanțurile necesită adesea curățare și remodelare. La construirea șanțurilor se întâlnesc materiale cu o gamă largă de densități. Sarcinile lamei variază în consecință. Construirea șanțurilor implică adesea tăierea și deplasarea materialului de mare densitate. Prin urmare, intervalele tipice de viteză variază. Activitățile de construcție și curățare a șanțurilor sunt tipice pentru industria construcțiilor.
• Scarificare pământuri tari
Implică scarificarea solurilor dure înainte de a fi săpate. Dinții scarificatorului perforează pământul, rupând suprafața dură. Materialele dure, precum asfaltul, pot fi, de asemenea, slăbite pentru a face operațiunile de nivelare mai puțin dăunătoare pentru lamă. Ripperele/scarificatoarele pot fi folosite și pentru a amesteca agregatele. Materialele rupte/scarificate sunt de obicei dure și uscate. În general, ripperele pătrund în pământ la adâncimi mai mari decât scarificatoarele paralelogram. Deoarece materialul scarificat este în general dur, viteza maximă tipică pentru această aplicație este de aproximativ 6 km/h. Cele mai multe activități de rupere/scarificare sunt în construcții grele și industria minieră de suprafață.
• Deszăpezire
În procesul de îndepărtare a zăpezii/gheții de pe carosabil. Pe lângă lama standard, pentru îndepărtarea zăpezii pot fi folosite și alte atașamente, cum ar fi o aripă de zăpadă, un plug în V, un plug one-way sau un plug reversibil. Lama în sine este cel mai des folosit atașament pentru îndepărtarea zăpezii. Intervalul tipic de viteză pentru deszăpezire este de 10-30 km/h. Majoritatea operațiunilor de deszăpezire sunt efectuate de municipalități, companii de întreținere a drumurilor publice, dar se fac și în industriile minieră și forestieră.
Mai mic nu înseamnă mai puțin performant
Clienții experimentați știu să își aleagă dimensiunea de autogreder de care au nevoie pentru aplicațiile lor și continuă să meargă pe ceea ce a funcționat mereu. Unii clienți încearcă autogredere mai mici, mai puțin puternice, dar cu care obțin rezultate bune.
Companiile mici sau cele municipale le folosesc în întreținerea drumurilor locale sau în repararea lor, ceea ce înseamnă aplicații ușoare-medii. Iar factorii care influențează alegerea de cumpărare pot include o istorie de cumpărare a unei anumite mărci sau clase de mașini, bugetul disponibil, valoarea reziduală (dacă se are în vedere vinderea lui odată ce a încheiat un ciclu de viață sau tranzacționarea lui în buy-back), nevoia de a îndepărta zăpada de pe drumurile județene etc. În final, după ce au pus toate cerințele în balanță, putem observa că un anume procent dintre clienți se orientează către modelele mai mici.
Autogrederele nu sunt utilaje care să ceară un număr atât de mare de atașamente și de funcții unice așa cum o fac alte tipuri de utilaje. Totuși, în timp, producătorii au venit în întâmpinarea nevoilor utilizatorilor, adăugând funcții și opțiuni care să le ușureze munca. De pildă, trecerea la joystick-uri de comandă și integrarea diferitelor tehnologii de control în dotarea standard au devenit comune pe unele modele. Opțiunea Advanced Control Joystick oferă controlul Cat GRADE cu Cross Slope, AccuGrade sau Snow Wing, pe autogrederele Caterpillar, și poate fi configurată pentru a controla funcțiile auxiliare, precum un ripper sau o lamă frontală; și toate acestea din joystick-uri.
În vreme ce unele opțiuni sunt disponibile din fabrică, adesea dealer-ul este însărcinat să găsească soluții potrivite nevoilor clientului. Utilizarea sistemelor telematice îi poate ajuta să valorifice la maximum datele de operare și să-și îmbunătățească procedurile de service. Complexitatea echipamentelor moderne este un motiv cheie pentru ca toți clienții să înțeleagă și să utilizeze capacitățile telematicii.
Telematica îi asigură că service-ul este efectuat în mod eficient, chiar și pe cele mai sofisticate mașini. Pentru că avantajul acestei sofisticări este un utilaj mai versatil. Dincolo de a putea săpa, nivela și transporta mai mult pământ ca urmare a creșterii puterii, autogrederele moderne pot face aceste lucrări cu o precizie mai mare. Tehnologia de ghidare a mașinii le permite autogrederelor să meargă dincolo de operarea pe suprafețe plane. Acum pot lucra eficient pe pante complexe, ceea ce îi împinge pe operator către aplicații mai tehnice.