Terex, între Konecranes şi Zoomlion

MEq
By MEq February 7, 2016 02:44

Terex, între Konecranes şi Zoomlion

Revista+de+Unelte+si+Echipamente_37680Cu siguranţă aş putea afirma, şi cred că majoritatea aţi fi de acord cu mine, că 2016 este anul Bauma. Pur şi simplu, e cel mai reprezentativ eveniment din calendar pentru producătorii de utilaje, echipamente şi vehicule destinate industriilor pentru construcţii şi mină/carieră, dar şi pentru domeniile conexe. Şi pentru că 2016 este gazdă şi pentru Bauma China, şi pentru Bauma Conexpo India (aşa-zisele „surori” din pieţele emergente ale Asiei), cred că nu mai încape îndoială că dominanta anului este „bauma”. | Marius Iancu

Fusao-Konecranes-Terex 2016 a început şi s-a derulat până acum aşa cum mă aşteptam: cu anunţarea numeroaselor noutăţi ce vor anima târgul din aprilie, din inima Bavariei. Însă în noianul de informaţie şi-a făcut loc o ştire aparte, care m-a făcut să-mi pun mâna la tâmplă şi să ridic din sprâncene. Pe 27 ianuarie, aflam că producătorul chinez de utilaje pentru construcţii Zoomlion înaintase către Terex Corporation o ofertă de preluare a companiei americane. Iniţial am fost surprins, dar apoi mi-am amintit de alte asemenea episoade – companii chineze preluând sau asociindu-se cu nume sonore din industria echipamentelor pentru construcţii din Europa şi America de N. Vezi preluările Cifa, Putzmeister, Schwing ori Dressta, sau acordurile cu Palfinger, Liebherr, Caterpillar ori Volvo CE.

Companiile chineze caută să devină adevăraţi jucători globali în activitatea de construcţii. Cifrele unor branduri precum Zoomlion, Sany, XCMG sau LiuGong le ajută să intre în top 20 al producătorilor mondiali din acesată industrie, lucru care se datorează în mare măsură vânzărilor interne, pe fondul boom-ului cunoscut de China în anii trecuţi. Chinezii au realizat că doar producătorii sud-coreeni reprezintă o provocare la adresa dominaţiei îndelungate a brandurilor europene, nord-americane şi japoneze.

Personal, nu mă surprinde ofertantul (Zoomlion), pentru că – ştim cu toţii – chinezii au bani. Şi au înţeles că pentru a clădi un nume e nevoie de timp, nu doar de bani. Aşa că mai bine cumperi unul de-a gata. Ceea ce m-a surprins a fost numele către care s-au orientat, Terex, brand care în 2013 era cam al 6-lea mare producător mondial. Numai că dacă ne uităm în istoria Terex, observăm că aceasta a fost marcată de numeroase aranjamente (nu în sensul rău!), de cumpărarea şi vânzarea de companii, dezmembrarea şi clădirea lor. Pentru multă vreme, Terex era cea care oferta, numai că acum se vede în tabăra opusă.

În ultimii ani, a părut ca echipamentele de manipulare a materialelor se află tot mai sus pe lista priorităţilor Terex, în vreme ce maşinile pentru construcţii au coborât. O declaraţie oficială Terex, în 2014, la momentul vânzării diviziei de camioane mari, rigide şi articulate, către Volvo CE, arăta clar priorităţile: „Camioanele nu se mai încadrează în portofoliul nostru viitor, ce cuprinde afaceri derulate în domeniul ridicării şi manipulării materialelor”.

Momentul în care Terex a tras cartea câştigătoare a fost achiziţionarea Demag Cranes AG, unul dintre primii 3 mari producători din Europa de poduri electrice rulante pentru fabrici şi instalaţii industriale. Dar Demag era şi rămâne în continuare un producător important şi în domeniul tehnologiei de manipulare a sarcinilor în porturi. Aşa că Terex şi-a consolidat poziţia de lider într-un sector în care avea interes – Terex MHPS (material handling & port solutions).

Toate bune, numai că la momentul primirii ofertei chinezilor, Terex se afla în plin proces de fuziune cu Konecranes (din Finlanda), companie care, prin prisma portofoliului său, are la rându-i un interes, să spunem, mai scăzut pentru utilajele de construcţii. Konecranes este un competitor direct pentru Demag Cranes, astfel că ideea fuziunii cu Terex are logică numai prin prisma creării unui gigant european care să concureze producătorii chinezi ce domină piaţa macaralelor pentru containere ship-to-shore. Dar cum rămâne cu divizia de utilaje, pentru că e clar că semnalele indică o preocupare în creştere a Terex pentru industria ridicării şi manipulării?

Consiliul de administraţie al Konecranes a confirmat faptul că procesul de fuziune cu Terex va continua, în ciuda înştiinţării prealabile de existenţa ofertei Zoomlion. Totuşi, Terex şi-a rezervat dreptul de a semna un acord de confidenţialitate cu chinezii, în vederea unor discuţii ulterioare. Probabil că pe viitor Terex se va arăta dispusă să cedeze unele divizii din portofoliul său de produse către compania chineză. Utilajele pentru construcţii, gama de procesare a mineralelor, divizia de platforme mobile de lucru la înălţime Genie şi macaralele turn şi pe şenile reprezintă un potenţial „agreement” între Terex şi Zoomlion. Dar cam atât, pentru că segmentul de industrie „lifting & handling” va merge la Konecranes.
lift-base-range - Copy

MEq
By MEq February 7, 2016 02:44