Sistemele inteligente au transformat definitiv modul de folosire al utilajelor de construcţii
Related Articles
Problemele economice din ultimii ani au impus tot mai mult monitorizarea atentă a costurilor de exploatare a echipamentelor, cum ar fi folosirea datelor oferite de sistemele telematice. De altfel, telematica nu este un domeniu nou. Este în atenţia marilor producători de utilaje de mulți ani, dar câştigă tot mai mult teren pe măsură ce antreprenorii îi descoperă posibilitățile, iar producătorii importanţi (OEM) oferă sisteme incluse în produsul standard. | Marius IANCU
Sistemele telematice au reuşit să ne aprindă imaginaţia şi se dezvoltă încontinuu, cu cât ne familiarizăm mai mult cu conceptul în sine. Urmând acest trend, probabil că pe măsură ce populatitatea lor creşte, costurile vor scădea.
Sistemele inteligente fac posibilă colectarea și utilizarea datelor, ceea ce în trecut era dificil de realizat. Acum există instrumente care, în urmă cu 10-15 ani, nu erau disponibile. Putem lua ca referinţă unul dintre cele mai vechi de pe piaţa utilajelor, Komtrax de la Komatsu, introdus pe piețele din Japonia şi SUA în 2000-2001, iar în Europa, în 2006. Cu ajutorul lui putem detalia și afla cum se utilizează fiecare mașină în parte. În trecut, clienții știau doar estimările medii ale utilajelor, pentru consumul de combustibil; acum e posibilă urmărirea parametrilor de consum pe lucrări specifice, împreună cu date relevante privind timpii de inactivitate sau regimurile de operare. Astfel, aceste date tot mai precise permit managerilor analiza şi obţinerea unor procese de operare optime. Totodată, datele pe care clientul le poate colecta îi pot creşte considerabil eficiența şi profitabilitatea.
La rândul lor, producătorii au acces la date pe care nu le aveau înainte, precum: modul de folosire al maşinii, diferitele cicluri de lucru în care este implicată, consumurile cu combustibilul şi uleiul etc., sistemele inteligente comportându-se şi ca „gardieni” ai utilajelor – în caz de furt, se poate detecta locaţia lor.
Sistemele telematice oferă clienților măsurători ale productivităţii operaționale. Astăzi, managerul sau proprietarul de utilaje (sau al unei flote) poate identifica uşor operatorii care au nevoie de formare profesională şi poate urmări îndeaproape utilizarea echipamentelor sale. Dacă, de exemplu, văd că am un excavator de 22 t capacitate ce funcţionează prea mult la relanti (are mulţi timpi de inactivitate), ştiu că am nevoie de mai multe camioane pe şantier, pentru a eficientiza treaba şi a reduce consumul. Nu e convenabil deloc ca excavatorul să stea degeaba.
Evoluţie
Cantitatea de date furnizate este în creştere, iar cei ce deţin şi folosesc utilaje trebuie să fie conştienţi că utilizarea acestor sisteme are efecte vizibile. În 2013, Case a lansat sistemul telematic SiteWatch, producătorul american spunând că, în ultimul timp, numărul parametrilor monitorizaţi (până la 40 pe fiecare linie de produs) a crescut, permiţând înregistrarea tuturor datelor urmărite. Astfel, dintr-un set de date, este eliminată necesitatea selectării unora considerate mai importante, oferind un set complet de informaţii care ajută la monitorizarea şi luarea celei mai bune decizii de business.
Sistemele inteligente continuă să evolueze. Komtrax-ul lansat în urmă cu 15 ani nu mai este acelaşi în ziua de azi şi nu va fi la fel nici peste alţi 15 ani de aici înainte. Este îmbunătăţit continuu pentru a oferi clientului informaţii tot mai folositoare, pentru a urmări „sănătatea” utilajului şi a furniza date care să ducă la obţinerea unui produs finit mai bun.
Doar vârful aisbergului
Însă sistemele telematice reprezintă doar vârful aisbergului în revoluția informațională. Progresele făcute în ceea ce priveşte computerele de bord, afișajele, sistemele de comunicare wireless și tehnologiile de poziționare, inclusiv GPS, nu fac decât să revoluţioneze utilajele în construcții. Sistemul CAES (Computer Aided Earthmoving System) de la Caterpillar a fost un exemplu timpuriu despre felul în care tehnologia poate fi un „tool” pentru operatorii de utilaje în vizualizarea proiectului şi folosirea echipamentului ca instrument de control în timpul aplicaţiilor terasiere. În afara datelor furnizate despre teren, sunt disponibile şi altele, precum productivitatea şi utilizarea maşinii. Sistemul utilizează modele 3D, GPS și comunicații wireless pentru a integra proiecte, operațiuni și ceea ce ţine de planificare, oferind operatorilor şi inginerilor la birou informații în timp real. În plus, sistemele de control al mașinii și de orientare în teren, precum AccuGrade, Cat Grade Control sau Cat Compaction Control, asigură o conexiune între teren și birou.
Conectare la dispozitivele personale
Tehnologia aşa-zis personală – telefoanele inteligente sau tabletele – poate fi folosită, de asemenea, pentru a comunica direct cu maşina. De fapt, prin intermediul unei aplicaţii, operatorul poate vizualiza anumite coduri de avarie sau monitoriza uzura utilajului prin intermediul unui smartphone sau al unei tablete. Iar potenţialul de dezvoltare este impresionant. O astfel de tehnologie poate fi utilizată pentru ca maşina să memoreze unele setări individuale, astfel încât, odată pornit, utilajul să se conecteze la device-ul personal al operatorului via Bluetooth şi să downloadeze setările făcute de acesta în computerul de bord.
Se poate spune că era digitală a smartphone-urilor şi tabletelor a marcat pe deplin această industrie. La nivel mondial, există câteva miliarde de posesori de telefoane inteligente, care le folosesc într-un fel sau altul, iar tendinţa implicării acestor device-uri în activităţile zilnice a căpătat un aspect de normalitate, indiferent de domeniu.
Profitând de această realitate, Caterpillar a dezvoltat EMSolutions, cu scopul de a comunica mai mult prin intermediul dispozitivelor mobile, astfel că prin doar câteva click-uri pe o tabletă, un smartphone sau un laptop, prin VisionLink poţi descărca informaţii despre produsele Cat. Scopul este obţinerea informaţiilor care te interesează, acolo şi atunci când ai nevoie de ele.
…
Explozia de dispozitive electronice personale din ultimii ani, împreună cu datele generate de sistemele telematice, softurile de mapare, sistemele de project management şi interconectarea diferitelor conturi digitalizează realitatea şantierului. Generaţia actuală de softuri este capabilă să colecteze şi să proceseze mai multă informaţie ca oricând, eliminând operaţiunile manuale din trecut. Maşina poate fi urmărită cu atenţie şi distribuită spre a fi folosită adecvat, iar programarea pentru intervalele de întreținere se face automat. Nu mai e necesară ţinerea evidenței ciclurilor de mentenanţă, întrucât sistemele inteligente o fac cu precizie mai mare. Totul devine proactiv în loc de reactiv. Soluţiile inteligente sunt tot mai mult parte integrantă a întregului ciclu de viaţă al utilajelor.