O nouă dimensiune a harvesterelor
Related Articles
Istoria producătorului suedez de utilaje forestiere Rottne merge în urmă până în anii ‘50, când Börje Karlsson, fondatorul Rottne Industri AB, a construit primul său încărcător pentru a-şi ajuta tatăl în lucrările forestiere pe care le desfăşura. Ideea sa a avut succes şi a văzut în ea noi oportunităţi de dezvoltare, fiind unul dintre pionierii din această industrie. De-a lungul anilor a construit utilaje dedicate – forwardere şi harvestere – care s-au vândut cu succes. Şaizeci și ceva de ani mai târziu, Rottne încă îşi are rădăcinile în pădurile scandinave, întregul proces de producţie de utilaje făcându-se în Suedia. | Marius IANCU
Gama de harvestere este, fără îndoială, cea mai mare investiție pe care Rottne Industri AB a realizat-o în ceea ce priveşte modelele sale de utilaje forestiere. Prin seria H, Rottne arată că nu doreşte să fie un nume oarecare, ci unul dintre liderii în materie de dezvoltare de produse, iar prin cele mai recente tehnologii satisface cererile de productivitate și profitabilitate. Rottne oferă o gamă de recoltatoare fabricate în Suedia, de cea mai înaltă calitate, know-how, flexibilitate, simplitate și un nivel ridicat de servicii.
Atunci când au dezvoltat modelul H21D, inginerii de la Rottne au încercat să conceapă un harvester care să aibă caracteristicile cerute pentru recoltarea optimă şi eficientă în păduri mari. Adică un harvester stabil, puternic, cu un cap procesor capabil să manipuleze arbori de mari dimensiuni. Atât șasiul, cât şi macaraua şi procesorul sunt proiectate pentru a face faţă, zi de zi, lucrărilor solicitante, obţinând acelaşi nivel bun de profitabilitate.
Harvesterele H21D, în cele două versiuni – 6×6 şi 8×8 – sunt cele mai mari modele din portofoliul producătorului suedez. Conceptul H21 beneficiază, de asemenea, de cabină pivotantă la 90 grade stânga/dreapta şi reglabilă în funcţie de înclinaţia maşinii în teren, pentru o vizibilitate excelentă, cu un confort pe măsură. De fapt, cabina se deplasează automat odată cu braţul de macara dintr-o parte într-alta, dar poate fi controlată şi manual, din joystick-uri. Ambele modele sunt echipate cu motoare John Deere 6090 HFC09, Power Tech PSS, Tier 4f de 227 kW / 305 hp în 6 cilindri şi pot opera capurile procesoare: EGS596, EGS706, SP761 LF, Log Max 6000 B şi Log Max 7000 C. Rottne H21D 6WD are o greutate operaţională de 24,200 kg, iar H21D 8WD – 26,700 kg.
Profitabilitate maximă
Capul procesor EGS706 dispune de 5 role ce asigură o forţă mare de tracţiune, iar în combinaţie cu puternicul braţ RK250 poate lucra fără dificultate în aplicaţii de recoltare a copacilor masivi. Macaraua RK250 are o bază înclinabilă şi o deschidere de 11 m, fiind amplasată direct deasupra boghiului frontal pentru a garanta utilajului stabilitate optimă, atât de necesară în manipularea capurilor procesoare mari EGS705 şi SP761 LF la deschidere maximă.
La interior, cabina este dotată cu un monitor tactil de 15 inch, cu tastatură, amplasat chiar în fața operatorului, precum şi cu o imprimantă integrată în panoul superior al cabinei. Pe monitor sunt afişate lungimea şi diametrul lemnului, dar şi alte informaţii tehnice privind arborele procesat. Sistemul de control al maşinii Rottne D5 are la bază tehnologia CAN Bus şi controlează şi monitorizează motorul, transmisia şi macaraua.
Rottne H21D are componente ce-l situează în clasa de elită în termeni de fiabilitate şi costuri scăzute de operare. Indiferent de intervalul de turaţii, capacitatea cilindrică a acestui motor diesel puternic sigură întotdeauna un cuplu mare, ceea ce înseamnă că motorul poate lucra la turaţii relativ scăzute.
Pentru a îndeplini noile cerinţe Tier 4f, motorul PowerTech PSS de la John Deere este echipat cu un sistem de filtrare integrat ce cuprinde un catalizator diesel (DOC), un filtru de particul diesel (DPF) şi un sistem SCR cu injecţie de AdBlue (DEF). De altfel, John Deere a fost primul producător de motoare care a început să folosească tehnologia recirculării gazelor de evacuare răcite împreună cu turbina cu geometrie variabilă (VGT). În același timp, inginerii au lucrat la multe alte detalii, inclusiv la eficiența consumului de combustibil și optimizarea unității de pornire la rece, răspunsul motorului, puterea suplimentară, precum și cuplul crescut atât în sarcină maximă, cât și la turaţii reduse. Întregul compartiment al motorului poate fi uşor accesat prin înclinarea înspre înapoi a capotei.