Motorul Ecotorq, inima camioanelor Ford Trucks
Related Articles
Ford Otosan fabrică vehicule Ford Trucks (camioane și cap-tractoare) încă din 1983. La uzina din Inönü produce în prezent cap-tractoare, camioane pentru construcții și camioane pentru transport pe distanțe lungi. Vehiculele Ford Trucks vândute pe piețele internaționale, împreună cu motoarele și sistemele lor integrate sunt dezvoltate cu tehnologie 100% Ford Otosan. | M. Equipment
Activitățile de cercetare și dezvoltare, desfășurate în centre proprii, focusate pe vehiculele Ford Trucks sunt o parte importantă a operațiunilor constructorului turc. Călătoria începută în 1977 odată cu semnarea contractului de licență cu Ford Motor Company continuă și astăzi, drepturile de proprietate intelectuală și industrială aparținând Ford Otosan.
Evoluție
Motorul este cel mai complex sistem al vehicului, deoarece include componente care la rândul lor încorporează diferite tehnologii. Evoluția rapidă a materialelor, metodele de producție și tehnologiile electronice, împreună cu progresele de la nivelul sistemelor de control au accelerat îmbunătățirea tehnologiilor motoarelor diesel. Totodată, industria impune și menține obiective tot mai stricte prin restricțiile de emisii introduse pas cu pas în ultimii ani.
În industria auto, unde concurența este tot mai acerbă, dezvoltarea de tehnologii de motorizare adaptate așteptărilor clienților și în conformitate cu normele europene poate fi posibilă numai prin oferirea unei tehnologii la costuri competitive.
Ca unul dintre cei mai importanți producători de vehicule comerciale din Turcia, Ford Otosan a reușit să dobândească o poziție competitivă în industrie, datorită tehnologiilor pe care a continuat să le dezvolte. Iar gama de motoare Ecotorq este o dovadă a puterii pe care ți-o oferă cercetarea și dezvoltarea.
Gama de motoare Ecotorq
Ford Trucks folosește motoare Ecotorq (proiectate și dezvoltate in-house) pe vehiculele sale comerciale grele încă din 2003. Modelul Ecotorq de 7,3 L utilizat între 2003 și 2007 a fost unul în gama de puteri 240 – 300 CP, care s-a încadrat în limitele normelor Euro 1 și Euro 3. În 2007, Ford Trucks a introdus motoarele de 9.0 L Euro 4 și Euro 5, mărind gama de puteri până la 380 CP. Însă odată cu avansul tehnologic au crescut și cerințele pieței. Evoluția pieței vehiculelor comerciale grele spre segmentul de cap-tractoare, cererea crescută pentru mai multă putere per tonă, precum și prioritățile și nevoile clienților în continuă schimbare au condus la dezvoltarea unui tractor care să fie dotat cu un motor de 400+ CP.
Tranziția la normele Euro 5 și Euro 6 a venit cu diferențe față de normele anterioare de emisii. Asigurarea unei performanțe competitive și a economiei de combustibil necesită, în primul rând, integrarea motoarelor cu sistemele de tratare a gazelor de evacuare, apoi integrarea avansată a întregului sistem de propulsie cu vehiculul în sine, iar în final optimizarea totală. Limitele normei Euro 6 impun utilizarea unor subsisteme mai avansate și a unor echipamente suplimentare atât în configurația de bază a motoarelor, cât și în dispozitivele de tratare a gazelor de evacuare (ATS).
Familia Ecotorq de nouă generație reprezintă primul motor de camion dezvoltat de la zero și fabricat în Turcia, fiind rezultatul unei investiții de peste 100 mil. de dolari și al unor eforturi de patru ani de cercetare & dezvoltare. Motorul Ecotorq și sistemele ATS (exhaust gas treatment system), dezvoltate pentru a respecta normele de emisii Euro 6 (și chiar Euro 7), pot genera puteri de 330, 420 și chiar 480 CP.
Noua generație Ecotorq Euro 6
Dezvoltată 100% cu tehnologie Ford Otosan, noua generație Ecotorq este primul și singurul motor de camion proiectat și fabricat în Turcia la uzina din İnönü. Motoarele Ecotorq de pe vehiculele Ford Trucks respectă normele de emisii E6 (Euro 6), însă, în funcție de diferitele cerințe ale piețelor, pot avea și niveluri de emisii E3 sau E5.
Noua generație Ecotorq, în versiunile de 9 L și 13 L, dezvoltă puteri de 330, 420 și 480 CP. Motoarele Ecotorq cu tehnologie Euro 6 sunt mai puțin poluante și mai eficiente din punctul de vedere al consumului, oferind o economie de combustibil de 7-10% comparativ cu generația anterioară.
Gama de camioane de construcții Ford Trucks este mai solidă ca oricând, dând dovadă de putere și stabilitate în condiții dificile. Integrând sistem EGR, turbină cu geometrie variabilă, sistem de injecție directă și unitate de control electronic inteligent, motorul oferă un echilibru optim între performanță și economia consumului de combustibil. De asemenea, transmisia ZF este adaptată fiecărei motorizări: manuală în 9 trepte, pentru Ecotorq 9L, și două versiuni de 12, respectiv 16 trepte, pentru Ecotorq 13L.
Transmisia automată în 12 trepte este oferită opțional pe vehiculele de 420 CP, iar modurile Eco, Off-Road și Rocking se adresează condițiilor și tipurilor de drum și teren întâlnite. În modul Eco, mașina rulează într-un regim economic de consum de combustibil, modul Off-Road se adresează condițiilor de teren dificil, în timp ce modul Rocking vine în sprijinul vehiculului și al șoferului în situații riscante de a rămâne împotmolit în terenuri grele.