MAN Trucknology Days 2017
Related Articles
Noutățile începutului de an pentru camioanele MAN au fost în centrul atenției la târgul de trei zile MAN TrucknologyDays, unde producatorul german a expus circa 170 de autovehicule din numeroase sectoare de activitate, pentru a fi vizionate și testate. 7000 de vizitatori internaționali au fost așteptați între 23 și 25 martie 2017 la München.
Expoziția de autovehicule a fost structurată pe sectoarele de activitate: transport pe distanțe lungi, distribuție, construcții, transport agabaritic, forestier și agrar, precum și servicii comunitare şi stingere incendii. Ne vom rezuma la prezentarea masinilor pentru sectoarele construcții, transport agabaritic și forestier.
Segmentul de construcții
Cu mai mult de 30 de autovehicule, sectorul de construcții a ocupat un loc important la MAN TrucknologyDays. Diversitatea de variante este mare. În strânsă colaborare cu producătorii de suprastructuri, MAN a prezentat autobetoniere și ansambluri basculabile, camioane cu macara, camioane pentru materiale de construcții, betoniere, camioane pentru transport containere, precum și autotractoare agabaritice.
Printre noutățile de la TrucknologyDays se numără combinația dintre MAN HydroDrive și cuplarea automată TipMatic. Este echiparea potrivită atunci când autovehiculul circulă preponderent pe drumuri stabile, iar tracțiunea suplimentară este necesară numai ocazional. Avantajul transmisiei hidrostatice pe axa față MAN HydroDrive își spune cuvântul atunci când se impune o urcare fără încărcătură pe drumuri neasfaltate. Un exemplu tipic în acest sens este ansamblul basculabil care s-a înclinat în interiorul unei gropi. La urcare, axei spate neîncărcate îi lipsește tracțiunea. Pozitiv pentru producătorii de suprastructuri este că prizele de putere dependente de motor și cutie pot fi utilizate necondiționat. MAN HydroDrive este disponibil pentru autovehiculele TGS cu două, trei și patru axe, precum și pentru autotractoare TGX cu două și trei axe.
Pentru structuri cu macara, MAN oferă șasiuri TGS pregătite special. Așteptările legate de manevrabilitate, tracțiune și eficiență sunt îndeplinite de formula de transmisie 8x4H-6. În spatele acestei prescurtări stă un MAN TGS pe patru axe, ce dispune de sarcina necesară greutății unei macarale. Rama oferă spații libere, pentru montajul suporților. Transmisia HydroDrive pe axa a doua față asigură tracțiunea pe șantiere. Capacitatea de manevrare a macaralei amplasate pe șantier este asigurată prin faptul că trei din cele patru axe sunt directoare: cele două axe față și axa spate liftantă. La eficiența pe traseul dintre baza auto și locul de amplasare, contribuie axele hipoide și motoarele economice din seria D26.
Sarcina utilă este importantă la betoniere. În Germania, autovehiculele cu patru axe sunt autorizate pentru 32 tone. Cu cât e mai ușor șasiul, cu atât mai mult beton poate fi încărcat în mașină. MAN TGS 32.420 8×4 BB îndeplinește exact cerințele de branșă: un cadru optimizat din oțel de mare rezistență, un motor ușor, dar cu cuplu ridicat, de 420 CP combinat cu cutia automată MAN TipMatic, un ansamblu axial hipoid în tandem, ampatament 2505 milimetri între axa 2 și 3, pentru dimensionare compactă și manevrabilitate optimă în trafic și pe șantier, anvelope 315/80 R 22,5 pe jante de aluminiu, rezervoare de 300 litri motorină și 35 litri AdBlue, cabina M spațioasă și cu vizibilitate crescută pentru șofer și pasager, precum și sistemul de evacuare Euro 6 amplasat înălțat în spatele cabinei. Astfel ajunge șasiul la masa de 9175 kilograme (fără șofer și cu încărcare 10% a rezervorului de combustibil).
Segmentul de transporturi agabaritice
Fascinația expoziției de autovehicule și pe traseul de test este asigurată întotdeauna de soluțiile de transport gabaritic ale MAN. Fie că e vorba de transportul unor tonaje mari în transportul gabaritic sau al unor obiecte voluminoase în transportul de volum, paleta de produse de la MAN este croită perfect pentru aceste sarcini speciale. Reglementările regionale și diferitele condiții legislative influențează configurația autovehiculelor. Variante de încărcare, ampatamente, puteri ale motoarelor, toate se combină potrivit pentru autotractoarele MAN din gama TGS și TGX. Seria de motoare D38, de 540 CP, 580 CP și 580 CP vine cu motoare puternice și cupluri ridicate, montat exclusiv pe MAN TGX.
Vârful de top sunt cei 640 CP care antrenează autotractorul de tonaj greu cu patru axe. Acest MAN TGX 41.640 8×4/4 BBS combină cea mai tare execuție a motorului D 38 și MAN TipMatic cu convertizorul de cuplu în serie. Astfel crește cuplul de intrare de la 3000 Nm la 4740 Nm, ceea ce face ca și cele mai grele transporturi să se pună lin, dar cu putere, în mișcare. Convertizorul de cuplu permite manevrarea fină a mașinii pe porțiuni înguste, în rampe și cu încărcătură.
Branșa forestieră
Pentru firmele de transport din domeniul transportului de lemn tăiat, MAN prezintă concepte interesante de autovehicule ce fac parte din seriile TGS şi TGX. Transportul de la locul de depozitare a lemnului ascunde anumite provocări. Drumul ar putea să fie noroios și poate trebuie trecută o denivelare. Ar fi necesară tracțiunea integrală. Însă pe traseul înspre gater, pe șoseaua consolidată este suficientă tracțiunea pe roțile posterioare și chiar mai economică. Soluția de la MAN este reprezentată prin transmisia hidraulică, ce poate fi cuplată suplimentar pe roțile față. Datorită utilității practice, de la introducerea sa în anul 2005, sistemul denumit MAN HydroDrive a obținut opinii pozitive în rândul transportatorilor de lemn. Noutate este că MAN și-a extins diversitatea variantelor. Combinația dintre transmisia automatizată TipMatic şi MAN HydroDrive reduce sarcina șoferului în ceea ce privește acțiunea de cuplare a treptelor de viteză.
Cu un utilaj autopropulsat de tăiat lemne, întreprinzătorul poate fi flexibil pe traseu, putând astfel să-și mute rapid și simplu locația pentru a putea să-și îndeplinească misiunile următoare. Pentru a propulsa gaterul mobil prin intermediul unei prize de putere, cu un cuplu motor de până la 8000 Nm, montate din fabricație, sunt necesare puteri mari ale motoarelor. Astfel se economisește greutate suplimentară și cheltuiala de a monta și de a întreține special un motor propriu. În plus, autovehiculul rămâne compact și manevrabil. Pentru propulsia utilajului de tăiat lemne, MAN poate oferi, în combinație cu noua transmisie TipMatic 12 Offroad, seria de motoare D26, cu puteri de 420 CP, 460 CP și 500 CP. În plus, la seria MAN TGX se montează modelul de motoare D38, cu 520 CP până la 640 CP. În scopul atingerii locațiilor de tăiere a lemnului, aflate de cele mai multe ori în afara drumurilor consolidate, șasiurile 6×6, din seria MAN TGS, prezintă aptitudini pentru circulația pe teren neamenajat.
O configurație foarte compactă, manevrabilă și cu tracțiune puternică a șasiului o reprezintă vehiculul cu trei osii, cu tracțiune integrală pe axa față și cu axa posterioară celei motrice echipată cu sistem de direcție. Configurația osiilor este denumită 6×4-4. Interesante sunt modificările cuprinzătoare aduse cabinelor. Astfel se poate renunța la o cabină separată, din care operatorul să controleze macaraua și tăietorul. În acest sens, MAN Truck Modification Center a realizat pentru această sarcină diferite modificări ale cabinelor.
MAN Trucknology Roadshow
Conform tradiției, Trucknology Days reprezintă încă din anul 2008 startul pentru noua flotă de prezentare camioane „MAN Trucknology RoadShow 2017“. 52 de autovehicule din seriile TGL, TGM, TGS și TGX pleacă într-un turneu prin Europa. Acestea prezintă noutățile modelului 2017 în interior și la sistemul de transmisie. Sub forma unor autovehicule complete, cu suprastructuri sau semiremorci, prezintă o secțiune a diversității din branșele distribuție, curse la distanță, construcții, transport agabaritic, agricultură și forestier, precum și comunale. În toată Europa, organizațiile de vânzări MAN expun flota de autovehicule, vopsite în culoarea marcantă roșu carmin, la expoziții și evenimente. Consilierii de vânzări MAN oferă clienților interesați aceste autovehicule pentru testare pentru câteva zile. Clienții află astfel competențele de branșă ale MAN și se conving cât de economic și eficient pot fi soluționate sarcinile de transport.