Compresoarele de aer portabile insufla putere

MEq
By MEq May 10, 2014 21:23

Compresoarele de aer portabile insufla putere

Compresoarele de aer electrice nu sunt potrivite pentru toate tipurie de aplicații – cu siguranță, nu în cazul în care nu aveți acces la o sursă de energie –, însă prezintă unele beneficii, mai ales că în ultima vreme prețul motorinei a crescut, iar noile norme privind emisiile fac ca motoarele diesel compatibile cu aceste standarde să fie mai scumpe. Ele se află printre produsele mai recente ale marilor producători precum Atlas Copco, Sullair, Doosan Portable Power sau Atmos.
Marius IANCU

Putere electrică
Atlas Copco Portable Energy produce compresoare electrice de ceva timp la fabrica sa din Wuxi, China, deoarece astfel de echipamente sunt foarte populare în această țară, însă compania dezvoltă versiuni ale noilor modele XRHE deja lansate și pentru piețele din Europa și America de Nord. John Hort, vicepreședinte de marketing la Atlas Copco Portable Energy, admite faptul că unitățile electrice nu vor deveni dintr-o dată mai populare decât cele diesel, însă există o tendință de creștere a acestor produse pe piețele europene și nord-americane ca răspuns la costurile ridicate asociate compresoarelor diesel. Noile modele fabricate în China sunt unități de 25 bar, cu versiuni ce se află în dezvoltare pentru piețele din Europa și America de Nord, inclusiv modele mai mici de 10-14 bar. Variantele americane sunt disponibile deja de la finele anului trecut, iar pentru Europa e destul de probabil să fie gata la jumătatea acestui an.

4 detaliuȘi Doosan Infracore Portable Power are în vedere modelele de compresoare electrice. La sfârșitul anului trecut au lansat modelul electric VP900e ce marchează introducerea pe piață a unei noi generații de compresoare cu aer.
Motorul diesel obișnuit este înlocuit de trei motoare electrice încorporate, controlate de un sistem VDF (variable frequency drive), fiecare dimensionat special pentru funcții specifice. Acest design oferă eficiență operațională, utilizând mai puțină energie decât necesită un motor tipic. VDF (Variable Frequency Drive) este inima sistemului compresorului electric de aer. El monitorizează nevoile compresorului prin modificarea performanțelor motoarelor, pentru a furniza necesarul exact de putere, prevenind risipa de energie. În timpul operării, VDF se adaptează automat la necesarul de sarcină, maximizând fluxul pentru fiecare setare de presiune. Această funcție automată este eficientă din punctul de vedere al costurilor și energiei, față de alte modele de compresoare ce solicită funcționarea continuă a motorului. La punctul de lucru, operatorul are posibilitatea de a seta presiunea la orice nivel în intervalul 90-150 psi. Această capacitate variabilă de pesiune este o premieră în industrie pentru compresoarele de aer portabile.
Creșterea continuă a eficienței energetice a acestui model se reflectă și în nivelul scăzut de energie pentru pornire. Un compresor de aer electric obișnuit ar necesita o energie de cinci ori mai mare pentru pornire. Prin intermediul sistemului VFD, VP900e solicită doar o fracțiune din această energie pentru a pune în funcțiune motorul. De asemenea, VP900e este 100% nepoluant (emissions-free) și foarte silențios. Deoarece compresorul este alimentat electric și are emisii zero, VP900e nu intră sub incidența prevederilor directivelor europene și nord-americane privind emisiile de noxe.

Modelele electrice au stârnit și interesul celor de la Sullair, în Statele Unite, care în urmă cu circa doi ani au lansat un compressor electric de 900 cfm (1529 m³/h) pentru piețele specifice de 460 V și 60 Hz. Sullair – companie ce a fost vânduta de United Technologies Corp. către un grup de firme cu capital privat, Carlyle Group și BC Partners – spune că modelul E900H oferă costuri de operare mai mici cu 67% decât compresoarele echivalente cu motoare diesel. 2
Oficialii Sullair afirmă că “E900H are multe caracteristici comune cu modelul omolog diesel, însă nu și timpul și cheltuielile necesare pentru realimentarea și aprovizionarea cu combustibil diesel”. Compresorul este alimentat de un motor electric TEFC de 214 hp (160 kW), cu pornire Wye-Delta. Designul exterior al compresorului include o osie tandem pentru remorcare și o carcasă ce izolează complet motorul; de asemenea, standard mai include frâne electrice, lanțuri de remorcare și lumini spate de semnalizare.

Putere diesel
Între timp, proiectarea, dezvoltarea și producerea de noi compresoare diesel continuă. De exmplu, Atlas Copco a prezentat anul trecut în noiembrie, cu ocazia târgului Bauma China, noul compresor XRYS1050 de 35 bar, alimentat de un motor diesel Cat C15, cu o versiune de 25 bar aflată, de asemenea, în curs de dezvoltare. Acest compresor are o unitate cu șurub mai eficientă, precum și un controler actualizat al motorului, despre care oficialii companiei afirmă ca vor face echipamentul mai eficient cu 3% decât modelele precedente. Producătorul a ales să facă aceste economii pentru a crește debitul de aer, folosind însă aceeași cantitate de combustibil ca modelul anterior. De asemenea, vor exista versiuni de motoare Stage IV/Tier 3B pentru acest model de compresor, pe piețele din Europa și Statele Unite, unde se va numi XRVS 487.
În plan general, Atlas Copco este preocupată să dezvolte pentru compresoarele sale motoare cu tehnologia Stage IV/Tier 4 Final și afirmă că va sfârși probabil prin a utiliza o tehnologie atât cu SCR (catalizator de reducere selectivă) și AdBlue (soluție pe bază de uree și apă de înaltă puritate), cât și cu DPF (filtru de particule diesel). Așadar, compania va folosi, probabil, motoare cu SCR/AdBlue pentru următorul nivel de standarde de emisii, atât datorită dezvoltării mai mari a rețelei de distribuție/alimentare cu soluție AdBlue, cât și limitelor stricte de emisii, tot mai mai puțin flexibile în materie de soluții tehnice.

Producătorul german Kaeser Kompressoren deja folosește pentru compresoarele sale mari o gamă largă de motoare furnizate de Caterpillar, Mercedes-Benz și Deutz. “Noi nu alegem să folosim AdBlue sau filtre de particule diesel. Noi alegem producătorul de motoare. Pentru ca alegerea motorului este foarte, foarte importantă” – spunea Thomas Kaeser.

La rândul său, anul trecut Doosan Portable Power a venit pe piață cu compresorul 25/280, compatibil cu normele de emisii Stage IIIB/Tier 4 interim. 25/280, prezentat prima dată la Bauma, în Germania, are un debit de aer de 28,3 m³/min, la o presiune nominală de operare de 25,1 bar. Aplicațiile pentru compresorul 25/280 includ alimentarea utilajelor de foraj și perforare în cariere și mine, investigații de șantier, lucrări geotermale, exploatări de minereu, săpări de puțuri de apă și forări de suprafață pentru petrol și gaze etc. De asemenea, poate fi folosit pentru aplicații speciale precum sablare, vopsire prin pulverizare sau în anumite sectoare industriale ce necesită aer comprimat. Noul design al unitătii îmbină perfect costurile reduse de transport cu eficiența consumului de carburant. Lung de 5150 mm (6735 mm cu tot cu bara de tractare), compresorul 25/280 este cu 18% mai mic decât modelul 25/330 cu motor compatibil cu norma Stage IIIA. Puterea este furnizatî de un motor diesel Cat C13 de 354 kW ce folosește un sistem EGR răcit, împreună cu un sistem Cat de tratare ulterioară a emisiilor, pentru a se conforma normei Stage IIIB.
Compresorul 25/280, fabricat în Statele Unite, este unul dintre cele trei noi modele hi-pressure pe platformă mare ce urmează lansării unităților cu presiune mică de 9 și 12 bar. Acestuia i se alătură unitățile de 17/240 de 17 bar și 21/220 de 21 bar, fabricate în Europa. Ele sunt echipamente complet noi, nu doar modele dotate cu motoare Stage IIIB, și includ caracteristici standard precum conexiuni multi-air, evacuare centrală sau acces ușor din lateral pentru operațiunile de mentenanță.

În segmentul mic, Doosan oferă compresoarele portabile 7/26 și 7/31, cu opțiunea dotării cu carcasă din polietilenă “Tough Top”, ele alăturându-se modelului mai mare 7/41 deja încapsulat.

În încercarea de a se ralia noilor reglementări privind emisiile, producătorul ceh Atmos și-a modernizat compresorul model PDP28 de 4 m³/min și 10/12 bar prin adăugarea unui “motor cu o marjă de putere foarte largă”, care-i permite generarea aceluiași debit de aer la 10 bar, ca la versiunea de 12 bar. Compania afirmă că principalele aplicații pentru care sunt solicitate aceste unități sunt operațiunile de modernizare și reabilitare a conductelor de săpătură, acolo unde aerul comprimat este folosit pentru dirijarea roboților și introducerea de noi conducte. Versiunile de 12 bar sunt furnizate în special pentru inserția prin suflare a cablurilor de fibră optică.
Pentru operațiuni de sablare, modelul PDP68, mai ușor, este derivat din versiunea mai mare PDP71 și dispune, de asemenea, de un motor cu o marjă mare de putere, oferind 6.8 m³/min la o presiune de 7 bar. Tot pentru astfel de aplicații este și mai noul PDP100, ce dispune de un plus de putere de 16 kW (generată de un motor Perkins), ceea ce înseamnă că poate lucra la 12 bar cu un debit de aer de 11 m³/min. În fine, proiectat special pentru piețele din afara Europei, pentru a lucra la temperaturi ambientale de peste 50 de grade Celsius, modelul PDP80 este destinat aplicațiilor ce presupun testarea de conducte, sablare sau lucrări grele de demolare, oferind un flux de 10 m³/min la 7 bar. 8

MAC3 a lansat primele sale compresoare
Noul producător francez de unelte pneumatice MAC3 și-a prezentat prima gamă de compresoare portabile cu un design care le permite să fie înlocuite în doar câteva minute de pe o configurație de tip trailer pe una fixă, pe tălpi. Gama de compresoare MSP cuprinde 4 modele cu presiuni de lucru de 7 bar și debituri de aer cuprinse între 2,2 și 3,2 m³/min. Toate au câte două ieșiri (conexiuni) ce permit utilizarea a două scule pneumatice în același timp.
MAC3 a fost înființată în 2011 de către un grup de foști angajați ai Sullair, printre care și fosta directoare Sullair pentru Europa, Christelle Linossier, actualmente președinta noii companii. Inițial, MAC3 producea ciocane pneumatice și scule, dar în ultimii 2 ani a proiectat și dezvoltat și compresoare portabile.
La început, accentul s-a pus pe vânzarea pe piață franceză, însă acum compania vizează exportul și este interesată de noi distribuitori. Toate cele 4 modele MSP folosesc motoare Kubota în 3 cilindri, cu puteri între 16,7 și 22,8 kW. Unitățile pe tălpi cântăresc între 480 și 520 kg, iar prin adăugarea șasiului de trailer masa crește cu 120 kg. De asemenea, compresoarele sunt foarte compacte, având o lățime de doar 0,75 m.

Rotair, cumpărat de compania indiana ELGI
Rotair va continua să fabrice în Italia compresoare și alte produse, deși în urmă cu circa 2 ani a fost achiziționată de către compania indiană de compresoare ELGI.
ELGI a păstrat fabrica Rotair din Caraglio, precum și trei linii principale de produse ale mărcii italiene: compresoare, ciocane pneumatice și mini-dumpere. În urma achiziției, ELGI se alege cu o nouă unitate de producție în Italia, care se adaugă celor existente deja în India, China și Franța. 11
În presa de profil, cei de la Rotair au ținut să menționeze că produsele lor vor oferi Grupului ELGI oportunitatea diversificării gamei, asigurând o creștere a pieței și expansiunea la nivel mondial prin intermediul rețelei lor de distribuție. Divizia de compresoare reprezintă produsele de bază ale ELGI, însă ciocanele hidraulice și mini-dumperele le vor oferi o oportunitate strategică de diversificare. “Brandul Rotair, deja bine reprezentat la nivel global, va oferi companiei indiene, în viitor, posibilitatea extinderii, consolidându-și poziția la nivel internațional și beneficiind de baza de aprovizionare a ELGI”, se arată într-o declarație oficială.

MEq
By MEq May 10, 2014 21:23