90 de ani de inovație CIFA în industria echipamentelor pentru beton
Related Articles
Sigla CIFA, imaginată în relief, ca și cum s-ar ridica din beton, ca simbol al solidității, a confirmat încontinuu încă de la înființarea companiei italiene. Iar materialul cu care lucrează – betonul – poate fi folosit datorită mașinilor pe care CIFA le imaginează, proiectează și dezvoltă de 90 de ani încoace. | M. Equipment
Inovația, ca motor principal ce propulsează CIFA spre punerea în practică a celor mai bune soluții tehnologice, reprezintă valoarea adăugată prin care oferă produse ce anticipează nevoile operaționale, de care depind în mod direct calitatea și siguranța.
Era 7 iulie 1928, când la Milano, tânărul inginer Carlo Ausenda fonda “Compagnia Italiana Forme Acciaio” și deși depresiunea economică din ’29 era iminentă, CIFA reușește să o depășească datorită ingeniozității fondatorului său, care, în acei ani, a adus în Italia (din Statele Unite) conceptul inovator de cofraj din oțel, înlocuind tradiționalele cofraje din lemn. Tot 1929 este și anul în care CIFA furnizează primul cofraj integral din metal pentru realizarea unui tunel artificial hidraulic. După succesul acestei inovații, care este însoțit și de începerea producției de cofraje metalice pentru baraje și construirea de ziduri și parapeți pentru autostrăzi și căi ferate, CIFA începe să-și asume rolul de lider în sectorul marilor lucrări de infrastructură, care au condus-o să opereze, mai ales după Al Doilea Război Mondial, în cele mai importante șantiere de construcții din întreaga lume.
Anii de reconstrucție de după WW2 și era betonului
Anii reconstrucției postbelice coincid, în domeniul construcțiilor, cu ridicarea betonului la rang de material de excelență în fiecare context de aplicare: de la infrastructuri la clădiri industriale și rezidențiale. E momentul în care CIFA profită de această nouă oportunitate de piață și înainteaza pe segmentul a industriei construcțiilor, introducând la finele anilor ʹ50 două noi produse care vor aduce transformări semnificative în procesul industrial al acestui sector și vor impacta istoria sa: stațiile de beton și autobetonierele.
Primele stații de beton CIFA datează din 1956, acestea fiind sisteme turn, potrivite pentru producția foarte mare, utilizate în principal la construcția de baraje. Aproape în același timp, CIFA realizează prima instalație de dozare cu măsurare “diferențială”. Doi ani mai târziu, în 1958, s-a născut primul mixer de beton CIFA, inițial construit pe modele americane Blaw Knox și modificat de biroul tehnic CIFA. Primele mixere de beton sunt mașini complet mecanice, montate în principal pe șasiuri Bianchi Audax și Alfa Romeo 900 – tamburul era acționat de un motor auxiliar.
Pompa de beton
Primele pompe de beton montate pe camion sunt realizate începând cu 1969, în uzina Novate. Sub conducerea lui Rafael Edmin, CIFA proiectează un produs care va schimba pentru totdeauna industria construcțiilor: pompa de beton. În 1972, CIFA proiecta și construia deja prima pompă de beton “554”, echipată cu un motor auxiliar și având o capacitate de 55 de mc/oră. Aceasta era echipată cu un braț de distribuție de 30 m, prevăzut cu coturi metalice în articulații. Astfel, CIFA devine unul dintre cei mai importanti producători de pompe de beton din lume, intuind că o industrie modernă de construcții ar trebui să folosească utilaje adecvate pentru pomparea și turnarea betonului.
Anii ’80. Revenirea după criză. CIFA se restructurează și se focusează pe exporturi
Anii ’80 sunt o perioadă de schimbări profunde pentru CIFA, care, din cauza unei crize financiare, este vândută Grupului Ferruzzi și achiziționată de la holdingul financiar SOPAF. În același timp, compania se confruntă cu un proces intern sever de reorganizare, care ia forma externalizării producției, păstrând in-house know-how-ul tehnic și de proiectare. Pe de altă parte, compania se orientează din ce în ce mai mult către piețele străine, prin crearea unei rețele de distribuție internaționale și a unei serii de filiale directe.
Pompa malaxor – o singură mașină pentru transportul și distribuția betonului
Printre cele mai revoluționare inovații CIFA, pompa malaxor ocupă cu siguranță un loc proeminent. Pentru prima dată, de fapt, un producător a combinat într-o singură mașină capacitatea de a transporta betonul și posibilitatea de a-l distribui pe șantier. Prima pompă malaxor CIFA este prezentată la Samoter, în 1974 – era o mașină cu un mixer lung de 4 m și un braț de distribuție de 17 m cu două secțiuni. În 1983, se năștea „Pompuno”, o mașină echipată cu un braț cu 2 sau 3 secțiuni și o unitate transversală de pompare cu o “supapă S” inovatoare.
Pe piețele internaționale, participarea la proiecte extrem de complexe și exigente (construirea de baraje în China, dar și construirea unei fabrici de cărbune în Germania sau linia de cale ferată de mare viteză din Italia) a făcut ca CIFA, în pragul noului mileniu, să se confrunte cu o nouă etapă de reorganizare. Astfel, în 1999, societatea este achiziționată de o nouă structură formată din două grupuri industriale specializate de-a lungul timpului în construcția de utilaje și echipamente.
Sistemul Spritz evoluează odată cu modelele CSS2 și CSS3
Prezentat în avanpremieră la Samoter, Verona, în 1987, sistemul Spritz marchează o inovație profundă care, în acest caz, vizează sectorul constructiilor de tuneluri, făcând posibilă pentru prima dată torcretarea betonului direct pe pereții unui tunel. La mijlocul anilor ʹ90, sistemul Spritz CSS2 a fost profund înnoit, odată cu montarea în față a ansamblului unității de pompare și a cabinei operatorului complet izolată. În 2005, erau introduse pe modelul CSS3 un nou braț glisant cu 3 secțiuni, o nouă unitate de pompare și o cabină reversibilă. Ultima frontieră era atinsă la Intermat 2012, în Paris, odată cu prezentarea lui CST 8.20: mai compact și mai ușor, cu o rază redusă de virare și un braț din 2 segmente.
CIFA se alătură Grupului Zoomlion
Pe 19 septembrie 2008, CIFA devine parte a Grupului Zoomlion din China: un pas care avea să marcheze istoria companiei italiene, propulsând-o într-un context global. Integrarea CIFA în Zoomlion implica management italian la nivelul diviziei de beton a grupului, sprijinirea vânzărilor și stimularea cercetării și dezvoltării, prin experimentarea de noi materiale și inovarea procesului și a produselor, precum și consolidarea viitoare a unităților de producție (din China și Brazilia) și a celor comerciale din întreaga lume.
De la mixer hibrid la tehnologia pe bază de fibră de carbon
Materiale noi, sisteme electronice și design – mixul acestor trei aspecte naște produsele inovatoare lansate de CIFA în ultimii ani. Autobetoniera Energya este primul model de mixer de beton hibrid plug-in, cu un motor electric alimentat de un grup de baterii cu litiu, care reduce consumul de combustibil, zgomotul și emisiile în atmosferă. De asemenea, sistemele electronice, designul și materialele noi stau la baza pompelor de beton K80H și K39H montate pe șasiu de camion – primul model are cel mai lung braț construit în Europa; cel de-al doilea are cel mai lung braț montat pe un șasiu de camion cu 3 punți. Aceeași viziune a inspirat și lansarea primei game de pompe Carbotech, la care brațul include 2 secțiuni construite dintr-un material compozit brevetat (pe bază de fibră de carbon) și o unitate de pompare controlată electronic.