Utilaje electrice și drumul spre net zero
Story Highlights
- Editorial
- utilaje electrice
- sustenabilitate
- net zero
Related Articles
Tranziția de la motoare cu combustie internă la energie electrică nu se face peste noapte, dar ultimul deceniu ne-a arătat o tendință pronunțată. Probabil că azi nu există departament de R&D al vreunui producător OEM în care să nu fie în derulare vreun proiect de electrificare. Și chiar dacă accelerarea spre electrificare e un trend global, pare că Europa face cei mai mulți pași în direcția implementării și standardizării. | Marius IANCU
Plecând de la premisa că emisiile motoarelor cu ardere internă au impact asupra mediului, țările dezvoltate din Vest au înțeles că se impune o nouă soluție. Iar aceasta include energia electrică.
Pe multe dintre utilajele de construcții, tehnologia electrică este nouă, motiv pentru care clienții ezită să facă o schimbare. Prețul de achiziție al utilajelor electrice – ca urmare a prețurilor ridicate ale componentelor – este mai mare decât al modelelor comparabile cu motoare termice –, iar asta nu este tot.
Infrastructura de încărcare este încă la început, noile utilaje pot necesita moduri diferite de lucru pentru clienți, iar valorile reziduale ale utilajelor electrice sunt încă necunoscute. Dar în ciuda diferitelor provocări, această industrie devine „tot mai electrică” – iar schimbarea se întâmplă deja în Europa.
Ușor nu e, dar tot mai mulți producători din industrie și-au setat un termen pentru atingerea limitei „net zero”: anul 2050. Alții, au avansat date chiar mai recente, precum 2035.
De electrificare și de avantajele ei sunt tot mai interesate companiile și antreprenorii mari deopotrivă, cu obiective ESG (environmental, social, and governance) conturate. În Europa, țările scandinave sunt lideri în domeniul „zero emissions”, dar acestea încă nu au anvergura piețelor mari.
Pentru ca volumele să crească semnificativ – iar economia de scară să reducă, astfel, costurile – e nevoie ca o economie europeană majoră (precum Germania, Franța sau Marea Britanie) să impulsioneze electrificarea. Pași se fac, însă e nevoie de mai mult.
Există însă și semnale mai puțin optimiste, precum estimările Comisiei Europene, care indică spre o contracție economică a pieței germane (cea mai mare economie a Europei) pentru anul 2023. Situația poate deveni mai complicată pe fondul geopoliticii actuale și pe măsură ce economia globală pivotează spre Asia. Dar să revenim la ale noastre…
Legislația de mediu mai dură și zonele cu emisii ultra-scăzute (și zero) în zonele urbane (și peri-urbane) vor juca un rol în accelerarea trecerii la electricitate. La fel, și costul total de proprietate. E mai ieftin să încarci utilajul folosind energie electrică decât să alimentezi cu motorină.
De asemenea, e vorba de mai puține componente ce necesită service (ulei, filtru de ulei etc.). Această combinație ar putea însemna că utilajele electrice au un TCO mai mic decât cele diesel – chiar și în condițiile în care prețul inițial de achiziție este mai mare.
Un alt motiv de preocupare este durata bateriilor – ce ciclu de viață au până când trebuie înlocuite? Producătorii OEM caută soluții pentru ca durata de exploatare a bateriilor să fie echivalentă cu durata de viață așteptată a unui utilaj diesel.
În același timp, cercetează și avansează modalități de a reutiliza acele baterii scoase din uz, astfel încât să contribuie la economia circulară. Abia atunci, cred eu, s-ar vorbi de sustenabilitate într-o accepțiune mai cuprinzătoare și nu ar fi doar un cuvânt bun de condimentat comunicate oficiale.
Lăsând deoparte problema sustenabilității, electrificarea poate fi calea în termeni de performanță, confort pentru operator, mediu și economie. Producătorii OEM își centrează produsele pe client și își propun ca utilajele lor electrice să fie ușor de folosit, având performanțe similare (dacă nu chiar superioare) echivalentelor diesel.
Tot acest proces implică un grad de adaptare pentru toți, dar, în mod cert, electrificarea se întâmplă. Este o perspectivă interesantă.