Arocs – specialistul din rândul camioanelor grele pentru construcții

MEq
By MEq februarie 7, 2018 12:56

Arocs – specialistul din rândul camioanelor grele pentru construcții

Story Highlights

  • Arocs de la Mercedes-Benz este numele unei serii de modele dedicate, cuprinzând camioane grele proiectate special pentru sectorul construcțiilor
  • Ambreiajul turbo-retarder (TRC), ce combină într-o componentă comună ambreiajul hidraulic și retarderul. TRC-ul facilitează pornirea și manevre foarte precise chiar și la cele mai reduse viteze
  • Diferitele versiuni ale modelului SLT se împart între cele două serii de vehicule pentru transporturi de sarcini grele: Arocs SLT și Actros SLT
  • Mercedes-Benz oferă acum un sistem opțional de monitorizare a presiunii din anvelope, cu un nou concept de afișare precisă a presiunii necesare în fiecare anvelopă, în funcție de temperatura exterioară
  • Seria Arocs are o gamă impresionantă de motoare: cu șase cilindri în linie și o cilindree de 7,7 l, de 10,7 l, de 12,8 l și de 15,6 l
  • Cutiile de viteze automatizate din seria Mercedes PowerShift 3 cu 8, 12 sau, opțional, 16 trepte de viteze, sunt în echiparea standard pe Arocs
  • Mercedes-Benz oferă trei variante de tracțiune integrală: decuplabilă, permanentă cu reductor de turație și sistemul HAD, instalat în butucul roților față.

Related Articles

Transportul în construcții nu înseamnă doar robustețe, cuplu maxim și… cizme de cauciuc; presupune maximizarea tracțiunii și minimizarea costurilor. Înseamnă eficiență, adesea, în condiții extreme. Este mai complex decât ar părea la o simplă privire, iar pentru aceasta Mercedes-Benz a creat Arocs. MEq

Profesionistul din construcții
Arocs de la Mercedes-Benz este numele unei serii de modele dedicate, cuprinzând camioane grele proiectate special pentru sectorul construcțiilor. Acum, la cinci ani de la premiera sa mondială, Arocs este disponibil într-o gamă extrem de largă și în continuă dezvoltare, în diverse configurații de axe: cu două axe (4×2 si 4×4), cu trei axe (6×2 cu ultima axă portantă sau directoare, 6×4 și 6×6) și cu patru axe (precum 8×2 cu ultima axă tractată, 8×4 și 8×4 cu ultima axă tractată, 8×6 si 8×8). Oferta include suspensii cu arcuri parabolice (mecanice) și pneumatice, șasiuri proiectate pentru exploatare on- și off-road, diferite ampatamente, cabine și motoare, trei sisteme de tracțiune integrală, platforme-camion, bene basculante, șasiuri pentru autobetoniere, autotractoare pentru sarcini grele și vehicule cu destinație specială.

Arocs Loader este configurat sistematic pentru o masă proprie redusă și o sarcină utilă ridicată, ca autotractor cu două axe (pentru semiremorcă) sau ca șasiu pentru mixer de beton. Factorii de proiectare avuți în vedere aici includ cabina, șasiul, varianta de motorizare și anvelopele. La rândul său, modelul Arocs Grounder este conceput pentru aplicații extreme în conditii deosebit de grele. Este caracterizat de un șasiu foarte robust, arcuri parabolice cu mai multe foi, cu caracteristici de elasticitate mai dure, amortizoare special reglate, axe cu reductoare planetare în butucul roților și jante și pneuri foarte rezistente, cu o capacitate mare de încărcare.

Arocs / Actros SLT
Gama Arocs culminează cu un spectaculos autotractor pentru transporturi heavy-duty. Cu o masă totală în autotren ce ajunge până la 250 t, o echipare cu trei, patru sau chiar cinci axe – dacă este adăugată o axă suplimentară directoare și retractabilă la cele trei sau patru cu care autotractorul este livrat –, două axe motoare sau cu tracțiune integrală (exceptând axa suplimentară), cu motoare puternice ce dezvoltă până la 460 kW (625 hp) și un cuplu de până la 3.000 Nm, cuplate la o cutie de viteze Mercedes PowewrShift cu 16 rapoarte fin etajate – autotractoarele grele Mercedes-Benz Actros SLT și Arocs SLT asigură performanțe dinamice spectaculoase.

Ambreiaj turbo-retarder
Conceptul personalizat al versiunii SLT include ambreiajul turbo-retarder (TRC), ce combină într-o componentă comună ambreiajul hidraulic și retarderul. TRC-ul facilitează pornirea și manevre foarte precise chiar și la cele mai reduse viteze și dezvoltă, ca retarder primar, o putere de frânare de 350 kW (476 hp). Împreună cu frâna de motor de înaltă performanță (High Performance Engine Brake), ce generează o forță de frânare de până la 475 kW (646 CP), turbor-retarderul oferă siguranță maximă. Radiatorul, sistemul hidraulic, rezervorul de combustibil cu o capacitate de 900 l, camera de aer comprimat și alte componente sunt poziționate în spatele cabinei.

Diferitele versiuni ale modelului SLT se împart între cele două serii de vehicule pentru transporturi de sarcini grele: Arocs SLT și Actros SLT. Arocs SLT cu suspensie mecanică are la bază robustul model Arocs Grounder, echipat cu cabină BigSpace, precum și cu cabină StreamSpace de 2,3 m lățime. La rândul său, Actros SLT, cu suspensie pneumatică, este disponibil cu cabinele GigaSpace și BigSpace, de 2,5 m lățime. SLT poate tracta în autotren o sarcină de 250 t. În industria construcțiilor, este utilizat în principal în versiunea semi-SLT (semi-heavy-duty) pentru transportul pe șantier al utilajelor grele pentru construcții. În această versiune, vehiculele se pot dispensa de sistemul suplimentar de răcire sau de ambreiajul cu turbo-retarder (TRC), astfel că masa totală în autotren este de până la 120 t (max. 155 t în anumite condiții).

Arocs 2017
Gama actuală de modele demonstrează modul în care Mercedes-Benz Arocs se adaptează permanent nevoilor și solicitărilor clienților. Atunci când Arocs trebuie redus la dimensiunile șantierelor de construcții, recomandarea este cabina ClassicSpace LowRoof în variantele M și L cu o lățime de 2300 mm. Este cu 100 mm mai mică decât varianta originală. În combinație cu motorul OM 470, tunelul motor de 320 mm și cabina ClassicSpace LowRoof, înălțimea este redusă cu 280 mm. De asemenea, sunt disponibile liniile de design și echipare Home Line și Style Line, cu cabină de 2.5 m lățime.

Suspensia și trenul de rulare
Arocs oferă noi opțiuni și în ceea ce privește suspensia și trenul de rulare. Sistemul de direcție Servotwin asistat electric este disponibil acum pe versiunea Arocs 8×4, dar și pe alte ampatamente. Tracțiunea hidraulică auxiliară la roțile axei față (HAD – Hydraulic Auxiliary Drive) poate fi montată și la versiunile de autotractoare cu șa (semitrailer tractor), cu ampatament de 3.300 mm, destinate transportului de materiale periculoase. Alte noi opțiuni pentru Arocs cu HAD includ tunelul de motor de 320 mm pentru cabinele L (lungi) și o protecție pentru cabina M (medie), la transportul materialelor în vrac.

Pentru o deplasare foarte atentă sau manevrarea vehiculului la viteze reduse se poate opta pentru ambreiajul turbo-retarder. Acesta poate fi asociat cu sistemul de asistență a controlului de proximitate (Proximity Control Assist) și cu sistemul de asistență activă la frânare (Active Brake Assist) instalate pe autoșasiurile Arocs 6×4 cu suspensie pneumatică și protecție față antiîmpănare (underride protection). Împreună cu un motor OM 471, poate fi posibilă o priză de forță suplimentară de până la 80 kW și 350 Nm în combinație cu ambreiajul cu turbo-retarder.
Începând din aprilie 2018, va fi disponibil de pe linia de producție un nou pachet hidraulic de basculare pentru autotractoarele cu șa pentru semiremorcă Arocs 4×2 și Arocs 4×4. Sistemul hidraulic este configurat ca sistem cu unul sau două circuite.

Siguranța
Arocs este lider și în termeni de siguranță pe drumurile publice. Mercedes-Benz oferă acum un sistem opțional de monitorizare a presiunii din anvelope, cu un nou concept de afișare precisă a presiunii necesare în fiecare anvelopă, în funcție de temperatura exterioară. În plus, modelele Arocs cu două și trei axe, omologate pentru circulația pe drumurile publice (N3), pot fi livrate opțional cu noul sistem de asistență activă la frânare de nivel 4 (Active Brake Assist 4), singurul sistem de frânare de urgență cu detectarea pietonilor.

Designul cabinei
Grila frontală cu aspect de dinți de cupă, oglinzile, barele de protecție din oțel sunt detalii ce fac camionul Arocs ușor de recunoscut în transportul greu din construcții. Două variante de lățimi de cabină, trei de lungime, două înălțimi ale tunelului motorului și o podea dreaptă ridică numărul de versiuni de bază pentru cabină. De la cabina compactă ClassicSpace S la spațioasa BigSpace L, Arocs acoperă toate cerințele, inclusiv caracteristici speciale, precum cele cu acoperiș coborât. Toate opțiunile disponibile duc împreună la aproximativ douăzeci de variante diferite.

Patru motoare în 18 niveluri de putere
Seria Arocs are o gamă impresionantă de motoare: cu șase cilindri în linie și o cilindree de 7,7 l, de 10,7 l, de 12,8 l și de 15,6 l, ce acoperă toate cerințele. În toate acestea, sunt disponibile 18 niveluri de putere, extinzând gama (în trepte mici) de la 175 kW (238 CP) până la 460 kW (625 CP) și cupluri motoare de la 1000 Nm până la 3000 Nm.

Cea mai nouă generație a motorului OM 470 cu șase cilindri în linie combină eficiența maximă cu emisiile minime și cu performanțele remarcabile. Printre caracteristicile sale sunt: creșterea presiunii maxime de injecție la 2700 bari, o nouă duză de injecție cu șapte orificii cu debit mai mare, injecție asimetrică între cilindrii unu – trei și patru – șase, o nouă geometrie a camerei de ardere, comprimare crescută. Noul turbocompresor este produs in-house. Motorul funcționează exclusiv în modul pre-controlat. Nu există supapă de refulare, senzor EGR sau sistem de control EGR. Modelul de vârf al gamei de motoare Mercedes-Benz OM 470 este o variantă ce dezvoltă o putere de 335 kW (456 hp) și un cuplu maxim puternic de 2200 Nm. OM 470 este unul dintre cele mai puternice motoare din categoria sa. Celelalte motoare sunt OM 471, OM 473 și OM 936.

Transmisii cu 8, 12 și 16 rapoarte
Cutiile de viteze automatizate din seria Mercedes PowerShift 3 cu 8, 12 sau, opțional, 16 trepte de viteze, sunt în echiparea standard pe Arocs. Trecerea din treapta întâi în cea de mers înapoi se face direct, facilitând manevre rapide la nevoie. Programele de conducere „Offroad” și „Power” oferă fiecare mai multe moduri de conducere ce se adaptează diferitelor condiții de operare. Funcțiile suplimentare ajută conducătorul auto în situațiile dificile întâlnite în teren, ca de exemplu cuplarea modului „rocking” atunci când vehiculul întâmpină probleme de tracțiune în teren accidentat. Opțional, sunt disponibile și cutii de viteze cu comandă manuală.

Pentru uz off-road, Mercedes-Benz oferă trei variante de tracțiune integrală: decuplabilă, permanentă cu reductor de turație și sistemul HAD, instalat în butucul roților față. În cazul în care primează sarcina utilă și consumul de combustibil, tracțiunea integrată decuplabilă este alegerea potrivită. Pentru tracțiune maximă, soluția este o tracțiune integrală permanentă, plus un reductor de turație. A treia variantă, „Hydraulic Auxiliary Drive” (HAD), este cea care a făcut senzație în acest sector, cu ea Arocs dovedindu-se un camion polivalent. Șoferul o cuplează prin apăsarea unui buton, transmisia forței de tracțiune necesară la roată fiind apoi reglată eficient, pas cu pas, în funcție de aderența roții la sol. Sistemul HAD, prin puterea transmisă, ușurința în conducere, durabilitate și lipsa întreținerii, precum și prin masa mult mai mică decât în cazul transmisiei integrale, este fără îndoiala un sistem de tracțiune de referință pentru vehiculele grele tot-teren și, nu în ultimul rând, un sistem tehnic prietenos cu mediul.

MEq
By MEq februarie 7, 2018 12:56